معنای پیام پادشاه عربستان سعودی در مجمع عمومی سازمان ملل

«رژیم ایران نه تنها تهدیدی علیه منطقه، بلکه خطری برای امنیت جهان است»

عربستان سعودی در روابط خود با ایران مراحل مختلف و متناقضی را تجربه کرده است- ESKINDER DEBEBE / UNITED NATIONS / AFP

خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، به نمایندگی از کشورش در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. ملک سلمان در این سخنرانی تاریخی که به صورت مجازی پخش شد، پرده از روی سیاست‌های فریبکارانه رژیم ایران برداشت و اقدامات تخریبکارانه تهران را برای جهانیان افشا کرد.

با توجه به شرایط حساس کنونی که به سبب‌ عدم‌ارزیابی درست از خطرات رژیم ایران بر امنیت و صلح بین‌المللی، ثابت با متغیر درهم آمیخته و توازن قوا در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای به هم خورده و جهان در حالت عبور از مرحله‌ای بسیار خطرناک قرار گرفته است، سخنرانی ملک سلمان، در واقع آخرین فریادی بود که جهان را از سقوط به پرتگاه بی‌نظمی و بی‌ثباتی، بر حذر می‌داشت.

اگر چنان‌چه کشورهای بزرگ، ثبات سیاسی را که بر اساس آن بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون، توازن قوا در جهان محفوظ مانده است، به فراموشی بسپارند و با تکیه بر متغیرهای سیاسی متعلق به داشتن روابط با ایالات متحده آمریکا، یا روی منافع اقتصادی برخاسته از فروش سلاح، اجازه دهند تا ایران به عنوان یک کشور غیرمسؤول، به خرید و انبار سلاح ادامه دهد، کشیده شدن جهان به این بی‌نظمی و بی‌ثباتی، اجتناب‌ناپذیر خواهد شد.

آیا کشورهایی‌که در حال حاضر به ایران کمک می‌کنند، یا کشورهایی‌که تجاوزات و مداخلات ایران را نادیده می‌گیرند، برای مقابله با نتایج به هم خوردن توازن قوا، آمادگی دارند؟ به نظر می‌رسد که پس از دگرگونی اوضاع و جدی شدن خطرات، مهار آن از راه سیاست لبه پرتگاه، غیرممکن باشد.

در زمان حاضر، یک ائتلاف بین‌المللی میان ایران، روسیه، چین و برخی از جهت‌های منطقه‌ای دیگر در خاورمیانه، آسیای میانه و جنوب آسیا، در حال شکل‌گیری است، در حالی‌که اتحادیه اروپا آن را کاملا نادیده می‌انگارد. اما اگر چنین ائتلافی بروز کند و به واقعیت بپیوندد، دیگر خنثی کردن آن از راه فشار سیاسی یا مذاکره، امکان‌پذیر نخواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خادم حرمین شریفین، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خاطرنشان کرد که تاریخ چهل‌ساله سیاست تجاوزگرانه و خصمانه ایران در برابر عربستان سعودی، دلیل قاطعی است بر این‌که لغو تحریم‌های ایران با هدف تغییر رفتار خصمانه این کشور و منصرف کردن آن از حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی، نه تنها سیاست کامیابی نبوده است، بلکه برعکس، ایران از درآمدهای مالی که در اختیار آن گذاشته شد، در کمک و تقویت شبه‌نظامیان مسلح در منطقه، استفاده کرد و با تداوم سیاست‌های خصمانه خود، در به‌هم زدن امنیت و ثبات منطقه فعال‌تر شده است.

منظور ملک سلمان از این سخنان، قبل از این‌که طلب کمک از جامعه جهانی برای مقابله با ایران باشد، توضیح این حقیقت بود که خطر رژیم ایران، تنها امنیت و ثبات خاورمیانه را تهدید نمی‌کند؛ بلکه امنیت و ثبات جهانی را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

عربستان سعودی در روابط خود با ایران مراحل مختلف و متناقضی را تجربه کرده است. پس از پیروزی انقلاب در ایران، عربستان سعودی به خاطر احترام به اراده مردم ایران، بی‌درنگ جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت. با پدیدار شدن نشانه‌های گشایش در دوره‌های ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در دهه نود، و حتی در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد، عربستان سعودی، در تقویت روابط با ایران، تلاش کرد. با وجود آن‌که در همان وقت نیز برخی از تجاوزات از طرف ایران در رابطه با حاکمیت ملی کشورهای عربی صورت می‌گرفت و رژیم ایران به تکرار در امور کشورهای عربی مداخله می‌کرد.

