تهرانی‌ها دیگر نمی‌توانند در مترو خودکشی کنند

تعداد قابل ملاحظه خودکشی شهروندان تهرانی؛ پریدن جلوی قطار شهری

عکس آٰرشیوی از متروی تهران - خبرگزاری ایرنا

رئيس پلیس متروی تهران گفته است برای جلوگیری از خودکشی در ۳۵ ایستگاه (مترو) دیوار شیشه‌ای نصب خواهد شد. 

نصب این شیشه ها برای جلوگیری از خودکشی «اقدام پیشگیرانه» است که به گفته پلیس متروی تهران «هزینه سنگینی» دارد.

آماری از تعداد خودکشی‌ها در مترو وجود ندارد ولی گفته میشود: «پلیس در تعداد قابل توجهی از موارد مانع از خودکشی افراد در مترو شده است».

دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید استان تهران جزو استان های پرخطر در خصوص خودکشی است که میزان فوت ناشی از خودکشی در آنها بالاتر از میانگین کشوری در سال ۹۸ بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۷۵ درصد از اقدام به خودکشی‌ها در کشور مربوط به سنین بین ۱۵ تا ۳۴ سال بوده و خودکشی در میان زنان بیش از مردان بوده و مهمترین عامل آن افسردگی در میان این گروه است. 

ایلام، کهکیلویه بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، آذربایجان شرقی، قزوین، چهارمحال بختیاری، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان و مرکزی استان های پرخطری هستند که میزان فوت ناشی از خودکشی در آنها بالاتر از میانگین کشوری در سال ۹۸ بوده است. 

حدود ۷۳ درصد از موارد اقدام به خودکشی ساکن مناطق شهری و حاشیه شهر بوده اند. ۸ درصد آنها بیکار و ۸۲ درصد آنها با استفاده از دارو اقدام به خودکشی کرده اند. موارد خودکشی در شهرها به تفکیک سن، جنس و نوع خودکشی در گزارش های سازمان های دولتی به ندرت درج شده یا اصلا درج نمی شود.

مرگ در مترو

سازمان پزشکی قانونی آماری در خصوص خودکشی تهرانی ها در سال گذشته منتشر نکرده است ولی آنچه از میان اخبار قابل رصد کردن است تعداد قابل ملاحظه خودکشی شهروندان تهرانی با پریدن جلوی قطار شهری است که به دلیل حجم بالای آن بار دیگر بحث ایمن کردن ایستگاه های مترو برای جلوگیری از خودکشی را پیش کشیده است. 

بحث استقرار دیوارهای شیشه ای محافظ برای مترو تهران از سال ۱۳۹۵ بعد از مرگ یک دختر ۲۶ ساله و یک مرد ۶۵ ساله رسانه ای شد. هزینه بالای ایجاد دیوارهای شیشه ای هربار این طرح را مسکوت باقی نگه داشت. گفته می شود هزینه نصب دیوارهای شیشه ای معادل هزینه واگن جدید برای مترو است. نصب این درهای شیشه ای که محافظ سکوهای مترو هست در سال ۹۵ حدود هزار میلیارد ریال تخمین زده شد. سیستم محافظ سکو یا PSD دیوارهای شیشه ای و درهای اتوماتیکی است که در تمام طول مترو نصب می شود و پس از ورود قطار به ایستگاه مترو و توقف کامل، در ها که دقیقا در مقابل در های قطار قرار گرفته اند به طور اتوماتیک باز می شوند. 

از طرفی کمیته عمران شورای شهر تهران در آن دوره اعلام کرد: «اولویت نخست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اتمام خطوط باقی مانده مترو است و هنوز ایمن سازی ایستگاه در اولویت کاری آنها نیست». 

اختلاف در خصوص پرداخت بخشی از هزینه های حمل و نقل عمومی شهر تهران توسط دولت از سال ۱۳۸۷ همواره کشمکشی حل نشده باقی ماند و دلیل ایمن نشدن خطوط متروی تهران نیز نبود دولت در بخش سرمایه گذاری عنوان شد. هزینه های آغاز نصب شیشه محافظ در خطوط مترو در گزارش های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری بررسی شد و نتیجه این شد که آغاز این کار می تواند ساخت مترو را به تاخیر بیاندازد. بنابراین از ایمن سازی چشم پوشی شد. 

به گفته اعضای شورای شهر تهران نصب محافظ شیشه در ایستگاه ها اولویت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نبوده است. 

در سال ۹۸ نیز با وقوع چند مرگ در ایستگاه های مختلف مترو بحث درهای شیشه ای باز هم به روی میز اعضای شورای شهر آمد؛ هزینه یک میلیون دلاری برای هر ایستگاه پرونده را مختومه اعلام کرد. 

چنانچه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به هزینه سنگین احداث درهای شیشه ای گفت :« امکان تجهیز ایستگاه‌های مترو به درب‌های حائل شیشه‌ای وجود ندارد». 

