آرتمیس؛ مأموریت‌ سفر به ماه و مریخ

ناسا برنامه خود را برای فرستادن اولین زن به ماه در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد

از میان ۱۳ فضانورد ناسا که قرار است در برنامه آرتمیس شرکت کنند ۶ نفرشان زن هستند- ناسا

خبرهای تازه از برنامه آرتمیس که روز دوشنبه منتشر شد حاوی جزئیات عملیات سازمان فضایی ایالات‌متحده با هدف فرستادن انسان به ماه است. این اولین مأموریت انسان به ماه پس از آخرین مأموریت آپولو است که ۵۰ سال پیش انجام گرفت.

ناسا در نظر دارد پس از احداث پایگاه استقرار انسان روی ماه از آن به‌عنوان سکوی پرشی برای اکتشاف راحت‌تر در مریخ استفاده کند.

مدیر اجرایی ناسا جیم برایدنشتاین گفت «با حمایت هر دو حزب کنگره، آمریکا خواهد توانست در قرن بیست و یکم نیز به ماه برود.»

«می‌خواهیم به ماه برگردیم تا اکتشاف علمی کنیم، از مزایای اقتصادی بهره‌‌مند شویم و الگویی باشیم برای نسل جدید کاشفان. حضورمان که در ماه تثبیت شد، برای برداشتن اولین گام‌های بشری در سیاره سرخ خیز برخواهیم داشت.»

با اجرای برنامه آرتمیس، انسان‌ با همکاری روبات‌ها‌ در ماه به دنبال اکتشاف و استخراج منابع لازم برای پرتاب موشک خواهد بود،‌منابعی مانند آب و اکسیژن که می‌توان از آن‌‌ها سوخت تهیه کرد.  

برنامه فرستادن اولین زن و دومین مرد به ماه تا سال ۲۰۲۴ چهار سال زودتر از وقتی‌که ناسا پیش‌بینی کرده بود اجرا خواهد شد؛ اما پیشرفت بشر در حوزه‌های مختلف فناوری از قبیل ماهواره‌ها و کاوش در اعماق فضا امکان اجرای این برنامه جدید را فراهم کرده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۶۵ زن به فضا سفرکرده‌اند و پارسال فضانوردان ناسا اولین پیاده‌روی کاملاً زنانه را در فضا اجرا کردند.

از میان ۱۳ فضانورد ناسا که قرار است در برنامه آرتمیس شرکت کنند ۶ نفرشان زن هستند.

ناسا گفته موفقیت مأموریت آرتمیس در ماه منوط به همکاری با شرکت‌های خصوصی و بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون شرکت‌های بلو آریجینِ جف بزوس، اسپیس ایکسِ ایلان ماسک و داینتیکس بر سر ساختن فضاپیمایی که فضانوردان را به ماه برساند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در خبر جدیدی که این سازمان از پیشرفت این طرح منتشر کرده آمده: «ناسا راهبری طرح آرتمیس را بر عهده دارد، اما حضور همکارانی از سایر کشورها نیز نقشی اساسی در پیشرفت طرح و حضور پایدار و مقتدرانه بشر در ماه خواهد داشت و کمک شایانی به اجرای مأموریت تاریخی سفر به مریخ خواهد کرد.»

«چندین کشور و شرکت خصوصی مشغول انجام مأموریت‌ها و عملیاتی در فضای اطراف ماه هستند، با توجه به این موضوع باید ضوابط مشترکی برای مدیریت اکتشاف‌های بشری و استفاده از فضا تدوین شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی