اوبرایان: شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰نفر کاهش می‌یابد

آمریکا سقف نیروهایش را از بیش از صد هزار نفر به ۴۵۰۰ نفر در افغانستان کاهش داده است

آمریکا متعهد شده که در صورت برآورده شدن شرایط «تمام» نیروهایش را از افغانستان در کمتر از ۱۵ ماه خارج کند-Olivier Douliery / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که «تمام نیروهای آمریکایی» تا کریسمس پیش رو از افغانستان خارج خواهند شد.

آمریکا سقف نیروهایش را از بیش از صد هزار نفر به ۴۵۰۰ نفر در افغانستان کاهش داده است.

بر اساس توافقنامه صلحی که بین طالبان و آمریکا در ماه فوریه سال جاری میلادی امضاء شد، آمریکا متعهد شده که در صورت برآورده شدن شرایط «تمام» نیروهایش را از افغانستان در کمتر از ۱۵ ماه خارج کند. تقریبا هفت ماه از این تعهد گذشته است.

از این شرایط قطع رابطه طالبان با گروه های تروریستی، شروع مذاکرات بین الافغانی برای تقسیم قدرت و گفتگو برای آتش بس دایم برای پایان خشونت چهل ساله در این کشور است.

آقای ترامپ در توییتی گفت:‌ «ما باید تا کریسمس تعداد کوچک مردان و زنان شجاع خود را برای خدمت در افغانستان داشته باشیم.»

منظور از این «تعداد» کوچک فقط نیروهایی برای تامین امنیت سفارت آمریکا خوانده می شود.

اما همزمان رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تعداد نیروهایی که در افغانستان باقی خواهند ماند رقم دقیق داده است. او می گوید شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا اوایل سال آینده میلادی به ۲۵۰۰ نفر خواهد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ که در حال آمادگی برای انتخابات ماه آینده است، پایان دادن به «جنگ‌های پایان ناپذیر بی فایده» را در محور سیاست خارجی خود قرار داده و بر خارج کردن نیروهایش از سوریه، عراق و افغانستان تاکید دارد.

در افغانستان هرچند طالبان طبق توافق با آمریکایی‌ها در این هفت ماه گذشته هرگز به سربازان آمریکایی حمله نکرده و میزان تلفات نیروهای خارجی به صفر رسیده است، حملات به نیروهای افغان و بمبگذاری علیه غیرنظامیان همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد شورشیان در استان شرقی ننگرهار یک ماشین پر از مواد منفجره را منفجر کردند که تلفات سنگینی در میان غیرنظامیان وارد کرد.

مقام‌های محلی گفتند که در پی این انفجار در غنی‌خیل در نزدیکی شهرستان شنوار دست کم ۱۵ نفر کشته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. دو کودک نیز در میان قربانیان بودند. هرچند مسئولیت این انفجار را فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است. اما ارگ ریاست جمهوری و وزارت کشور افغانستان این حمله را کار طالبان خواندند.

از سوی دیگر، مذاکرات بین‌الافغانی که تقریبا یک ماه از آن می‌گذرد هیچ پیشرفتی نداشته است و دو طرف تاکنون نتوانسته‌اند حتی روی أصول مذاکرات توافق کنند. تعیین موضوعات مذاکراتی که شامل آتش‌بس و تغییر نظام باشد پس از نهایی شدن أصول مذاکرات صورت خواهد گرفت که آن هم بدون جنجال نخواهد بود.

روند مذاکرات صلح یک فرصت کم نظیر برای افغان‌ها فراهم کرده است تا بتوانند درباره پایان جنگ و حکومت فراگیر توافق کنند. اما حمایت و همراهی آمریکا تا رسیدن به این نقطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر از