بحران اقتصادی در ترکیه؛ حمله داوود اوغلو به اردوغان

احمد داوود اوغلو در سخنانی اردوغان را به ثروت‌اندوزی خانوادگی در میانه بحران اقتصادی متهم کرد

داووداوغلو امیدوار است که در انتخابات آینده، او و حزبش به‌تنهایی یا در ائتلاف با دیگر مخالفان اردوغان، او را از قدرت به زیر بکشند-KAYHAN OZER / AFP

بحران مالی ترکیه، کاهش مستمر ارزش برابری لیر در برابر دلار و موج ورشکستگی واحدهای اقتصادی کوچک و متوسط، انتقادها از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه افزایش داده است.

اردوغان در واکنش به بحران کنونی اقتصاد ترکیه از مردم این کشور خواسته تا صبوری پیشه کنند.

حال احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر اسبق و دبیرکل کنونی «حزب آینده» در پاسخ به دعوت آقای اردوغان برای صبوری مردم گفت که در حالی که اهالی وضعیت اقتصادی ترکیه روز‌به‌روز بحرانی‌تر می‌شود، خانواده اردوغان به ثروت و مکنت خود می‌افزایند.

او گفت که «مردم ترکیه معنای صبر و مقاومت را می‌دانند و پدربزرگ‌های ما در جریان جنگ جهانی دوم در قحطی بزرگ، صبوری کردند. مردم ما در رویارویی با چهار کودتا در کشور صبور بودند ولی در مقابل کسی که می‌خواهد از صبوری مردم، ثروت‌اندوزی کند، ساکت نخواهند نشست.»

داود اوغلو گفت در حالی که اردوغان از مردم می‌خواهد که صبور باشند، دولت وی معافیت مالیاتی عظیم ۹ میلیارد و ۴۴۹ میلیون لیره ترکیه را به شرکت هولدینگ کالیون، از حامیان مالی حزب عدالت و توسعه (AKP) پیشنهاد داده که از جمله صاحبان آن، شوهر‌خواهر اردوغان است .

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد داود اوغلو هفته گذشته نیز  اردوغان و خانواده‌اش را «بزرگ‌ترین بلایی که بر سر کشور آمده» توصیف کرد: «شما مصیبت هستید. بزرگ‌ترین بلایی که بر سر این مردم آمد، سیستمی است که کشور ما را به یک تجارت خانوادگی فاجعه‌بار تبدیل کرده است.»

احمد داوود اوغلو پیش از جدایی از اردوغان، وزیر امور خارجه، نخست‌وزیر و دبیرکل حزب حاکم عدالت و توسعه بود.

او در پی بالاگرفتن اختلافاتش با اردوغان ناگزیر از حزب عدالت و توسعه خارج شد و حزب آینده را به‌عنوان بخشی از جریان اپوزیسیون اسلام‌گرایان مخالف اردوغان تاسیس کرد.

داووداوغلو امیدوار است که در انتخابات آینده، او و حزبش به‌تنهایی یا در ائتلاف با دیگر مخالفان اردوغان، او را از قدرت به زیر بکشند.

بیشتر از جهان