آمار ابتلا به کرونا در صنایع غذایی، نوک کوه یخ

سرایت ویروس کرونا در صنعت خوراک شاید سی برابر بیش از آمار اعلام شده باشد

تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در کارخانه‌های مواد غذایی بریتانیا بیشتر آمار گزارش شده است- NICHOLAS KAMM / AFP

بنابر تحلیلی تازه، تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در کارخانه‌های مواد غذایی که کالای مورد نیاز فروشگاه‌ها و رستوران‌های بریتانیا را تامین می‌کنند احتمالا ۳۰ برابر بیشتر از چیزی باشد که گزارش شده است.

طبق تحقیقی که توسط شرکت «پیرک» که به سهام‌داران درباره سرمایه‌گذاری اخلاقی مشاوره می‌دهد، انجام شد، در طول این بیماری عالم‌گیر حداقل ۱۴۶۱ مورد ابتلا و شش مورد مرگ را در ارتباط با صنایع تولیدات مواد غذایی پیدا کرده است.

با این حال اما تنها ۴۷ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در محل کار از سوی کارخانه‌های تولید مواد غذایی به اداره بهداشت و ایمنی کشور گزارش شده است و آمار هیچ مرگی در این میان نیست.

پیرک این ناهماهنگی‌ اطلاعات را ناشی از نقص در قانون می‌داند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد خود تشخیص دهند اگر مورد ابتلایی در محیط کار اتفاق افتاده باشد یا در جایی دیگر.

حزب کارگر دولت بریتانیا را متهم کرده است که چشم خود را بر صعود موارد ابتلا در کارخانه‌های مواد غذایی بسته و اخطار داد عدم گزارش تمام موارد ابتلا به کووید-۱۹ «ممکن است منجر به شیوع مجدد آن شود».

آلیس مارتین، متخصص پیرک در امور کارگران، گزارش‌های تسلیم شده توسط شرکت‌های تولید مواد غذایی را زیر سؤال برده و گفت آن‌ها «اعتبار ندارند».

او افزود: «ما از شرکت‌های فعال در تمام صنایع می‌خواهیم اطلاعات هر چه بیشتری را درباره آزمایش‌گیری و موارد مرگ به ادارات دولتی ارائه دهند.»

به عنوان بخشی از این تحقیقات، پیرک با کارمندان این صنعت مصاحبه‌هایی رودررو انجام داد و همچنین از اطلاعات موجود در نظرسنجی‌های اتحادیه‌ها و اصناف و گزارش‌های رسانه‌ها از صنایع تولید مواد غذایی بهره جست.

کارگری بدون نام از یکی از کارخانه‌های بزرگ میدلندز شمالی گفت به کارگران گفته شده بود جعبه کیک را به جای ماسک بر صورت بزنند. مصاحبه‌شونده دیگری نیز بازرسی‌ها از کارخانه‌شان را «قلابی» توصیف کرد.

این کارمند گفت: «وقتی بازرسان می‌رسند برای انجام کارهای اداری یک ساعت در دفتری می‌نشینند و در همین حین همه مشغول تمیزکاری کل کارخانه می‌شوند.»

یکی دیگر از کارمندان صنعت مواد غذایی گفت: «به همکارانی که از بیماری مزمن انسدادی ریه رنج می‌بردند نیز گفته شد باید به کار برگردند. وقتی آنان به کمک‌های دولتی وابسته بودند، تنها نصف درآمد خود را در دوران ترخیص کسب می‌کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بو کلارکسون، مامور ملی سازمان یونایت گفت شرکت‌ها با عدم ارائه تمهیدات لازم برای محافظت در برابر ویروس کرونا کارمندان خود را به مخاطره می‌اندازند.

او گفت: «دمای هوای سرد، سطوح فلزی و کار کردن در فاصله‌ای نزدیک از یکدیگر که شرایط جاری در بسیاری از کارخانه‌های تولیدات مواد غذایی است، آن‌ها را به محیطی مناسب برای شیوع این ویروس تبدیل می‌کند. در بسیاری از محیط‌های کار هم این خطرات تشدید شده چرا که کارفرمایان از اعمال تمهیدات بهداشتی و ایمنی لازم برای ویروس کرونا غفلت کرده‌اند و همچنین به افرادی که نیاز به قرنطینه کردن خود دارند مرخصی استعلاجی با حقوق کافی ارائه نمی‌دهند.»

لوک پولارد، نماینده مجلس از حزب کارگر، گفت دولت موضوع شیوع این بیماری در کارخانه‌های تولید مواد غذایی را جدی نمی‌گیرد.

او گفت: «حزب کارگر به کرات وزرا را تحت فشار قرار داده است تا اقدامی برای حمایت از افرادی که در این اماکن مشغول هستند اتخاذ کند اما واکنش دولت در این قبال در بهترین حالت بسیار کم‌رنگ بوده است. گرچه کارفرمایان خوبی هم در صنعت مواد غذایی وجود دارد اما در طرف دیگر بسیاری ایمنی کارگران خود را جدی نمی‌گیرند. عدم گزارش کامل موارد ابتلا به کووید ممکن است باعث تشدید سرایت این بیماری شود و بدین معنی است که کنترل ویروس حتی سخت‌تر هم خواهد شد.»

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان گوشت بریتانیا گفت: «چند مورد اندک شیوع در کارخانه‌ها وجود داشته است. شرکت‌هایی که با شیوع این بیماری مواجه شدند با تیم مدیریت حادثه که متشکل از مقامات محلی است همکاری کرده‌اند و راهنمایی‌های آنان را پی می‌گیرند تا شیوع این بیماری را محدود کنند و دلیل احتمالی سرایت را کشف کنند. اعضای ما تمهیدات فراوانی را در محیط کار اعمال کرده‌اند تا از کارمندان خود در محیط کار محافظت کرده و همچنین اقدامات دیگری نیز برای محافظت از نیروی کار خود به کار بسته‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان