۹ نشانه مناسب بودن فردی که با او در رابطه عاطفی هستیم

کیت مویل می‌گوید «چنین فردی تمام هوش و حواسش به ما است»

لازم نیست همه علایق‌مان با کسی که قرار است با هم در رابطه درازمدت باشیم، دقیقاً یکی باشد. در واقع، گاهی بهتر است علایق مختلفی داشته باشیم چون آن‌وقت موضوعی برای صحبت کردن با هم داریم - PIXABAY

در رابطه بودن کار سختی است.

وقتی جذبه اولیه را که اغلب از آن با عنوان «دوره ماه عسل رابطه» یاد می‌کنند پشت سر گذاشتیم، کم‌کم واقعیت‌ها آشکار می‌شود و اندک اندک درک عمیق‌تری از شخصیت طرف مقابل به دست می‌آوریم و می‌فهمیم که به درد هم‌ می‌خوریم یا نه.

ولی تشخیص نشانه‌های مناسب بودن طرف مقابل سخت است، مخصوصاً اگر پیش از این تجربه رابطه درازمدت نداشته باشیم.

چقدر باید حاضر به فداکاری برای طرف مقابل باشیم؟ مهم است که علایق‌مان با هم جور باشد؟ اگر خیلی با هم مشاجره می‌کنیم، تکلیف چیست؟

ایندیپندنت در مصاحبه با متخصصان دوستی و رابطه، ۹ نشانه مناسب بودن کسی را که با او دوست شده‌اید یافته است و به شما معرفی می‌کند.

۱- با هم به توافق می‌رسیم

کیت مویل، روان‌درمان‌گر رابطه و تولیدکننده پادکست «کلاس سلامت جنسی»، می‌گوید کلید هر رابطه موفق، مصالحه است.

«همیشه بین نیازهای فردی کسانی که با هم در رابطه‌اند، کشمش وجود دارد. نباید انتظار داشته باشیم که در مورد همه‌چیز با هم هماهنگ و موافق باشیم.»

نحوه رسیدن به توافق و مذاکره با یارمان، یکی از نشانه‌های اصلی است که مشخص می‌کند به درد هم می‌خوریم یا نه.

اگر هنگام اختلاف نظر راحت به توافق می‌رسید، بدانید که با هم خواهید ماند.

۲- باعث می‌شود حس خوبی به خودمان داشته باشیم

مربی دوست‌یابی، جیمز پریس، می‌گوید که فرد مناسب ما به ما قدرت و اعتماد به‌نفس می‌دهد.

او می‌گوید: «چنین فردی به ما اطمینان خاطر می‌دهد، تشویق‌مان می‌کند و از ما و توانمندی‌هامان تعریف می‌کند.»

با یاری که مدام باعث می‌شود به افکار و ظاهر خود شک کنید، خداحافظی کنید. چنان رفتاری نشانه آشکاری است از این که یک جای کار می‌لنگد.

شریک زندگی اگر خوب باشد، شادی ما را می‌خواهد و ما را در مورد خودمان به شک نمی‌اندازد. پریس می‌گوید: «اگر خودمان هم به این باور برسیم، دیگر نیازی نیست به چیزی شک کنیم یا در مورد خودمان به تردید بیفتیم.»

۳- شنونده خوبی است

شریک زندگی اگر خوب باشد، با دقت به هرچه می‌گوییم گوش می‌دهد؛ حتی اگر حرف‌هامان به نظر خودمان ملال‌آور باشد.

مویل می‌گوید: «ممکن است طرف بیشتر طول شب را با عصبانیت راجع به اخلاق‌های بد همکارانش با آدم صحبت کند. اما برایش مهم است که حرفهایش را گوش بدهیم.»

«وقتی از مهارت گوش دادن به حرف‌های یکدیگر برخورداریم و طرف مقابل حس می‌کند که به حرف‌هایش گوش می‌دهیم، حتی اگر محتوای صحبت‌ها برای شخص خودمان جالب نباشد، یعنی آن فرد ارزش آن را دارد که با او وقت بگذرانیم و به او توجه کنیم.»

۴- ارزش‌های بنیادین‌مان یکی است

لازم نیست همه علایق‌مان با کسی که قرار است با هم در رابطه درازمدت باشیم، دقیقاً یکی باشد. در واقع، گاهی بهتر است علایق مختلفی داشته باشیم چون آن‌وقت موضوعی برای صحبت کردن با هم داریم.

اما پریس بر این نکته تأکید می‌کند که اگر می‌خواهید با کسی رابطه درازمدت داشته باشید، مطمئن شوید که اهدافتان در زندگی و ارزش‌های بنیادین‌تان با یکدیگر هم‌سو است.

او می‌گوید: «یک زوج هم‌گروه هستند و باید در یک راستا گام بردارند، به همین دلیل باید در زندگی ارزش‌های اصلی مشترک داشته باشند.»

