مکرون خطاب به حزب‌الله: حزب سیاسی هستید یا تحت فرمان ایران؟

رئیس‌جمهور فرانسه: «ساده‌لوح» نیستم

حسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله به روشنی می‌گوید ایران تامین کننده همه نیازهای این گروه است-AL-MANAR TV / AFP

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای نخستین بار نقش گروه مسلح حزب‌الله و نفوذ جمهوری اسلامی را به چالش کشید و گفت این گروه باید ابهامات سیاسی موجود را رفع کند.

مصطفی ادیب که پس از سفر اخیر مکرون به لبنان به عنوان نخست‌وزیر کار خود را آغاز کرده بود، به دنبال ناتوانی در ایجاد اجماع بین مسلمانان و مسیحیان برای تقسیم قدرت و تشکیل کابینه روز شنبه از سمت خود استعفا کرد.

بسیاری از ناظران بین‌المللی حزب‌الله را یکی از عوامل موثر در ناکارآمدی دولت‌های لبنان و بحران اقتصادی و فساد گسترده معرفی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از مکرون نوشت: «آیا حزب‌الله یک حزب‌سیاسی است یا تنها بر مبنای اصولی که ایران و نیروهای تروریستی‌اش دیکته می‌کنند، پیش می‌رود؟» رئیس‌جمهور فرانسه تاکید کرد که «ساده‌لوح» نیست.

موضوع حمایت جمهوری اسلامی از ایران، محرمانه نیست. بارها مقامات تهران و حزب‌الله به روشنی به این پشتیبانی‌ها اشاره کرده‌اند. یکی از مشهورترین آنها نیز سخنرانی حسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است چهار سال پیش گفت: «درآمدها، هزینه‌ها و هرآنچه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله، همه از ایران دریافت می‌شود.»

آمریکا نیز هزینه حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی را میلیاردها دلار اعلام کرده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا در واکنش به اظهارات حسن روحانی که گفته بود جمهوری اسلامی به دنبال صلح است، خطاب به رئیس‌جمهور ایران در توییتر نوشت: «اگر صلح می‌خواهید، چرا ۱۶میلیارد دلار در ترور هزینه کردید.»