مدیرعامل آمازون با سفر ناسا به ماه چکار دارد؟

ناسا سه تیم را در فاز اولیه برنامه فرود بر ماه «آرتمیس» برگزیده است

شرکت فضایی بلو اوریجین، روز سه شنبه برای هفتمین بار موشک «نیو شپرد» را از محلی دوردست در تگزاس به فضا پرتاب کرد-HANDOUT / BLUE ORIGIN / AFP

بلو اوریجین، شرکت خصوصی نقل و انتقالات فضایی متعلق به جف بزوس مالک آمازون، تجهیزات ناسا را برای سفر سال ۲۰۲۴ به ماه مورد آزمایش قرار داد. شرکت فضایی بلو اوریجین، روز سه شنبه برای هفتمین بار موشک «نیو شپرد» را از محلی دوردست در تگزاس به فضا پرتاب کرد. هدف این پرتاب، آزمایش فناوری‌های فرود بر ماه است که می‌تواند به ناسا کمک کند تا سال ۲۰۲۴ بار دیگر پای فضانوردان را به فضا باز کند. این پرواز به ارتفاع ۱۰۶ کیلومتری (۶۶ مایلی) دست یافت و ده دقیقه به طول انجامید.  

کپسول فضایی نیو شپرد که وسایل آزمایش‌های علمی و کارت پستال‌های کودکان را حمل می‌کرد، سپس به شکل عمودی بر سکوی پرتاب در سطح صحرا فرود آمد. در این پرواز، تجهیزات ناوبری ناسا شامل حسگرها و رایانه‌هایی که در ماموریت‌های آتی فضایی دوباره استفاده خواهند شد حمل می‌شدند. محموله این آزمایش فضایی به اختصار Splice نامگذاری شده بود که از حروف اول عبارت «تکامل قابلیت‌های یک‌پارچه و فرود ایمن» به دست آمده است. سیستم‌های کامپیوتری به کار گرفته شده در این پروژه می‌توانند با بهره‌گیری از دوربین‌ها، اطلاعات محیطی را در زمان واقعی به دست آورند تا عملیات ناوبری و مکان‌یابی نسبیتی را روی محل فرود انجام دهند. براساس گزارش بی‌بی‌سی، در این فناوری، داده‌ها با نقشه‌های موجود در سیستم‌های کامپیوتری مقایسه می‌شوند از این رو با شناسایی محیط، فرایند فرود ایمن‌تر می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیوشپرد به تدریج دوازده محموله را به فضا برده و برمی‌گردد. محموله‌هایی شامل از مدارخارج‌شده‌ها، به مدار پایین‌تر آمده‌ها و همچنین حسگرهای فرود که به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ناسا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  

فرمانده عملیات پرتاب، کایتلین دیتریش می‌گوید: «مهندسان ما در انتظار تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور آماده شدن برای پرواز بعدی هستند. لحظه تماس نیوشپرد با سکوی فرود. دوباره شروع می‌کنیم. ببخشید که شما نمی‌توانستید صدای من را بشنوید که من چطور از خوشحالی میکروفنم را روی میز می‌کوبیدم.»  

جیم برایدنستاین مدیر ناسا در توییتی انجام مانور فضایی روز سه‌شنبه را تبریک گفت. به گفته او ناسا به قابلیت فرود دقیق روی ماه در محل مشخص شده نیاز دارد. مؤسسه تحقیقات جنوب غربی SwRI در تگزاس نیز یک آزمایش نمونه‌برداری سیارکی مغناطیسی و همچنین آزمایش سوخت پیشران راکت را در ابعاد کوچک در این عملیات مانور فضایی انجام داد.

بلو اوریجین که مقر آن در واشینگتن است با مدیریت پایه‌گذار آمازون در حال سرپرستی تیمی از شرکت‌های مختلف است تا به کمک آن فناوری‌‌های فرود بر ماه برای فضانوردان توسعه پیدا کند. پروژه اسپیس‌ایکس ایلان ماسک و همچنین شرکت Dynetics در آلاباما نیز روی پروژه‌های فرود بر ماه کار می‌کنند. 

ناسا سه تیم را در مرحله اولیه برنامه فرود بر ماه آرتمیس برای افزایش شانس فرود فضانوردان برماه تا سال ۲۰۲۴ برگزیده است. این فرصتی است که کاخ سفید تعیین کرده است. پرتاب روز سه شنبه پس از گذشت یک سال نخستین پرواز بلو اوریجین به شمار می‌رفت. همه‌گیری کرونا عملیات را در این مدت متوقف کرده بود. بلو اوریجین می‌گوید که کارمندان این شرکت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت می‌کنند. شرکت بلو اوریجین می‌گوید چندین و چند پرواز دیگر پیش از پرتاب‌های کوتاه‌مدت سرنشین‌دار نیاز است - سرنشینانی شامل گردشگران فضایی، دانشمندان و فضانوردان حرفه‌ای -. کپسول‌ها شش صندلی دارند و شش پنجره، بزرگ‌ترین برای پرواز در فضا.

شرکت بلو اوریجین همچنین اخیرا کپسولی با دستیابی به ارتفاعی بی‌سابقه به فضا پرتاب کرده است. این فضاپیما به ارتفاع ۳۸۹.۸۴۶ پا - یا به عبارتی به ۷۴ مایل- رسیده است.

© The Independent

بیشتر از علوم