این ارزش‌های مشترک می‌تواند نظرتان راجع به فرزندآوری و فرزندپروری، محل زندگی یا حتی سبک زندگی‌مان باشد. هرچه هست، اگر برای ما مهم است، باید برای شریک زندگی‌مان هم مهم باشد.

۵- هنگام اختلاف نظر بتوانیم گفت‌وگوی سازنده داشته باشیم

مویل می‌گوید بحث و مشاجره در رابطه لزوماً بد نیست.

در واقع، بسته به این که چگونه آن را پیش می‌بریم، می‌تواند باعث دوام رابطه هم بشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «هر گفت‌وگویی لزوماً نباید شکل مشاجره به خود بگیرد. اما در رابطه با فرد مناسب، باید بتوانیم نظر مخالف یا متفاوت خود را ابراز کنیم بدون این که باعث شود رابطه به هم بخورد یا سرد شود.»

«باید یاد بگیریم که حتی در صورت مخالفت با یکدیگر، برای نظرات یکدیگر ارزش قایل باشیم.»

مویل می‌گوید که این نشان می‌دهد که هریک از ما برای دیگری ارزش ذاتی قایل است و تمرین خوبی است برای آن که بتوانیم راجع به مشکلات زندگی و شرایطی که پیش می‌آید، با هم صحبت کنیم.»

۶- نمی‌ترسیم افکارمان را با او درمان بگذاریم

پریس می‌گوید فرد مناسب کسی است که داوری‌مان نمی‌کند یا دستکم می‌داند که نباید قضاوت‌مان کند.

او می‌گوید: «باید بتوانیم آزادانه خودمان باشیم و همه ابعاد شخصیت‌مان را نشان بدهیم.»

«وقتی فکری در سر داریم، باید ترجیح بدهیم فوراً آن را مطرح کنیم، نه این که بر آن سرپوش بگذاریم.»

«فایده اصلی چنین چیزی در رابطه با فرد مناسب این است که او می‌تواند به حرف‌هامان گوش دهد و هروقت به مشکلی بر خوردیم، کمک‌مان کند.»

۷- تمام هوش و حواسش به ما است

هیچ چیز بدتر از این نیست که وسط صحبت با دیگری، ببینیم دارد اینستاگرامش را بالاپایین می‌کند.

مویل می‌گوید شریک خوب و مناسب چنین کاری با ما نمی‌کند: «وقتی با ماست، همه هوش و حواسش به ماست. این بخش مهمی از ارتباط انسانی است و نشان می‌دهد که برای آن فرد مهم‌ هستیم.»

«بسیاری اوقات اشکال مختلف فناوری، نمایشگرها و صدای پیام‌هاشان ما را به خود مشغول می‌کند. اما توجه کردن به همدیگر نقش مهمی در برقراری رابطه‌ای معنادار دارد.»

۸- دوستان و خانواده‌ ما او را دوست دارند

شاید به نظر واضح بیاید، اما اگر رابطه نزدیکان‌مان با فردی که با او در رابطه هستیم خوب باشد، معمولاً نشانه خیلی خوبی است.

پریس می‌گوید «اطرافیان ما شخصیت‌شناس‌های خوبی هستند و احتمالاً ما را از خودمان هم بهتر می‌شناسند.»

«طبیعی است که اول کار نسبت به کسی که تازه با او آشنا شده‌ایم برخورد محافظه‌کارانه و شکاکانه‌ای داشته باشند.»

«اگر از شریک زندگی‌مان خیلی خوششان بیاید، معلوم می‌شود که انتخاب‌مان خوب بوده است.»

۹- به خاطر ما خود را به زحمت می‌اندازد

لازم نیست کسی کار بزرگی برایمان انجام دهد که بفهمیم دوستمان دارد.

در واقع گاهی چیزهای کوچک و به ظاهر کم‌اهمیت مهم‌ترند. 

مویل می‌گوید: «لازم نیست آدم پول زیادی خرج کند یا هرچه طرف می‌خواهد فوراً برایش انجام دهد تا به او بفهماند که به فکرش است.»

«این کار کوچک می‌تواند این باشد که صبح یک فنجان چای برایش به رختخواب ببریم، وقتی می‌دانیم روز سختی گذرانده و خسته است، شام را ما درست کنیم، یا پیام محبت‌آمیزی برایش بفرستیم.»

حتی همین که وقتی کنارش نشسته‌ایم دستش را بگیریم، می‌تواند یکی از آن رفتارهای پرمعنی باشد. اگر با کسی وارد رابطه شده‌اید که از این کارها می‌کند، معمولاً نشانه خوبی است از این که برای شما اهمیت بسیاری قایل است.

© The Independent

بیشتر از زندگی