تهرانی ها پیشرو در خودکشی با قرص برنج

نابسامانی های اقتصادی طی سالهای اخیر در ایران در بیشتر شهرهای بزرگ از جمله تهران آمار خودکشی را افزایش داده است. برای نمونه در شهر تهران به گفته وزارت بهداشت ایران بیشترین خودکشی با "قرص برنج" انجام میشود. 

پرت کردن از ساختمانهای بلندمرتبه یا پل های عابر هوایی در نقاط مختلف شهر و  خوکشی در مترو، تصاویر تازه مرگ خودخواسته در پایتخت است. 

هرچند دولت ایران از اعلام آمار دقیق خودکشی در این کشور همواره شانه خالی می کند و بیشتر آمارها در حوزه آسیب های اجتماعی در ایران بر پایه حدس و گمان است اما سازمان پزشکی قانونی می گوید طی سال‌های اخیر سالانه نزدیک به ۵۸۰۰ نفر در ایران بر اثر بروز انواع مسمومیت‌ها جان باخته‌اند. هرچند این سازمان دولتی نام خودکشی را بر این مرگ ها نمی گذارد اما درصدی از مرگ ها‌ با سمومی از قبیل قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، الکل، جونده‌کش‌ها و سیانور بوده است. که خود نشانی از خودکشی است. 

قرص برنج در هشت سال اخیر بین ۵۳ تا ۶۲ درصد از موارد مسمومیت را به خود اختصاص داده است.  قرص برنج همچنین به تنهایی علت ۱۱ درصد از کل مرگ‌های ناشی از مسمومیت بوده است.

در این میان اما تهرانی سهم معناداری دارند؛ شهروندان تهرانی به گفته سازمان پزشکی قانونی در صدر مسمومیت با قرص برنج قرار دارند.

مشکلات اقتصادی یک دهه اخیر و به ویژه دو سال گذشته را می توان دلیلی بر تمایل خودکشی در ایران دانست. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید خط فقر خانوارهای چهار نفره در شهر تهران چهار و نیم میلیون تومان شده است. در گزارش منتشر شده از این مرکز آمده است که طی دو سال اخیر خط فقر تهرانی‌ها، از ۲٫۵ میلیون تومان به ۴٫۵ میلیون تومان رسیده به این معنا که ۸۰ درصد افزایش داشته است.

نرخ بالای تورم دز سالهای اخیر موجب فقیرترشدن شهروندان تهرانی و سایر مردم در ایران شده است. از طرفی براساس ابلاغیه وزارت کار در ایران حقوق کارگران زیر ۳ میلیون برای سال ۹۹ تصویب شده است؛ یعنی دست‌مزدی زیر خط فقر. 

در اردیبهشت ماه واحد اطلاعات اکونومیست در هفتادمین گزارش سالانه هزینه‌های زندگی خود نوشت شهر تهران به یک‌صد و ششمین شهر گران جهان تبدیل شده است. براساس رتبه‌بندی اکونومیست رتبه تهران نسبت به سال گذشته ۱۴ درجه افزایش داشته است. تهران در فهرست  شهرهای آسیایی از برخی شهرهای اروپایی و آمریکایی سبقت گرفته است.

مهاجرت از شهرهای کوچک به تهران، افزایش حاشیه نشینی در پایتخت و نبود امکانات رفاهی، فاصله طبقاتی و مشکلات معیشتی از جمله مسائلی است که تهران را در تنگنا قرار داده است. 

برای ثبت نشدن در آمار یا نبود شواهد کافی یا هر دلیل دیگری بیشتر مرگ های رخ داده در مترو خودکشی نامیده نشده و مرگ تصادفی نام می گیرند. شاید به همین دلیل آماری هم از این مرگ های منتشر نمی شود. 

به طور کلی نبود آمار پایه ای در ایران نمی توان از افزایش یا کاهش یک پدیده مثل خودکشی در مترو یا تفکیک سازی انواع خودکشی به طور کلی سخن گفت. بی ثباتی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فقر و ناامیدی می تواند زمینه ساز آسیب های اجتماعی از آن جمله خودکشی باشد. هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک یا استانهای ایران به دلائل مسائل قومی و قبیله ای یا سنت های رایج منطقه، خودکشی ها از نظر پنهان مانده و در آمار قرار نمی گیرد. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید:« پرخاشگری، انزوای اجتماعی، موانع دسترسی به خدمات درمانی، فقدان شغل و بیکاری، مشکلات مالی و عاطفی، بیماری جسمی، دسترسی به روش های خودکشی و تمایل نداشتن به کمک به خاطر انگ بیماری روانی از جمله عوامل اقدام به خودکشی است.

طبق آمار وزارت بهداشت در ایران، خودکشی در این کشور۶مورد از ۱۰۰ هزار نفر است. تازه ترین آمار خودکشی در ایران متعلق به سال ۹۷ است که  بر اساس آمار پزشکی قانونی پنج هزار و ۱۰۱ مورد خودکشی در کشور ثبت شده است. 

مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید هر سال بیش از پنج درصد به آمار خودکشی در کشور افزوده خواهد شد. 

بیشتر از