خوش‌نویسی ۳۰۰ میلیون دلاری مسروقه مائو پیدا شد

دزدان این تومار سه متری را دو نیم کرده‌بودند

نگهبانی در برابر تمثال مائو در پکن NOEL CELIS / AFP

مقامات هنگ کنگ می گویند یک تومار خطاطی شده توسط مائو تسه تونگ، بنیانگذار چین کمونیست را باز یافتند، اما  سارقین  این تومار  ۳۰۰ میلیون دلاری را که ربوده شده بود دو نیمه کرده اند. 

به گزارش نشریه «ساوث چاینا مورنینگ» این اثر هنری ماه گذشته از آپارتمان یک مجموعه دار هنری در هنگ کنگ ربوده شد.

این سرقت روز ۱۰ام سپتامبر در آپارتمان «فو چون ژیائو» کلکسیونر تمبر و آثار هنری رخ داد. برآورد شده که بهای اشیای ربوده شده بالغ بر  ۵۰۰ میلیون دلار میشود، اما پلیس میگوید هنوز  مشغول ارزیابی ارزش واقعی آنها است. 

گفته می شود تومار مائوتسه تونگ گرانقیمت ترین اثر در میان آثار هنری به سرقت رفته شده بوده اما پس از سرقت تنها به مبلغ ۵۰ دلار به سوداگر هنری دیگری فروخته شده بوده است. او به دنبال اعلانات عمومی در روز بیست و دوم  سپتامبر تومار مائو را به پلیس تحویل داد. روشن نیست در چه مرحله ای تومار به دو نیم شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تونی هوُ چون-تونگ»، افسر اداره  جنایات سازمان یافته در دستگاه پلیس هنگ کنگ به «اس سی ام پی» گفت: «کسی تصور کرده این تومار خطاطی شده به طول ۲.۸ متر بیش از حد بلند بوده و نمایش آن مشکل است. به همین دلیل آن را به دو نیمه کرده است.»   

مائوتسه تونگ گذشته از جایگاهش  به عنوان بنیانگزار جمهوری خلق چین مدرن، یک خطاط و خوش نویس بود. او برای نوشتن بیشتر نامه هایش از قلمو و جوهر استفاده می کرد. در سال ۲۰۱۷، مجموعه یادداشت های دستی مائو که درست پیش از مرگش در سال ۱۹۷۶ نوشته بود در خانه حراج «ساتِبیز» در لندن به مبلغی بیش از  ۷۰۰ هزار پوند به فروش رفت.

چون ژیائو به رسانه های محلی گفت از بابت لطمه ای که (به تومار مائو) وارد آمده سخت پریشان است زیرا قطعا در بهای آن تاثیر می گذارد اما میزان این خسارت هنوز روشن نیست. او همچنین گفت پیش از ماجرای سرقت، به فکر اهدای آن به یک موزه بوده است.

پلیس یک نفر را به ظن سرقت این آثار بازداشت کرده و در جستجوی دو سارق دیگری است که وارد آپارتمان چون ژیائو شده بودند. آنها همچنین شخصی را که تومار مائو را از سارق خریداری کرده بود، بازداشت کردند هرچند او به قید وثیقه آزاد شده است. مقامات آگاهی هنگ کنگ همچنین در حال تحقیق در مورد احتمال وجود یک سندیکا در پس این سرقت هستند. 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر