اتحادیه اروپا؛ تحریم شش مقام روسیه در رابطه با ترور شیمیایی مخالف پوتین

مسکو با انتقاد از اقدام «غیر دوستانه» اروپا، وعده تلافی داد

طرح تحریم روسیه ابتدا توسط آلمان و فرانسه که آقای ناوالنی در آنجا تحت درمان قرار گرفته بود مطرح شد-Handout / Instagram account @navalny / AFP

اتحادیه اروپا و بریتانیا روز پنجشنبه چند مقام ارشد نزدیک به کرملین را، در ارتباط با توطئه ترور شیمیایی آلکسی ناوالنی منتقد ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، تحت تحریم قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح تحریم روسیه ابتدا توسط آلمان و فرانسه که آقای ناوالنی در آنجا تحت درمان قرار گرفته بود مطرح، و سپس با موافقت اتحادیه اروپا و بریتانیا روبرو شد.

در این طرح که امروز رسما به تصویب رسید، یک پژوهشکده دولتی روسیه نیز در فهرست تحریم‌های اروپا قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو این اقدام اتحادیه اروپا را یک «گام حساب شده و غیردوستانه» علیه روسیه توصیف کرد و وعده داد که آن را تلافی خواهد کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با بیان این که هیچ منطقی پشت این تصمیم نیست گفت، تحریم‌ها به روابط روسیه و اروپا آسیب زده است.

الکسی ناوالنی منتقد سرسخت و سرشناس پوتین پس از آن که در ۲۰ اوت طی یک مسافرت هوایی داخلی در روسیه بیمار شد، با هواپیما به آلمان منتقل شد.

کارشناسان جنگ‌افزارهای شیمیایی آلمان می‌گویند آزمایش‌ها نشانگر آن است که این سیاستمدار با عامل شیمیایی ضداعصاب متعلق به دوران شوروی مسموم شده است.

دولت آلمان و دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد ماه گذشته خواستار انجام تحقیقات مستقل در این زمینه و همکاری مسکو شدند.

این نخستین بار نیست که شهروندان روس هدف ترورهای بیولوژیک قرار می‌گیرند.

دو سال پیش نیز یک جاسوس دوجانبه سابق روس و دخترش در بریتانیا به همین روش هدف سوء قصد قرار گرفتند و یک سال بعد اتحادیه اروپا در واکنش به آن، برخی مقام‌های اطلاعاتی روسیه را تحریم کرد.