دادستان کل آمریکا: با آشوب‌طلبان به شدت برخورد کنید

با نزدیک شدن انتخابات، پلیس نگران درگیری تظاهرکنندگان چپ‌گرا و دست راستی است

طبق تحقیقات ۹۳ درصد تظاهرات ضد نژادپرستی در تابستان امسال صلح‌آمیز بوده است-Spencer Platt/Getty Images/AFP

ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده از دادستان‌های ایالتی خواستار اقامه اتهامات سنگینی علیه متهمان به خشونت و تخریب اموال در تظاهرات عدالت نژادی در تابستان جاری شد وگفت تا سراغ اتهام براندازی حکومت هم بروند. 

به گزارش وال‌استریت جورنال، آقای بار هفته پیش در جلسه‌ای به دادستان‌ها هشدار داد با نزدیک شدن تقویم به زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که در آن دونالد ترامپ و جو بایدن با هم دست و پنجه نرم می‌کنند، خشونت در تظاهرات علیه رفتارهای پلیس ممکن است تشدید شود. این در حالی است که طبق تحقیقات ۹۳ درصد تظاهرات تابستان امسال صلح‌آمیز بوده است. 

آقای بار به دادستان‌های وزارت دادگستری توصیه کرد برای مهار خشونت به سراغ اقامه اتهامات فدرال بروند در حالی که اتهامات ایالتی هم جرایم متهمان را پوشش می‌دهد. 

دادستان کل به امکان استفاده از اتهام آشوبگری اشاره کرد که برای کیفر شهروندان «توطئه‌کننده به منظور سرنگون‌سازی، براندازی یا از بین بردن» حکومت ایالات متحده یا تلاش برای «تصرف، گرفتن یا تملک» اموال دولت ایالات متحده از طریق اعمال زور به کار می‌رود و به ندرت استفاده شده است. 

آقای بار گفت اولویت وزارت دادگستری باید جمع کردن و محاکمه معترضان خشن تظاهرات عدالت نژادی تابستان امسال باشد که بیش از ۲۰۰ نفر از آن‌ها به جرایم تخریب اموال، حمله به نیروهای انتظامی یا حمل سلاح گرم غیرقانونی متهم شده‌اند. 

از سوی دیگر مقامات نیروی انتظامی محلی بابت افزایش درگیری بین معترضان چپ‌گرا و گروه‌های راست‌گرای سازمان‌یافته مخالف آن‌ها، مثل گروه موسوم به پسران مغرور هشدار دادند. گروه پسران مغرور اوایل همین ماه در اورگان با معترضان شرکت‌کننده در تظاهرات موسوم به «جان سیاهان با ارزش است» درگیر شده بودند. 

سرکوب اعتراض‌های خشن توسط وزارت دادگستری پشتوانه خط‌مشی کارزار تهاجمی آقای ترامپ است که آکنده از سخن‌پردازی در محکوم کردن  خشونت اعتراضات تابستان امسال و ربط دادن تندروترین معترضان به آقای بایدن است در حالی که اکثر اعتراضات صلح‌آمیز بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از مرگ جورج فلوید به هنگام بازداشت توسط پلیس در مینیاپولیس و برونا تیلور در لوییزویل و همچنین چندین مورد تیراندازی پلیس به سیاه‌پوستان غیر مسلح در سراسر ایالات متحده، درگیری‌های بین نیروی انتظامی و اجتماعات اقلیت‌های قومی در سراسر تابستان شعله‌ور بود. 

آقای بایدن مکرراً خشونت هفته‌های اخیر راست‌گرایان و چپ‌گرایان در خیابان‌های آمریکا را محکوم کرده است اما این کار مانع از آن نشده است که آقای ترامپ در مورد ویران شدن شهرها و مناطق حومه‌ای محل پیروزی مخالفان دموکرات خود هشدارهای بی‌اساس دهد. 

رییس جمهور آمریکا هفته قبل در سخنرانی انتخاباتی در میشیگان گفت: «هیچ شهر، شهرک یا منطقه حومه‌ای در امان نخواهد ماند» و به جمعیتی پر تب و تاب گفت که اگر آقای بایدن رییس جمهور شود به زودی «غارتگران» و «آشوبگران» جنبش «آنتیفا» به محله‌های آن‌ها راه خواهند یافت. جنبش آنتیفا دارای سازمان سفت و سختی نیست و از معترضان چپ‌گرای ضدفاشیستی تشکیل شده است که امسال با پلیس و حامیان ترامپ درگیری‌های خشنی داشته‌اند. 

این در حالی است که جو بایدن معاون پیشین ریاست جمهوری اعتراضات خشن «تمام گروه‌ها» را محکوم کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان