آذربایجان و ارمنستان در مسکو برای پایان درگیری توافق کردند

آتش‌بس از نیمه شب روز شنبه اجرا خواهد شد

تصویری از محل اصابت گلوله توپ به شهر استپاناکرت مرکز ناگورنو-قره باغ KARO SAHAKYAN / ARMENIAN GOVERNMENT / AFP

پس از نزدیک به دو هفته درگیری مرگبار، وزرای خارجه دو کشور آذربایجان و ارمنستان روز شنبه در مسکو برای آتش‌بس و ادامه گفت‌وگوهای بیشتر توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این توافق پس از ساعت‌ها مذاکره این وزیران خارجه در مسکو، پایتخت روسیه، حاصل شد، و به این ترتیب آتش‌بس از نیمه شب روز شنبه اجرا خواهد شد.

نمایندگان دو کشور آذربایجان و ارمنستان به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به پای میز مذاکره رفته بودند.

تازه‌ترین دور درگیری در منطقه ناگورنو-قره‌باغ تاکنون جان نزدیک به ۴۰۰ نفر را گرفته و این نگرانی را ایجاد کرده بود که به جنگی تمام‌عیار بدل شود و پای دیگر کشورهای منطقه از جمله ترکیه و روسیه را نیز به میان بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حال، به گفته سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دو طرف توافق کرده‌اند که در پی آتش‌بس به گفت‌وگویی «اساسی» بنشینند.

آقای لاوروف در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر کرد می‌گوید که آتش‌بس با میانجی‌گری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجرا می‌شود و در خلال آن دو طرف اجساد و اسرا را مبادله خواهند کرد.

دور جدید درگیری در منطقه ناگورنو-قره‌باغ واقع در جنوب قفقاز، که عمده جمعیت آن را ارامنه تشکیل می‌دهد، از ۲۷ سپتامبر (ششم مهر) آغاز شد و گزارش‌ها از ادامه تبادل آتش در روز جمعه همزمان با مذاکرات حکایت داشت.

دو همسایه از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل منطقه در جنگ بوده‌اند و با وجود آتش‌بس در سال ۱۹۹۴، تاکنون چندین بار درگیر شده‌اند. ارمنی‌های ناگورنو-قره‌باغ در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اعلام استقلال کردند.

بیشتر از جهان