اما رژیم ایران به سیاست تولید و تقویت فرقه‌گرایی و مداخله در امور کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی پیگیرانه ادامه داد. البته اعمال این سیاست‌ها از سوی ایران، در دهه نود و دهه اول قرن ۲۱ به طور مخفی اجرا می‌شد؛ اما پس از وقوع آن چه انقلاب‌های بهار عربی نامیده شد، رژیم ایران به شکل علنی و آشکار در سوریه و یمن مداخله کرد، همچنین‌که پیش از آن در عراق و لبنان نفوذ کرد و بر نهادهای دولتی آن‌ها تسلط یافت.

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان اکنون به بار سنگینی بر دوش دولت لبنان تبدیل شده است؛ چرا که این سازمان همچون بازوی ایران در لبنان و خاورمیانه، در جهت تحقق برنامه‌های ایران در منطقه کار می‌کند؛ برنامه‌هایی که با منافع دولت لبنان و طبیعت جامعه چندصدایی لبنان، در ناسازگاری مطلق قرار دارد. ماجرای انفجار بندرگاه بیروت، نشان داد که چگونه حزب‌الله اراده دولت لبنان را سلب کرده است و زمام آن را به گونه کامل در اختیار ایران قرار داده است.

زمانی‌ که عربستان سعودی، تصمیم گرفت تا به بی‌نظمی و بی‌ثباتی که در اثر سیاست‌های خصمانه ایران، گریبان‌گیر بسیاری از کشورهای عربی همسایه شده است، پایان دهد، عربستان سعودی به طور مستقیم هدف حمله قرار گرفت و تأسیسات نفتی آرامکو بمباران شد که در نتیجه آن، اقتصاد جهانی در معرض تهدید قرار گرفت. شبه‌نظامیان سرکش حوثی یمن تاکنون بیش از ۳۰۰ موشک و ۴۰۰ پهپاد به عربستان سعودی پرتاب کرده‌اند.

جامعه جهانی باید به درستی این حقیقت را درک کند که اکنون خطر ایران از مرزهای خاورمیانه گذشته و امنیت و ثبات جهانی را در معرض تهدید قرار داده است. همه به یاد دارند که چگونه رژیم ایران با زیر پا گذاشتن حاکمیت ملی کشورها، اقدام به ترور مخالفانش در سرزمین‌های اروپایی کرد و انفجارهای متعددی را در این قاره به راه انداخت. از سوی دیگر، تحرکات و عملیات‌های جنایت‌کارانه حزب‌الله (بازوی علنی ایران) در آفریقا و آمریکای لاتین، برای هیچ‌کسی پوشیده نمانده است.

در واقع، سخنرانی خادم حرمین شریفین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آخرین اعلام خطر برای جامعه جهانی بود. وی در این سخنرانی روشن کرد که اگر قدرت‌های بزرگ در بازی خود با برگه ایران، ادامه دهند و خطری را که ایران از راه کمک به تروریسم و افراط‌گرایی متوجه جهان کرده است، نادیده بگیرند، ممکن است اوضاع و شرایط به مرحله‌ای برسد که دیگر راهی برای بازگشت، باقی نماند.

بهره‌برداری ایران از رقابت روسیه و چین با آمریکا و پنهان شدن تهران در عقب مسکو و پکن، پدیده‌ای است که در سطح منطقه قابل‌پذیرش نیست؛ کشورهای جهان و منطقه، باید تهران را وادار کنند تا رفتارش را تغییر دهد و خود را با محیط و منطقه سازگار و هماهنگ کند. تهران باید از اخلال در امنیت و ثبات منطقه دست بردارد و از این بیشتر، با اقدامات غیر مسؤولانه، مهم‌ترین منبع صدور انرژی جهان را در معرض تهدید قرار ندهد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه