بریتانیا، فرانسه و آلمان در اعتراض به بازداشت‌ و سرکوب سفرای ایران را احضار کردند

«سیاست بازداشت‌های خودسرانه جایگاه بین‌المللی ایران را تضعیف می‌کند»

بریتانیا، فرانسه و آلمان به اهمیت آزادی بیان اشاره کرده و تاکید کردند، واکنش حکومت ایران به اعتراض‌ها اغلب خشن و کشنده بوده است-عکس از شبکه‌های اجتماعی

بریتانیا، فرانسه و آلمان در اقدامی هماهنگ برای اعتراض به بازداشت دوتابعیتی‌ها، نقض حقوق بشر و حقوق زندانیان سیاسی و سرکوب اعتراض‌ها، سفرای جمهوری اسلامی ایران در پایتخت‌های اروپایی را فراخواندند. این در شرایطی است که محمدجواد ظریف، بار دیگر پیشنهاد مبادله زندانیان را بی‌پرده و بدون تعارف روی میز گذاشته است.

یک روز پس از اینکه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از مبادله زندانیان سخن گفت، لندن، برلین و پاریس، «سیاست بازداشت‌های خودسرانه را عامل تضعیف جایگاه بین‌المللی ایران» توصیف کردند.

آلمان نیز پیش‌تر سفر برنامه‌ریزی شده ظریف به این کشور را در نتیجه اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی لغو کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار است که در چهار دهه اخیر، قدرتمندترین کشورهای اروپایی به طور هماهنگ در برابر استفاده از زندانیان به عنوان یک ابزار سیاسی، موضع‌گیری می‌کنند. البته همچنان به این نکته اشاره نمی‌کنند که در صورت ادامه این استراتژی، واکنش آنها چه خواهد بود. بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال حاضر طرفین توافق هسته‌ای هستند که همواره بر  پایبندی به آن تاکید دارند.

در همه این سال‌ها، آنچه که مقامات تهران علاقمندند آن را «مبادله زندانیان» بخوانند، در واقع روشی برای امتیازگیری از غرب در شرایطی است که پای دیپلماسی لنگ می‌زند. نام این استراتژی چه مبادله زندانیان باشد و چه گروگانگیری برای دریافت امتیاز، تا امروز برای تهران دستاوردهایی به همراه داشته و غرب همچنان در ترغیب جمهوری اسلامی به دست کشیدن از این ابزار چانه‌زنی، ناموفق بوده است.

اعتراض اروپا در شرایطی انجام می‌شود که نازنین زاغری رتکلیف، به عنوان مشهورترین زندانی دوتابعیتی در ایران در نامه‌ای به وزارت امور خارجه بریتانیا و دادگستری ایران، سپاه پاسداران را به آزار و اذیت خود متهم کرده است.

در نامه‌ای که به حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن ارایه شده و نسخه‌ای از آن را روزنامه گاردین مشاهده کرده است، بریتانیا از نقض حقوق بشر و حقوق زندانیان در ایران ابراز نگرانی کرده است. فرانسه نیز خواستار آزادی فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی است که اخیرا از زندان اوین به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شده است.

این در حالی است که اعتراض اروپا تنها به زندانیان دوتابعیتی محدود نیست و مجموعه زندانیان سیاسی داخل ایران، از نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر  تا نوید افکاری که اخیرا اعدام شده را شامل می‌شود. بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه خود به اهمیت آزادی بیان و عقیده اشاره کرده و تاکید کرده‌اند که واکنش حکومت ایران به اعتراض‌ها اغلب خشن و کشنده بوده است.

این بیانیه همچنین به اهمیت آزادی رسانه‌های مستقل اشاره می‌کند.

حمید بعید‌ی‌نژاد که بابت رفتار جمهوری اسلامی به وزارت امور خارجه بریتانیا احضار شده و نامه اعتراضی لندن را دریافت کرده، از جمله سفرای جمهوری اسلامی است که به طور آشکار روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای خارج از کشور را تهدید می‌کند. 

بیشتر از