افتتاح فروشگاه مواد غذایی مرتبط با نیروهای نظامی ایران در ونزوئلا

وال استریت‌ ژورنال: عیسی رضایی، مدیرعامل «اتکا» در فهرست تحریم‌ها قرار دارد

از راست: عیسی رضایی و دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده فرمانده کل ارتش-عکس از برنا

در حالی که حکم توقیف چهار نفتکش حامل سوخت از ایران برای ونزوئلا از سوی یک قاضی آمریکایی صادر شده است، یک فروشگاه مواد غذایی در ونزوئلا افتتاح شده که محصولات تولید شده از سوی شرکت‌های زیرمجموعه «اتکا» را به فروش می‌رساند: از تن ماهی و رب گوجه‌ فرنگی «دلنوش» تا روغن آفتابگردان «ورامین».

سازمان «اتکا» متعلق به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حالی وارد ونزوئلا می‌شود که روابط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد. در ماه‌های اخیر هواپیمایی ماهان، قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت گلستان که از شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با سپاه به‌شمار می‌روند ، محموله‌های سوخت، تجهیزات پالایشگاهی و تکنسین‌ها را به ونزوئلا انتقال دادند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، ایران از شرکت‌های تحت کنترل حکومت برای دور زدن تحریم‌ها، تامین مالی برنامه‌های تسلیحاتی و پولشویی استفاده می‌کند.

گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که افتتاح فروشگاه مواد غذایی در ونزوئلا در راستای ملاقات ماه گذشته سفیر ایران با معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه هر تجارت مربوط به ایران برای فعالیت خارج از کشور به مجوز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیاز دارد، می‌نویسد: «تهران در تلاش برای دور زدن تحریم‌ها مقامات بازنشسته سپاه را به ریاست شرکت‌‌های فعال در بخش‌های کلیدی بر‌می‌گزیند.»

یک دیپلمات آمریکایی بر این باور است که همکاری جدید می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها و پولشویی باشد. همچنین این همکاری می‌تواند با توجه به صادرات تکنولوژی و تجربه نظامی از ایران به ونزوئلا، یک تهدید امنیتی ایجاد کند.

حجت‌الله‌ سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا اخیرا در توییتی از ورود محموله مواد غذایی به ونزوئلا خبر داد و آن را موفقیتی دیگر در روابط دوستانه دوجانبه توصیف کرده بود.

ونزوئلا با در اختیار داشتن منابع عظیم نفت و بدون اینکه درگیر جنگ باشد، به قحطی دچار شده و جمهوری اسلامی ایران علاوه بر کمک به پالایشگاه‌های فرسوده این کشور و ارسال محموله‌های سوخت، تامین بخشی از ذخیره غذایی ونزوئلا را هم بر عهده گرفته است.

خزانه‌داری آمریکا سال گذشته وزارت دفاع ایران که اتکا تحت نظارت آن اداره می‌شود را به اتهام استفاده از شرکت‌های واسطه برای کمک به پیشبرد برنامه‌های موشکی ایران تحریم کرد.

مدیریت «اتکا» را عیسی رضایی بر عهده دارد. او سابقه همکاری با سپاه را  دارد و به اتهام دخالت در توسعه تسلیحات و هدایت نیروهای نیابتی در جبهه‌های گوناگون در خاورمیانه در فهرست سیاه آمریکا قرار دارد. در فهرست مشاغلی که رضایی در آنها سابقه کار دارد به ذیحساب و مدیرمالی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و بازرس قانونی موسسه حسابرسی بنیاد تعاون سپاه نیز اشاره شده است.

اتکا که بیش از ۶۰ سال قبل بنیانگذاری شد، فروشگاه تامین مواد غذایی برای خانواده نظامیان و افراد شاغل در نیروهای مسلح به‌شمار می‌رفت. اما در سال‌های پس از انقلاب با خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی تولید کننده کالاهای مصرف، اتکا شعبه‌های خود را به بیش از ۵۰۰ فروشگاه افزایش داد. محصولات اتکا در عراق و تاجیکستان به فروش می‌رسد و مذاکره‌هایی برای ورود به بازار سوریه و روسیه نیز انجام شده بود.