سفر عبدالله به پاکستان؛ یخ‌های بی‌اعتمادی آب می‌شوند؟

موفقیت این سفر گام مهمی در راستای اعتمادسازی بین دو همسایه خواهد بود

عبدالله عبدالله (چپ) و شاه محمود قریشی در اسلام‌آباد-Pakistan Ministry of Foreign Affairs / AFP

پاکستان میزبان عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان است که برای انجام سفر سه روزه وارد این کشور شده است.

این اولین سفر آقای عبدالله در سیزده سال اخیر به این کشور بانفوذ همسایه است.

آقای عبدالله که علاوه بر دولت افغانستان از جریان موسوم به «ائتلاف شمال» ضدطالبان نیز نمایندگی می‌کند، رابطه پر فراز و نشیبی با پاکستان داشته و برای مدت طولانی این کشور همسایه را به حمایت از تروریسم و طالبان متهم کرده است.

او با وجود آنکه در بیش از یک دهه گذشته از بازیگران اصلی صحنه سیاسی کشور بوده و دست کم سه بار نامزد ریاست جمهوری شده است، هیچ‌وقت به پاکستان سفر نکرد.

این بار اما او در راس کاروان صلح و در زمان حساس مذاکرات صلح بین‌الافغانی بین گروه طالبان مورد حمایت پاکستان و نمایندگان نظام جمهوری اسلامی افغانستان به اسلام‌آباد رفته است.

بیش از دو هفته از مذاکرات بین‌الافغانی صلح در قطر می‌گذرد اما دو طرف نتوانسته‌اند بر سر اصول و موضوعات مذاکرات مستقیم توافق کنند. اما مذاکرات همچنان ادامه دارد و دو طرف ظاهرا اراده دارند که مذاکرات را به مرحله بعدی برسانند.

در این شرایط استقبال از آقای عبدالله در پاکستان در سطح رهبر یک کشور صورت می‌گیرد.

مقام‌های پاکستانی از او در پایگاه هوایی نظامی نور خان که ویژه پروازهای رهبران جهان است، استقبال کرده اند. او در روز نخست دیدارش از اسلام آباد با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه و اسد قیصر، رئیس پارلمان این کشور دیدار و مذاکره کرده است.

آقای عبدالله امروز، سه شنبه نیز با عمران خان، نخست وزیر کشور، ژنرال قمر جاوید باجوا، رئيس ارتش نیرومند پاکستان و صادق سنجرانی، رئیس سنا دیدار و گفتگو خواهد کرد. ملاقات‌ آقای عبدالله با رئیس ارتش پاکستان که سیاست این کشور در قبال افغانستان را تعیین می کند، یک به یک و تعیین کننده خواهد بود.

ارتش پاکستان متهم به پناه دادن به رهبری پاکستان، آموزش جنگجویان این کشور، تامین منابع مالی و حمایت سیاسی از این گروه است تا به این وسیله «خطراتی» را که گویا از افغانستان متوجه پاکستان است دفع و برای خود عمق استراتیژیک ایجاد کند. پاکستان هند را به حمایت از گروه های جدایی طلب بلوچ از خاک افغانستان متهم می کند. اما دولت افغانستان در مقابل انگشت اتهام را به سوی پاکستان برای تلاش در جهت ایجاد یک حکومت وابسته در کابل نشانه می‌گیرد.

آقای عبدالله در روز آخر سفرش به پاکستان نیز با عارف علوی، رئیس جمهور این کشور که نقش نمادین دارد، رسانه ها و دیگر نهادهای پژوهشی دیدار خواهد کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در واکنش به سفر آقای عبدالله می‌گوید:‌ «خوشحالم که از دکتر عبدالله در وزارت خارجه پاکستان استقبال کردم. روند صلح افغانستان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برای پاکستان و افغانستان برخوردار است و موفقیت آن متضمن رفاه اجتماعی و اقتصادی برای همه خواهد بود. دیدار دکتر عبدالله دوستی و برادری بین دو کشور را بیشتر تقویت خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان اسد قیصر، رئیس مجلس پاکستان که پس از دیدار با آقای عبدالله در دو توییتی توضیح داده است روشنتر است. او گفت: ‌«ملاقات خیلی مهمی با دکتر عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و رئیس هیات افغانستان در اسلام آباد داشتم. او در راس هیات بلندپایه ای وارد پاکستان شده است که تاثیر مثبتی روی روابط دوجانبه و برادرانه دو کشور خواهد داشت.»

او می‌افزاید:‌ «افغانستان صلح آمیز به نفع منافع علیای پاکستان است. ما از رهبری عبدالله برای تسریع مذاکرات صلح استقبال می کنیم. هر دو کشور می توانند در راستای صلح در منطقه کار کنند.»

کار عبدالله در جریان این سفر که از زمان رسیدن به ریاست روند صلح افغانستان نخستین دیپلماسی منطقه ای اش است، دادن اطمینان به پاکستان و جلب حمایت این کشور از دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورش در ۱۹ سال گذشته است.

آقای عبدالله برای تامین همکاری واقعی و حمایت همسایگان و متحدان بین‌المللی افغانستان سفرهایش را شروع کرده است.

او معتقد است که فرصت استثنایی برای رسیدن به صلح و تعریف آینده جدیدی فراهم شده که برای تمام شهروندان افغان قابل قبول و مورد حمایت باشد.

او می‌کوشد توضیح دهد که کشورش تغییر کرده و ظرفیت جذب طالبان را در بدنه نظام دارد و نباید تاریخ تلخ گذشته جنگ‌های گروهی تکرار شود.

آقای عبدالله در توییتی در روز اول سفرش به اسلام آباد نوشت:‌ «دیدار سازنده‌ای با آقای قریشی وزیر خارجه پاکستان داشتم. ما درباره مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه و تقویت روابط دوجانبه گفتگو کردیم. من از پذیرایی گرم و مهماننوازی آقای قریشی سپاسگزاری می‌کنم.»

این سفر شاید تمام یخ‌ها در روابط سیاسی کابل و اسلام آباد را آب نکند، اما اگر موفقیت‌آمیز پیش برود گام مهمی در راستای اعتمادسازی بین دو همسایه خواهد بود.

انتظار می‌رود بعد از سفر عبدالله به اسلام آباد، عمران خان، نخست وزیر پاکستان به کابل برود و ادامه مذاکرات بین دو کشور را پیگیری کند.

بیشتر از