افزایش بهای نفت خام به‌دنبال وقوع طوفان دلتا و تهدید منابع

نوسان بهای نفت ادامه خواهد داشت

طوفان در آمریکا، اعتصابات در نروژ و درگیری در آذربایجان، باعث افزایش قیمت نفت در جهان شده است - Mario Tama/Getty Images/AFP

قیمت نفت خام در هفته گذشته بعد از چند قطعى و تهدید اختلال در عرضه آن، افزایش یافت. در خلیج مکزیک ایالات متحده تمام فعالیت‌های استخراج گاز و نفت متوقف شده است، چرا که طوفان دلتا به آنجا رسیده که بخشی از فصل طوفان‌خیز جاری در اقیانوس اطلس است. اداره امنیت و پاسداری از محیط‌زیست تخمین زده است حدود ۹۱.۵ درصد فعالیت‌های نفتی و ۶۲.۱۷ درصد فعالیت‌های گاز طبیعی در خلیج مکزیک به طور کامل متوقف شده است. در نروژ، تولید نفت خام از شش سکوی استخراج آن در دریای شمال به دلیل اعتصاب کارگران برای دستمزد خود، از پنجم اکتبر متوقف شده است. موافقتی اخیر میان مقامات اتحادیه کارگران با شرکت‌های نفتی به دست آمده تا از تعطیلی هفت سکوی نفتی دیگر جلوگیری شود که در آن صورت باعث اخلال در تولید و صادرات ۲۵ درصد نفت خام و گاز طبیعی نروژ می‌شد. در همین حال در قفقاز، خط لوله باکو-تفلیس-جیحان که روزی ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام آذربایجان را منتقل می‌کند مورد هدف نیروهای ارمنی قرار گرفت. این خط لوله که ظرفیت انتقال ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام را در روز دارد در اکثر مناطق از زیر زمین عبور می‌کند اما اگر تنش‌ها ادامه یابد امکان حمله بیشتر به آن و اخلال در جریان انتقال نفت آذربایجان محتمل است.

در جمعه، ۹ اکتبر قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمیدیت برای هر بشکه به ترتیب به ۴۲.۳۸ دلار و ۴۰.۶۰ دلار رسید. قیمت نفت تگزاس با ۳.۵۵ دلار و برنت با ۳.۵۸ دلار افزایش در مقایسه با هفته قبل مواجه شد. با این وجود فشار بر قیمت نفت ادامه خواهد داشت. در یک طرف، نگرانی از وضعیت اقتصاد، احیای تقاضا برای نفت بعد از کووید-۱۹، و میزان عمده ذخایر آن بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش داده در حالی که در طرف دیگر، کاهش عرضه به خاطر حوادث (نظیر طوفان‌ها)، ورشکستگی شرکت‌های نفتی (یا تصمیم شرکت‌ها برای کاهش سرمایه‌گذاری در نفت و گاز) و کاهش داوطلبانه تولید آن (مانند تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت خام) باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

