الکسی ناوالنی به امید بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شد

«عواقب مسمومیت شدید منتقد پوتین فقط با گذشت زمان قابل بهبود است»

منتقد بی‌پرده کرملین،یک ماه قبل، پس از پرواز هواپیمایی که او را از سیبری به مسکو می‌برد، به حال اغما رفت-Handout / Instagram account @navalny / AFP

الکسی ناوالنی، رهبر اصلی اپوزیسیون روسی، پس از ۳۲ روز بستری به علت مسمویت شدید بر اثر گاز اعصاب، از بیمارستان مرخص شد.

ترخیص فوری او، که فقط یک هفته پس از بیرون آمدن از واحد مراقبت‌های ویژه انجام شد، با این توضیح موجه شده که این مرد ۴۴ ساله می‌تواند خودش به طور کامل به وضعیت عادی بازگردد.

در اطلاعیه‌ای که بیمارستان چارلی برلین صبح روز چهارشنبه صادر کرد آمده، «وضعیت سلامت بیمار به اندازه‌ای بهبودی یافته که نیازی به مراقبت حاد پزشکی نداشته باشد. عواقب این مسمومیت شدید در دراز مدت فقط با گذشت زمان قابل رسیدگی است».

ناوالنی در یک پست اینستاگرامی ضمن تشکر از پزشکان آلمانی از قصد خود برای پیاده‌روی، حضور در کنار خانواده، و انجام بازی‌های کامپیوتری خبر داد.

وی نوشت: «پرسیدم چه باید بکنم که نه تنها به لحاظ جسمانی بلکه از نظر روانی و روحیه به وضعیت سابق برگردم. آنها جوابی دادند که خوشم آمد: بیشتر کتاب بخوان، در شبکه‌های اجتماعی بنویس و بازی کامپیوتری انجام بده. می‌خواهم بپرسم می‌توانند برایم نسخه پلی‌استیشن بنویسند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناوالنی، منتقد بی‌پرده کرملین، در تاریخ ۲۰ آگوست سال جاری، بلافاصله پس از پرواز هواپیمایی که او را از تامسک سیبری به مسکو می‌برد به حالت اغما رفت.

اقدام سریع خلبان، که در نزدیکی اومسک فرود اضطراری انجام داد، و واحد اورژانس، که به تزریق پادزهر دست زدند، ظاهرا جلوی فاجعه بدتر از این را گرفت. آقای ناوالنی پس از یک مشاجره طولانی با مقامات روسی، و مداخله رهبران خارجی، نهایتا به برلین منتقل شد.

پزشکان در آلمان به این نتیجه رسیدند که رهبر اپوزیسیون با استفاده از یک نوع گاز اعصاب مسموم شده که اولین بار به دست دانشمندان نظامی شوروی سابق ساخته شده است. به گفته مسئولین آلمانی، ماده به کار رفته در این اقدام مشابه گاز نویچوک، اما نه دقیقا همان گاز است که در مسموم کردن جاسوس دوجانبه روس، سرگی اسکریپال، و دخترش در سال ۲۰۱۸ در سالیسبری مورد استفاده قرار گرفته است.

کرملین هر گونه نقش در مسمومیت جدی‌ترین رقیب سیاسی خود را تکذیب کرده است و مدعی است پزشکانی که در روسیه آقای ناوالنی را تحت درمان داشتند هیچ نشانی از مسمومیت در وی نیافتند. اما موضع آنها با گزارش‌های پزشکی بعدی و تصمیم واحد اورژانس به تزریق پادزهر مورد تردید قرار گرفته است.

روزنامه لو‌موند روز سه‌شنبه گزارش داد که ولادمیر پوتین در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در چهاردهم سپتامبر، مدعی شده ناوالنی ممکن است خودش اقدام به مسموم کردن خود کرده باشد. با توجه به سخنرانی رئیس جمهور فرانسه در نشست عمومی سازمان ملل عصر روز سه‌شنبه، که وی در آن از «خطوط قرمز» و نیاز به «پاسخ سریع» روسیه صحبت کرد، بعید است که چنین ادعایی، به فرض آن که مطرح شده باشد، مورد پذیرش او قرار گرفته باشد.

ناوالنی در پاسخ به خبرهای گزارش شده، پاسخ خود را در اینستاگرام ثبت کرد. این دشمن کرملین، با طعنه و کنایه‌ای که نشان از روند بهبودی او دارد، به خاطر چنین «نظریه برجسته‌ای» به پوتین تبریک گفت.

وی در اینستاگرام نوشت: «من در آشپزخانه خودم نویچوک درست کردم و یواشکی با خودم به هواپیما بردم و ناگهان به زمین افتادم. اما دستم رو شد. پوتین همه چیز را فهمید. هیچ کس نمی‌تواند پوتین را فریب دهد».

© The Independent

بیشتر از جهان