هزاران مسافر هوایی آمریکا در معرض ویروس کرونا

نزدیکی به افراد دیگر برای مدت طولانی به معنای افزایش ریسک است. 

مسافران در فرودگاه رونالد ریگان شهر واشنگتن- DANIEL SLIM / AFP

به گفته تحقیق مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، حدود ۱۱ هزار مسافر به شکل بالقوه در پروازهای آمریکا در معرض خطر سرایت ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.  

این نهاد سلامت عمومی ایالات متحده با تحقیق بر ۱۶۰۰ مورد از افرادی که در حین ابتلا به کووید-۱۹ پرواز کرده‌اند، گفت که هزاران مسافر احتمالا در خطر ابتلا قرار گرفته‌اند. 

با این حال، به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها به علت نبود داده‌های اطلاعاتی، از شناسایی شمار افرادی که در پرواز ویروس به آن‌های سرایت کرده است ناتوانند.  

به گزارش واشینگتن پست به نقل از سخنگوی بخش مهاجرت و قرنطینه جهانی در مرکز کنترل بیماری‌ها «با توجه به موقعیت‌های متعدد تماس با ویروس در کل مسیر سفر و توزیع جهانی گسترده آن، این مرکز نمی‌تواند به طور قطعی بگوید که موارد بالقوه بر اثر قرار گرفتن در معرض هوای کابین مبتلا شده‌اند و یا کل سفر هوایی و دیگر موارد آن‌ها را مبتلا کرده است.  

فقدان موارد شناسایی شده و یا گزارش شده، اثباتی بر نبودن موارد نیست.»  

او افزود اثبات این که افراد در حین پرواز در معرض کووید-۱۹ قرار گرفته‌اند و بعدا نتیجه آزمایششان مثبت شده، قطعا و بدون شک در هواپیما ویروس را گرفته‌اند، کار آسانی نیست.  

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها همواره به داده‌های مربوط به آزمایش‌گیری مراکز بهداشت محلی دسترسی ندارد، و این مساله طرح تصویر دقیقی از سرایت ویروس را در حین پرواز دشوار می‌کند.  

با آن که هواپیماهای جدید نظام تصفیه هوای خود را بهبود داده‌اند و از ترکیب هوای تازه و هوای داخلی تصفیه شده توسط فیلترهای قوی استفاده می‌کنند، که فضای هواپیما را تا حد بسیار زیادی از مثلا یک بار شلوغ، کم‌خطرتر می‌کند، اما نزدیکی به افراد دیگر برای مدت طولانی به معنای افزایش خطر است.  

 نشستن در نزدیکی دیگران و احیانا لمس سطوح مشترک، و مثلا استفاده از توالت هواپیما، به این معنی است که مسافران ناچار در معرض ویروس قرار می‌گیرند.  

با آن که داده‌های اطلاعاتی زیادی در دست نیست، اما دست کم یک تحقیق ثابت می‌کند که کووید-۱۹ می‌تواند در طول پرواز سرایت کند، حتی وقتی که مسافران موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.  

این تحقیق توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، بر اساس شواهد جمع‌آوری‌شده از پروازی از مبدأ میلان در ایتالیا به اینچیون در کره جنوبی، و همچنین از مرکز قرنطینه دولتی منتشر شده است که پس از فرود مسافران را به آن جا منتقل کردند.  

در مجموع ۳۱۰ نفر برای سوار شدن به هواپیما در تاریخ ۳۱ مارس، زمان اوج همه‌گیری، برنامه‌ریزی شده بودند.  

قبل از پرواز، ماموران بهداشت در فرودگاه مسافران را معاینه کردند که شامل بررسی شرایط بدنی، و مصاحبه درباره وضعیت سلامت بود و در هنگام خروج از فرودگاه نیز درجه تب مسافران را اندازه‌گیری کردند.  

یازده مسافر که نشانه‌های کووید-۱۹ را داشتند اجازه پرواز نیافتند، در حالی که ۲۹۹ مسافر بدون نشانه توانستند سوار پرواز ۱۱ساعته به کره جنوبی شوند.  

تمامی مسافران ماسک‌های پزشکی دریافت کردند و در فرودگاه و در طول پرواز دو متر با یکدیگر فاصله داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته تحقیق: «بیشتر مسافران ماسک ان-۹۵ داشتند و غیر از زمان صرف غذا و هنگام استفاده از توالت در طول پرواز، همواره ماسک زده بودند.» 

تمامی مسافران در بدو ورود به کره جنوبی، مستقیم به یک مرکز قرنطینه دولتی منتقل شدند.  

اما یک زن ۲۸ساله که قبل از پرواز قرنطینه شده بود و به محض ورود به کره جنوبی نتیجه آزمایشش منفی اعلام شده بود، ۱۴ روز بعد نتیجه آزمایشش مثبت اعلام شد.  

دانشمندان نتیجه گرفتند که تنها احتمال این است که او در هواپیما به ویروس مبتلا شده باشد و دست‌شویی هواپیما به عنوان خطرناک‌ترین مکان برای انتقال ویروس اعلام شد.  

نویسندگان مقاله می‌گویند: «نتایج ما حاکی است که مقررات جهانی سختگیرانه برای جلوگیری از سرایت کووید-۱۹ در هواپیما، می‌تواند از شرایط اضطراری بهداشت عمومی جلوگیری کند.»  

دستورالعمل رسمی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در حال حاضر می‌گوید: «مسافرت هوایی مستلزم سپری کردن زمان طولانی در صف‌های امنیتی و ترمینال‌های فرودگاه است، که ممکن است شما را در تماس نزدیک با دیگر افراد و سطوحی که مرتب لمس می‌شوند، قرار دهد.» 

به گفته این دستورالعمل، «به علت نحوه حرکت هوا در هواپیماها و فیلتر شدن آن، بیشتر ویروس‌ها و دیگر میکروب‌ها به آسانی در هواپیماها پخش نمی‌شوند. با این حال، رعایت فاصله اجتماعی در پروازهای شلوغ ممکن نیست، و نشستن در فاصله شش فوتی از دیگران، گاهی برای ساعت‌های طولانی، ممکن است شما را در خطر سرایت کووید-۱۹ قرار دهد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان