نخستین سفر رسمی رئیس موساد به بحرین

کوهن معتقد است که سقف شیشه‌ای روابط اسرائیل با کشورهای عربی شکسته است

سفر رئیس موساد به بحرین و همکاری‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل، حاکمان ایران را نگران کرده است - GALI TIBBON / POOL / AFP

رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، روز چهارشنبه برای نخستین بار در سفر رسمی به بحرین رفت.

یوسی کوهن در سفر خود به بحرین با «عادل بن خلیفه الفاضل» رئیس دستگاه امنیت ملی و شیخ «احمد بن عبدالعزیز آل خلیفه» رئیس دستگاه امنیت راهبردی بحرین دیدار و در مورد مسائل مشترک امنیتی گفتگو کرد. در این خبر که توسط خبرگزاری رسمی بحرین منتشر شده آمده است که، طرفین بر اهمیت توافقنامه صلح بین دو کشور بحرین و اسرائیل، تأکید کردند.

این نخستین سفر کوهن پس از عادی‌سازی روابط دو کشور بحرین و اسرائیل از ماه سپتامبر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بحرین پس از امارات متحده عربی، اردن و مصر، چهارمین کشور عربی است که با اسرائیل روابطش را عادی کرده است. این کشور روز ۱۵ سپتامبر در دیداری که در کاخ سفید و به میزبانی دونالد ترامپ برگزار شد، توافقنامه صلح را با اسرائیل امضا کرد.

از کوهن به‌عنوان یکی از افراد اصلی و تاثیرگذار در به دست آمدن توافقنامه مذکور یاد می‌شود. به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، رئیس سازمان موساد تا پیش از اعلام رسمی توافق صلح، به‌منظور ایجاد مقدمات لازم برای برقراری صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی، چندین سفر پنهانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته است.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی که در اواخر سپتامبر انجام داد گفت که سقف شیشه‌ای روابط اسرائیل با کشورهای عربی شکسته است. وی همچنین در ادامه این‌طور عنوان کرد که این روابط در پی سال‌ها تلاش و مدیریت حساس روابط به‌دست‌آمده است.

بر اساس بیانیه منتشر شده در پایان گفتگوها که توسط خبرگزاری بحرین در روز پنجشنبه منتشر شد، توافقنامه‌ها نقش مهمی در ثبات منطقه دارد و باعث افزایش همکاری دو کشور در آینده خواهد شد.

ایران از ابتدا، انجام هرگونه توافق اسرائیل با کشورهای عربی را محکوم کرده بود. مقامات جمهوری اسلامی نگران حضور نیروهای امنیتی اسرائیل در امارات و بحرین هستند و این کشور را متهم به تلاش برای برنامه‌ریزی برای جاسوسی از ایران کردند.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی حضور اسرائیل در ائتلاف خلیج‌فارس را تهدیدی آشکار علیه امنیت ملی ایران دانسته و اعلام کرد که این کشور حق مقابله با این تهدید را برای خود محفوظ می‌داند.

این واکنش در پی اعلام احتمال حضور اسرائیل در ائتلاف آمریکا برای تأمین امنیت مسیر کشتیرانی از تنگه هرمز و خلیج‌فارس صورت‌گرفته است.

بیشتر از جهان