روایت استقلال و پرسپولیس در لیگ آسیا: رویای صعود و احتمال دربی آسیایی

سپاهان و شهرخودرو، مربیان تازه‌کار و شکست‌های ناامیدکننده

برگزاری متمرکز لیگ قهرمانان آسیا در قطر برای کشوری که باید دو سال دیگر میزبان جام جهانی باشد، تجربه‌ای بااهمیت است-عکس از فدراسیون فوتبال قطر

لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ با برگزاری متمرکز در قطر، یکی از پرماجراترین لیگ‌های تاریخ آسیاست. کرونا همه چیز را چنان تحت تاثیر قرار داد که اتفاقات بی‌سابقه‌ای در فوتبال تجربه شد: تیم‌هایی که ویروس کرونا به اردوگاه آنها حمله کرده بود، تیم‌هایی که نصف بازیکنان‌شان دچار کرونا بودند، و تیم‌هایی که از مسابقات کنار گذاشته شدند. کنفدراسیون فوتبال آسیا تلاش کرد فوتبال باشگاهی آسیا را در سیاه‌ترین روزهای پراکنش کرونا زنده نگه دارد، اما برگزاری بازی‌ها وقایع بی‌سابقه‌ای را رقم زد و تعداد بازیکنان مبتلا به کرونا، اصرار به برگزاری بازی‌ها را زیر سوال می‌برد.

برای ۴ تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان اما حضور در قطر دو حکایت داشت. حکایت سپاهان و شهر خودرو که در قطر گردشگر بودند و برای باختن خود داستان ناکامی را به دست خود نوشته بودند، و حکایت استقلال و پرسپولیس که برای صعود از گروه خود در مسیری که چندان دشوار هم نبود، افتان و خیزان بازی‌ها را پشت سر گذاشتند، اما هر یک در شب آخر مرحله گروهی، امیدوارکننده پیروز شدند و صعود کردند.

استقلال که کار صعودش به روز آخر کشیده بود، مقابل الاهلی عربستان ۳-صفر پیروز شد. الاهلی به عنوان تیم اول گروه صعود کرده بود و مقابل استقلال، نه انگیزه داشت و نه و یار.

سرنوشت پرسپولیسی‌ها نیز به روز آخر مرحله گروهی کشیده بود و پرسپولیس نیز در روز آخر بازی‌هایش از مرحله گروهی، با پیروزی ۴-صفر مقابل شارجه صعود کرد. 

شهرخودرو و سپاهان که دو مربی تازه‌کار و بی‌تجربه را برای فصل جدید انتخاب کرده بودند، در لیگ قهرمانان آسیا چیزی برای باختن کم نداشتند. برای مهدی رحمتی، سرمربی شهرخودرو، و محرم نویدکیا، سرمربی سپاهان، بسیار دشوار بود که اولین تجربه مربی‌گری خود را در لیگ قهرمانان آسیا پشت سر بگذارند. بازی‌ها برای این دو مربی سنگین بود و دو مربی جوان، تصویری شکننده در قطر نشان دادند. شاید این شکست‌های شهرخودرو و سپاهان در لیگ قهرمانان برای دو مربی تازه‌کار لیگ برتر ایران زمینه‌ نامطلوبی در شروع کار باشد و منجر به شکست‌های بعدی شود، و شاید هشداری سخت برای دو مربی جوان باشد که بدانند چه کار دشواری را شروع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی رحمتی که هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده بود، در تصمیمی نامنتظره از سوی مالک باشگاه شهرخودرو، سرمربی شد. محرم نویدکیا اما از فصل گذشته همواره نامزد جانشینی امیر قلعه‌نویی، سرمربی سابق سپاهان بود. هر دو مربی اما آمادگی ذهنی برای شروع سخت در لیگ قهرمانان، نداشتند.

ممنوعیت استخدام مربیان خارجی در لیگ ایران فرصت تازه‌ای برای چهره‌های فوتبال ایران پدید آورده است. هر ۴ تیم ایرانی با مربیان ایرانی در لیگ قهرمانان حاضر شدند و البته کیفیت نازلی که از شهرخودرو و سپاهان دیدیم و صعود استقلال (با مجید نامجو مطلق) و پرسپولیس (با یحیی گل‌محمدی) که به روز آخر کشیده شد، دریچه بحث درباره عواقب ممنوعیت استخدام مربی خارجی را برای آینده فوتبال ایران باز می‌گذارد.

روز شنبه و یکشنبه، بازی‌های سرنوشت‌ساز استقلال و پرسپولیس در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در قطر برگزار می‌شود. استقلال شنبه شب مقابل پاختاکور بازی می‌کند و این، از خوش‌اقبالی استقلالی‌هاست. پاختاکور تیم دوم گروه B بود، اما الهلال عربستان که می‌توانست حریف سرسختی برای استقلال باشد، نتوانست حداقل ۱۳ بازیکن خود را برای بازی با الشباب - الاهلی در مرحله گروهی مهیا کند و با توجه به بندهای قانونی، از مسابقات کنار گذاشته شد. بازیکنان الهلال درگیر ویروس کرونا بودند و بهترین تیم گروه در بازی آخر، بازیکن به تعداد قانونی برای برگزاری یک بازی نداشت.

پرسپولیس عصر یکشنبه در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان باید مقابل السد بازی کند. السد با سرمربی‌گری ژاوی هرناندز می‌خواهد در خانه مقابل پرسپولیس پیروز شود، و البته پرسپولیس در بازی آخر مرحله گروهی مقابل شارجه امارات با ۴ گل پیروز شد تا پیش از یک هشتم نهایی قدرت‌نمایی کند. السد در روز آخر مرحله گروهی به بازیکنان اصلی خود استراحت داد، با تیمی جوان به میدان رفت و به سپاهان باخت، چون نتیجه بازی تاثیری در شرایطش نداشت.

ادامه لیگ قهرمانان آسیا تا مرحله نیمه‌نهایی، تک حذفی برگزار می‌شود. در مرحله بعد، انتخاب رقبا با قرعه‌کشی انجام می‌شود. استقلال و پرسپولیس در صورت صعود، شاید برگزارکنندگان دربی آسیایی باشند؛ رقابتی که می‌تواند جذاب‌ترین بازی برای دوستداران فوتبال ایران باشد.

برگزاری متمرکز لیگ قهرمانان آسیا در قطر برای کشوری که باید دو سال دیگر میزبان جام جهانی باشد، تجربه‌ای بااهمیت است. رعایت جدی و سخت‌گیرانه پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری بازی‌ها در ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲، تمرین برگزاری مسابقات متمرکز و طولانی‌مدت، تصویری از میزبان جام جهانی آینده را در آسیا ارائه کرده است.

برنامه بازی‌های یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا (منطقه غرب):

شنبه، ۵ مهرماه

الاهلی عربستان - شباب‌الاهلی امارات، استادیوم الجنوب، ساعت ۱۷:۱۰ به وقت تهران (۱۶:۴۰ به وقت دوحه)

پاختاکور ازبکستان - استقلال ایران، استادیوم الجنوب، ساعت ۲۱:۱۵ به وقت تهران (۲۰:۴۵ به وقت دوحه)

یک‌شنبه، ۶ مهرماه

پرسپولیس - السد قطر، استادیوم اجوکیشن سیتی، ساعت ۱۷:۱۰ به وقت تهران (۱۶:۴۰ به وقت دوحه)

النصر عربستان - التعاون عربستان، استادیوم اجوکیشن سیتی، ساعت ۲۱:۱۵ به وقت تهران (۲۰:۴۵ به وقت دوحه)

بیشتر از ورزش