فصل بی‌سابقه طوفان در ایالات متحده

طوفان دلتا در ساحل ایالت لوئیزیانا به زمین نشست و انتظار می‌رود با پیشروی به سمت دریاچه سابین در مرز تگزاس و لوئيزیانا به طوفان شدیدی تری تبدیل شود و تا دریاچه بورگن در شرق نیواورلئان در لوئیزیانا برسد. طوفان دلتا ۲۵مین طوفان شدیدی است که در فصل جاری طوفان‌های اقیانوس اطلس در سال ۲۰۲۰ نام‌گذاری شده است. این دهمین طوفانی است که در سال جاری میلادی در ایالات متحده به زمین می‌نشیند که بیشترین سابقه بروز طوفان در این کشور از سال ۱۹۱۶ به این طرف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طوفان دلتا باعث شد بسیاری از شرکت‌های استخراج نفت و گاز کارمندان خود را تخلیه کرده و فعالیت‌های‌شان را معلق نمایند. درگاه‌های نفت و گازی که بخشی از نظام لوله‌های انتقال نفت هستند نیز بسته شده‌اند. این در حالی است که بعضی از اماکن شامل پالایشگاه‌ها و استخراجگاه‌های نفت هنوز به خاطر طوفان لارا در ماه اوت تعطیل بوده یا در حال بازسازی می‌باشند.
بر اساس اطلاعات اداره امنیت و پاسداری از محیط‌زیست، توليد حدود ١.٧ ميليون بشكه نفت خام در روز و ٤٨.١٤ ميليون متر مكعب در روز گاز طبيعى در خليج مكزيك متوقف شده است. میزان اخلال در تولیدات نفت و گاز به بیشترین میزان خود از زمان طوفان ریتا در سپتامبر ۲۰۰۵ رسیده که طی آن طوفان تولید ۱.۵۲ میلیون بشکه نفت خام در هر روز متوقف شد.
میزان خسارت وارده در اثر سیلاب و بادهای شدید بعد از اتمام این طوفان ارزیابی خواهد شد. تولیدات مناطق آسیب ندیده می‌تواند بلافاصله از سر گرفته شود اما برای اماکنی که آسیب دیده‌اند زمان بیشتری نیاز خواهد بود تا به کار خود برگردند.

اعتصاب کارگران در نروژ
اعتصابی توسط کارگران نفت در نروژ باعث تعطیلی ۶ سکوی استخراج نفت در دریای شمال شده و تهدید کرده سایر میدان‌های استخراج نفت را هم تعطیل خواهد کرد و همین امر باعث کاهش شدید نفت خام نروژ شده است. این اعتصاب اکنون به خاطر توافقی میان مقامات اتحادیه کارگران با شرکت‌های نفتی در ۹ اکتبر پایان یافت اما تعطیلی تولید حدود ۳۳۰ هزار بشکه در روز از آن ۶ سکوی استخراج نفت طی هفته گذشته باعث افزایش قیمت نفت خام برنت شد.
به عنوان بخشی از این توافق، دستمزد کارگران صنعت نفت افزایش خواهد یافت. از قرار معلوم کارگران صنعت نفت نروژ یکی از بیشترین دستمزدها را در سراسر اروپا دریافت می‌کردند اما هنوز از کارگران این عرصه در استرالیا یا امریکای شمالی حقوق کمتری دریافت می‌کنند.

درگیری ناگورنو قره‌باغ
تشدید تنش و درگیری میان آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر موجب افزایش نگرانی درباره اخلال در عرضه نفت خام شده است. گرچه تاکنون وقفه‌ای جدی در این باره اتفاق نیفتاده است، اما حمله‌ای موشکی ارمنستان در نزدیکی یکی از لوله‌های انتقال نفت و گاز آذربایجان باعث افزایش نگرانی‌ها شد که در صورت ادامه خصومت‌ورزی دو کشور عرضه نفت خام را مختل خواهد کرد. بزرگ‌ترین لوله انتقال نفت منطقه، لوله نفتی باکو-تفلیس-جیحان است که ظرفیت انتقال ۱.۲ میلیون بشکه نفت خام را در هر روز داشته بعلاوه این مجموعه لوله‌ها امکان انتقال ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام در هر روز از لوله نفت خام باکو-سوپسا، و انتقال ۲۲ میلیارد متر مربع گاز طبیعی از لوله گاز طبیعی جنوب قفقاز را فراهم می‌آورد.
در ۱۰ اکتبر، ارمنستان و آذربایجان به خاطر دلایل انسان‌دوستانه به آتش‌بس توافق کرده و قبول کردند تحت میانجیگری روسیه  مذاکرات برای دستیابی به مصالحه را کلید زنند. اما هنوز مشخص نیست اگر بتوان به توافقی میان این دو کشور دست یافت و اگر تهدید تنش‌هایی بیشتر ادامه نیابد‌.

بیشتر از اقتصاد