شاهزاده هری و مگان مارکل، «انفجار در خاندان سلطنتی بریتانیا»

«روابط دو برادر شاهزاده برای آینده سلطنت بریتانیا بسیار مهم است»

شاهزاده هری و مگان مارکل- Andrew Milligan / POOL / AFP

در کتاب جدیدی که رابرت لِیسی، زندگی‌نامه‌نویس برجسته خاندان سلطنتی بریتانیا نوشته است، خانواده سلطنتی را نسبت به رفتار «غیرقابل پیش‌بینی و فکرنشده» شاهزاده هری و مگان مارکل «بی‌نهایت خشمگین» توصیف می‌کند. 

آقای لیسی در این زندگی‌نامه جدید که «نبرد برادران» نام دارد، با تعریف قطع روابط میان شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری شایعاتی را که در مورد اختلافات میان آن دو وجود دارد، تقویت می‌کند.   

او هشدار می‌دهد که اگر با توجه به این که گفته می‌شود هری «متوجه شده که در قلب سلطنتی بودن چیزی فاسد وجود دارد»، روابط میان ویلیام و هری ترمیم نشود، خاندان سلطنتی انگلستان ممکن است برای همیشه تغییر کند. 

این کتاب تصویر تاریکی از روابط میان اعضای خاندان سلطنتی می‌دهد و با دقت به لحظاتی اشاره می‌کند که مدعی است خاندان سلطنتی در یک بحران قرار گرفته است.

آقای لیسی در گفت‌وگو با نشریه «دیلی مِیل» گفت روابط میان هری و ویلیام برای آینده خاندان سلطنتی سخت «مهم» است. 

او افزود: «مساله ارزش‌هاست، حتی در ارتباط با روحیه ملی. نظریه یک خاندان سلطنتی مدرن بر پایه این دو برادر ریخته شد.» 

لیسی مدعی است خاندان سلطنتی معتقد است کالاهایی که با نشان «ساسکس رویال» (ساسکس سلطنتی) از جمله مداد و جوراب عرضه می‌شود «تاج سلطنت را تجارتی می‌کند».  

از آن گذشته، در این کتاب آمده است که ملکه انگلستان در نطقی که به مناسبت عید کریسمس سال ۲۰۱۹ ایراد کرد، تصویر هری، مگان و فرزندشان آرچی را روی میز کنار دستش نگذاشته بود و این گواه دیگری است بر وجود اختلاف در خاندان سلطنتی. 

لیسی می‌افزاید در جریان دیدار رسمی هری و مگان از آفریقا در سپتامبر گذشته، ملکه، شاهزاده چارلز و ویلیام کاملا گیج شده بودند (زیرا) با آن‌ها در مورد شکایات حقوقی چند جانبه این دو علیه رسانه‌ها در جریان این دیدار مشورت نشده بود. 

این کتاب می‌گوید، «یک حلقه قدرتمند» در داخل کاخ باکینگهام به دست سِر ادوارد یانگ، منشی مخصوص ملکه به راه افتاده که معتقد است مصاحبه جنجالی مگان با گزارشگر شبکه آی تی وی، تام بردلی در آفریقا نمایانگر «فقدان عجیب هرگونه حساسیت» و در عین «خودخواهی کامل» بود. 

آقای لیسی که پیش‌تر زندگی‌نامه‌های خانواده فورد و سِر والتر رَلی را نوشته است می‌گوید: «مگان وارد مرحله منفی یک قربانی شده بود.»

در این میان، لیسی تلویحا می‌گوید خاندان سلطنتی مرتکب اشتباه می‌شود اگر نژاد مارکل را به عنوان یک سرمایه برای موقعیت خود نبینند. او می‌نویسد: «با مگان خانواده سلطنتی از نظر نژادی مختلط می‌شود. این برای یک رژیم سلطنتی که نماینده ملتی با نژادهای مختلف و بازار مشترکی با نژادهای مخالف است مهم است.»  

دیگر جزئیاتی که لیسی در کتابش به آن اشاره کرده شامل قرار نهار خصوصی هری با ملکه در ماه ژانویه پیش از کنفرانس ساندرینگهام (دعوت ملکه از هری، ویلیام و چارلز برای گفت‌وگو در مورد شرایط هری و مگان) است. گفته می‌شود ویلیام به دنبال اعلامیه هری و مگان در مورد ترک وظایفشان به عنوان اعضای خاندان سلطنتی سخت خشمگین بوده است. هری و مگان اعلام کرده بودند که دلیل این تصمیمشان «ایفای یک نقش مترقی و جدید در میان این نهاد» و «دستیابی به استقلال مالی» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیسی می‌گوید (در خانواده سلطنتی) همواره با هری بدرفتاری و «با بی‌رحمی» برخورد شده است. «این همان رفتاری است که با شاهدخت مارگرت و شاهزاده اندرو هم شده است.» لیسی می‌افزاید: «این همان پدیده جانشین سلطنت و عضو یدکی است (توضیح: عبارتی که اغلب با مزاح به کار می‌رود و به معنی آن است که خاندان سلطنتی انگلستان خواهان جانشین سلطنت است و از او مراقبت می‌کند و فرزند دوم را به عنوان جانشین احتمالی درصورت مرگ ولیعهد یدک می‌کشد) … و بی‌تردید نمی‌دانستند با همسر این عضو یدکی چه کنند.»   

این کتاب که گفته می‌شود تالیف آن ماه‌ها طول کشیده است و پس از گفت‌وگو با منابع ارشد سلطنتی نوشته شده می‌گوید: «خواست ساسکس‌ها برای گرفتن تضمین در مورد جزئیات به گونه‌ای که گویی در یک مذاکره برای قرارداد هستند، موجب بروزتنش در میان خانواده سلطنتی شد.» 

آقای لیسی نخست در سال ۱۹۷۷ با تالیف زندگی‌نامه الیزابت دوم، ملکه انگلستان به شهرت رسید و نیز مشاور تهیه فیلم «تاج» در شبکه نتفلیکس شد.  

دید انتقادی لیسی در این کتاب به دنبال کتاب امید اسکوبی و کارولین دوراند در مورد بیوگرافی ساسکس‌ها تحت عنوان «یافتن آزادی» منتشر می‌شود که با جنبه و لحنی مثبت در مورد رابطه هری و مگان، تابستان امسال زیر چاپ رفت.

© The Independent

بیشتر از کتاب