بازداشت وزیر دفاع سابق مکزیک به اتهام قاچاق مواد مخدر و پولشویی

سالفادور سینفیوگوس در آمریکا بازداشت شده است

Omar TORRES / AFP

ژنرال سالفادور سینفیوگوس، وزیر دفاع سابق مکزیک، که در دوران ریاست جمهوری انریکه پنیا نیتو، شش سال خدمت کرده بود، به اتهام مربوط به پولشویی و قاچاق مواد مخدر، در فرودگاه لس‌آنجلس  بازداشت شد.

بازداشت سینفیوگوس ۷۲ ساله، که روز پنج‌شنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، در توییتی که مارچلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک، دیروقت شب نوشت، اعلام شد. 

آقای ابرارد افزود که پیش‌بینی می‌کند که در ساعات آینده، مسئولان کنسولگری مکزیک اطلاعات بیشتری درباره اتهامات به او بدهند. 

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو فرد آگاه به بازداشت که به شرط فاش نشدن نامشان صحبت کردند، گفتند که سینفیوگوس با حکم اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده بازداشت شد. یکی از این منابع تایید کرده است که حکم در رابطه با قاچاق مواد مخدر و پولشویی صادر شده است. 

اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده اظهارنظری درباره این بازداشت نکرده است. 

ادناس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، روز جمعه گفت که سفیر او در ایالات متحده، دو هفته پیش از این که تحقیقاتی درباره سینفیوگوس در جریان است، وی را مطلع کرده بود.

او این وضعیت را «تاسف‌بار» خواند اما بازداشت را تایید کرد و آن را مرتبط با اتهام‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر توصیف کرد. رئیس ‌جمهور مکزیک همچنین افزود که اتهام‌ها تا بعد از ظهر جمعه به وقت آمریکا، اعلام خواهد شد.

آقای لوپز اوبرادور گفت که تحقیقات مرتبط با مواد مخدر درباره سینفیوگوس در مکزیک انجام نشده است. 

بازداشت او ضربه عمده‌ای به دولت مکزیک محسوب می‌شود، چرا که نیروی دریایی و ارتش این کشور از جمله موسسات عمومی هستند که کماکان در میان مردم از احترام و ارج برخوردارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لوپز اوبرادور گفت: «این یک نمونه غیرقابل‌اشتباه از فرسایش دولت است، از بی‌اعتباری خدمات مدنی، خدمات دولتی در دوران نئولیبرال،» 

سینفیوگوس در دوران رئیس ‌جمهور پنیا نیتو، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، به عنوان وزیر خدمت کرد. بازداشت اخیرش، او را به اردشدترین مقام کابینه سابق مکزیک بدل می‌کند که از زمان بازداشت جنارو گارسیا لونا، مقام امنیتی این کشور در تگزاس در سال ۲۰۱۹، در آمریکا متهم می‌شود. گارسیا لونا، که در دوران فلیپه کالدرون، رئیس ‌جمهور سابق مکزیک خدمت می‌کرد، از اتهامات مربوط به قاچاق مواد مخدر تبرئه شد. 

سینفیوگوس همراه با خانواده‌اش در لس‌آنجلس، کالیفرنیا فرود آمد و پس از آن بازداشت شد. خانواده او آزاد شدند و سینفیوگوس به مرکز بازداشت متروپولیتن منتقل شد. 

وزارت دفاع مکزیک درباره بازداشت او اظهار نظر نکرده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان