عبدالله: تقلب در انتخابات ریاست جمهوری کشور را به بحران می‌برد

اتهام‌های خطرناک در مورد تقلب در انتخابات 

دکترعبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته است، این بار تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، این کشور را به بحران می‌­برد.

آقای عبدالله، در دیداری که با ژنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در استان شبرغان داشت، گفت: «روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در جریان است و این بار باید انتخابات شفاف، عادلانه، سراسری و دور از تقلب برگزار شود و مردم رهبر ملی‌ شان را با رای پاک‌ شان انتخاب کنند».

آقای عبدالله که در میان شهروندان شهر شبرغان سخنرانی می کرد، گفته است که از هر رای مردم محافظت می‌کند؛ هرگاه انتخابات ریاست جمهوری عادلانه، شفاف و سراسری برگزار نشود و پر از تقلب باشد، افغانستان را به بحران می­‌کشاند. او افزود: «مردم افغانستان دیگر توان بحرانی شدن کشور را ندارند».

این تنها آقای عبدالله و نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیست که از یک انتخابات پر از تقلب توسط تیم حاکم شاکی است.

رحمت­الله نبیل، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، حکومت را به مهندسی انتخابات ریاست جمهوری به نفع غنی، متهم می­‌کند.

آقای نبیل که در میان هوادارانش در شهر مزارشریف سخنرانی می­‌کرد، گفت: «حکومت افغانستان با تمام توان در تلاش است که انتخابات ریاست جمهوری آینده را به نفع خود مهندسی کند، حتا انتصاب‌هایی که در این اواخر توسط تیم حاکم صورت گرفته است، همه در مقابل پول و یا جمع­‌آوری رای برای تیم حاکم است».

آقای نبیل اظهار داشت که پست‌های دولتی در ازای پول و یا جمع‌­آوری رای به افراد مشخص داده شده است. او هم­چنین گفت که حکومت موجود، خطرناک‌ترین مجرمین را در ازای پول از زندان رها می­‌کند.

در همین حال، فرامرز تمنا، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در استان هرات سخن می­‌گفت، آقای اشرف غنی را به بسترسازی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد.

آقای تمنا، گفته است که انتصاب‌های اخیر در تعدادی از استان­‌های کشور، به نفع تیم حاکم بوده و حکومت با این عملکردهایش، دموکراسی را به گروگان گرفته است.

فرامرز تمنا گفت: «انتصاب­‌های اخیر با هدف مهندسی انتخابات ریاست جمهوری به نفع تیم حاکم است».

 تمنا، از حکومت خواست که پس از این نباید در امور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مداخله کند.

نوین بهادری یکی از ساکنان شهر کابل در این مورد می­‌گوید: «انتخاباتی که شفاف، عادلانه و در سراسر افغانستان برگزار نشود، انتخابات نیست، خاک پاشیدن به چشم مردم است. امید است که این­‌بار باز هم رای مردم به معامله گرفته نشود و تصمیم مردم، آینده شان را تعیین کند، نه معامله چند فرد».

نجیب­الله حقجو، دانشجوی سال دوم دانشکده حقوق است و می‌گوید: «مدیریت انتخابات ریاست جمهوری گذشته و انتخابات مجلس نمایندگان چندی پیش اعتبار و حیثیت این پروسه ملی را زیر سوال برده است و از گفته­‌ها و قرائن معلوم می­‌شود که تلاش می‌کنند این انتخابات را هم مانند دوره­‌های قبل مهندسی کنند. اگر این ­بار چنین شود واقعا افغانستان را به بحران برگشت ناپزیری خواهد برد».

این همه حرف­‌ها و هشدارهای مردم، سیاسیون و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برای تیم حاکم (ارگ) حرف­‌های تازه‌ای نیست. این اتهام­‌ها چندین بار است که از طرف سیاسیون و شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است، اما حکومت هر بار این گفته­‌ها را بی اساس خوانده است، تا جایی‌که ارگ گفته نه در انتخابات ریاست جمهوری مداخله می­‌کند و نه به کسی اجازه خواهند داد که در این پروسه ملی مداخله کند.

بیشتر از