سوء‌استفاده مالی از شریک زندگی: شایع تر از آنچه فکر می‌کنید

حدود ۲۰ میلیون نفر در معرض سوء‌استفاده مالی شریک زندگی خود قرار گرفته‌اند

سوء‌استفاده اقتصادی، اعتبار مالی زنان را کاسته است و آنان را به سمت بی‌‌‌خانمانی و بدهی‌های ناگهانی سوق می‌دهد- عکس از PIXABAY

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تقریبا دو نفر از هر پنج نفری که در بریتانیا زندگی می‌کنند، با سوء‌استفاده مالی شریک فعلی یا قبلی زندگی خود رو‌به‌رو بوده‌اند.

سازمان«رفیوج»(Refuge) که بزرگترین فراهم کننده سرپناه برای قربانیان سوء‌استفاده خانگی است، این گزارش را ارائه کرده و دریافته است که حدود ۲۰ میلیون نفر در معرض سوء‌استفاده مالی شریک زندگی خود قرار گرفته‌اند؛ از جمله محروم شدن از دسترسی به پول یا حساب بانکی یا ایجاد بدهی مالی به نام آنان.

محققان در پی نظرسنجی از۴ هزار نفر دریافتند که ۱.۶ میلیون بزرگسال معتقدند که سوء‌استفاده مالی در طی بحران ویروس کرونا آغاز شده است، که بازتاب  روند سوء‌استفاده مالی گسترده‌تر در طول دوران قرنطینه است.

تقریبا یک میلیون نفر (۱۰ درصد) از افرادی که با سوء‌استفاده مالی مواجه بوده‌اند، در حال حاضر هنوز در رابطه با شخصی هستند که از آنها سوء‌استفاده مالی می‌کند.

لیزا کینگ از«رفیوج» که یکی از بزرگترین مراکز خیریه مبارزه با سوء‌استفاده خانگی در بریتانیا است، اظهار داشت: «سوء‌استفاده مالی از بین نمی‌رود و حالا بیش از هرزمان دیگری باید به چالش کشیده شود. کارمندان رفیوج هر روز از زنانی حمایت می‌کنند که شرکای سوء‌استفاده‌گر آنها استقلال مالی‌شان را تصاحب کرده‌اند.»

تاثیر این پدیده برامور مالی این افراد، اغلب تا سالیان زیاد و مدت‌ها پس از پایان رابطه ادامه دارد. سوء‌استفاده مالی به ندرت به تنهایی صورت می‌گیرد و اغلب با مواردی نظیر آزارهای فیزیکی، جنسی، و روانی همراه است.

کنشگران، «سوء‌استفاده مالی» را مواردی نظیر این که شریک زندگی‌تان پول شما را بدزدد، بکوشد تا میزان خرج کردن شما را کنترل کند، مانع کارکردن شما، یا مانع از دسترسی شما به حساب‌های شخصی یا حساب مشترک بانکی‌تان شود، و یا به اسم شما بدهی بالا بیاورد، تعریف می‌کنند.

حدود ۸۵ درصد افرادی که تحت فشار سوء‌استفاده مالی شریک فعلی یا سابق خود بوده‌اند، انواع دیگر خشونت‌های خانگی نظیر آزارهای جسمی،‌ جنسی و روانی، را نیز گزارش کرده‌اند.

محققان نسبت به رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا هشدار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح مرخصی اجباری کارمندان رو به اتمام است و افزایش نرخ بیکاری می‌تواند به سوء‌استفاده‌کنندگان فرصت‌های بیشتر برای سوء‌استفاده مالی بدهد.

حدود یک سوم از کسانی که دچار سوء‌استفاده مالی شده‌اند، هرگز تجربیات خود را برای آشنایان خود آشکار نکرده‌اند.

ماریا سرنس از بانک تعاونی گفت: «اقدامات اساسی بانک‌ها، دولت و سایر تلاش‌گران (حوزه حقوق بشر) هرگز با این میزان از ضرورت برای کسب اطمینان از این کهافراد هنگام رویارویی با سوء‌استفاده مالی یا طی بهبود از پیامدهای دراز مدت ناشی از آن، کمک مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، مواجه نبوده‌اند.» 

«همچنان که به دوره رکود اقتصادی وارد می‌شویم، باید مطمئن شویم که جهت حمایت از افرادی که در برابر این نوع کنترل اجباری مالی آسیب‌پذیر هستند، هر آنچه در توان داریم، انجام می‌دهیم. پیام ما به مشتریانی که ممکن است در معرض سوء‌استفاده مالی قرار گرفته باشند، این است که برای کمک به شما در طول ماه‌های آتی، اینجا هستیم.»

ایندیپندنت پیش‌تر گزارش داده بود یک نفر از هر سه قربانی سوء‌استفاده خانگی، می‌کوشد تا از دست شریک زندگی‌اش که او را با سوء‌استفاده مالی به ستوه آورده و از گریختن ناتوان کرده است، فرار کند.

خیریه رفیوج دریافت که هزار و ۷۸۰ تن از زنان جویای کمک (بیش از یک سوم کل آنها)، از طریق شریک زندگی خود مورد سوء‌استفاده مالی قرار گرفته‌اند و آن سوء‌رفتار، متوسط بیش از شش سال ادامه داشته است.

این مرکز ارائه دهنده این خدمات حیاتی، اظهار داشت: «این سوء‌استفاده اقتصادی، اعتبار مالی زنان را کاسته است و آنان را به سمت بی‌‌‌خانمانی و بدهی‌های ناگهانی سوق داده است و باعث شده است تا در تامین غذا و سایر مایحتاج ضروری زندگی ناتوان شوند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی