سپاه: پایتخت را مجانی منتقل می‌کنیم

یک نماینده مجلس از طرح سپاه برای انتقال پایتخت از تهران خبر داد

تاکنون نام دو شهر سمنان و اصفهان به‌عنوان گزینه‌های احتمالی پایتخت جدید تهران بیش از شهرهای دیگر تکرار شده است- تابناک

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بری انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر اعلام آمادگی کرده است.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس یازدهم گفت که قرارگاه خاتم وابسته به سپاه پاسداران، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی ارسال و آمادگی این قرارگاه برای انتقال پایتخت اعلام کرده است.

او گفته که قرارگاه خاتم در نامه‌اش تصریح کرده که برای اجرای این طرح پولی از دولت مطالبه نخواهد کرد: « قرارگاه خاتم‌الانبیاء نامه‌ای را رسماً به رئیس‌جمهور ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند. قرارگاه خاتم‌الانبیاء بدون اینکه پولی بخواهد ‌و هزینه‌‌ای بر دولت بار کند، عنوان کرده که این توان را دارد و باید ببینیم تصمیم رئیس‌جمهور چیست؟»

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با داشتن ۹ هلدینگ، بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های عمرانی در ایران است. این قرارگاه در سال ۱۳۶۸ تأسیس شد و قرار بود کار بازسازی مناطق آسیب‌دیده در جریان جنگ ایران و عراق را انجام دهد.

با گذشت ۳۱ سال از تأسیس این قرارگاه، اکنون بزرگ‌ترین پروژه‌های نفتی، پالایشی، راه‌سازی، خانه‌سازی و انتقال نیرو در ایران بعضاً بدون انجام تشریفات قانونی به این بخش از سپاه پاسداران واگذار می‌شود.

هنوز مشخص نیست که قرارگاه خاتم، چگونه قرار است کار انتقال پایتخت را عملیاتی و هزینه‌های آن را تأمین کند.

آقای ابوترابی نیز در صحبت کوتاهی که در این‌باره داشته گفته که نامه قرارگاه خاتم از سوی حسن روحانی به وزارت راه و شهرسازی ارجاع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع انتقال پایتخت از تهران به شهری دیگر در دو دهه گذشته بارها در سخنان مسئولان سیاسی و شهری اعلام شده است ولی تاکنون جز تهیه طرح و برنامه، هیچ اقدام عملی انجام نشده است.

جمعیت روزافزون شهر تهران، معضل مسکن و خدمات شهری، آلودگی هوا، تأمین آب آشامیدنی، خطر زلزله و بحران‌های سیاسی متعاقب آن از جمله دلایلی بوده که موضوع انتقال پایتخت از تهران را برجسته کرده است.

تاکنون نام دو شهر سمنان و اصفهان به‌عنوان گزینه‌های احتمالی پایتخت جدید تهران بیش از شهرهای دیگر تکرار شده است.

آقای ابوترابی دو هفته پیش نیز گفته بود که وزارت راه و شهرسازی قرار است در شش‌ماه آینده کار نقطه یابی برای انتقال پایتخت را به پایان برساند.

بیشتر از