تلاش حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب سریع یک قاضی برای دیوان عالی کشور

برخی سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند امسال در رای‌گیری برای رای اعتماد به گزینه ترامپ شرکت نمی‌کنند

بسیاری از جمهوری‌خواهان پیش از مرگ خانم گینزبرگ، آشکارا با تعیین جانشین وی در دیوان عالی در سال انتخابات مخالفت کرده‌ بودند- ALEX EDELMAN / AFP

سران حزب جمهوری‌خواه در پی درگذشت روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی ایالات متحده، فشار آورده‌اند که هم‌حزبی‌هایشان‌ در مجلس سنا از خط‌مشی حزبی تبعیت کنند و قبل از انتخابات نوامبر، آن جای خالی را پر کنند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، روز جمعه با ارسال نامه‌ای به جمهوری‌خواهان از آن‌ها خواست آماده باشند و هر قدر هم تحت فشار قرار گرفتند، موضع‌شان را در مورد تعیین جانشین در عالی‌ترین دادگاه کشور در فاصله تنها شش هفته مانده به انتخابات، اعلام نکنند.

در نامه رهبر اکثریت مجلس سنا به هم‌حزبی‌هایش آمده است: «در روزهای آینده همه تحت فشار شدید مطبوعات قرار می‌گیریم تا اعلام کنیم که در مورد تعیین جانشین آینده چه نظری داریم. به همه آن‌هایی که تردید دارند چه پاسخی بدهند یا با معرفی جانشین مخالف هستند، اعلام می‌کنم که آماده باشند. الان وقت آن نیست که زودتر از موعد بر موضعی پافشاری کنید که بعد بابت آن پشیمان شوید.»

به نظر می‌رسد که رهبر مجلس سنا می‌خواهد جلو سرکشی احتمالی جمهوری‌خواهانی را بگیرد که تمایل دارند علیه تعیین قاضی جانشین تا پیش از ماه نوامبر، رای بدهند. از سال ۲۰۱۷ که روّیه‌های رای‌گیری عوض شد و کسب اکثریت ساده به تصویب رسید، مجلس سنا که در اختیار جمهوری‌خواهان است، برای موفقیت در کسب رای قاضی آینده دیوان عالی فقط به ۵۱ رای نیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از جمهوری‌خواهان پیش از مرگ خانم گینزبرگ، در ساختمان کنگره آشکارا با تعیین جانشین وی در دیوان عالی در سال انتخابات مخالفت کرده بودند.

سخنان بسیاری از این سناتورها در مخالفت با تعیین جانشین این سمت مهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، ضبط شده است و پیش از آن نیز در سال ۲۰۱۶ جمهوری‌خواهان با برگزاری جلسه رای‌گیری برای تایید قاضی مریک گارلند، نامزد معرفی شده توسط باراک اوباما برای دیوان عالی، مخالفت کرده بودند.

در همین ماه سپتامبر هم سناتور لیزا مورکووسکی با گفتن این که «انصاف هم خوب چیزی است» اعلام کرد که به تعیین جانشین خانم گینزبرگ در آستانه انتخابات رای نخواهد داد.

طبق اخبار منتشره، سناتور سوزان کالینز نیز در همین ماه با اعلام این که در ماه اکتبر به نامزد دیوان عالی رای نخواهد داد، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «واقعاً فکر می‌کنم وقت مناسبی نیست.»

چند سناتور دیگر هم با تعیین جانشین برای خانم گینزبرگ در چنین شرایط نامعمولی ممکن است مخالفت کنند که یکی از آن‌ها میت رامنی است. البته هنوز مشخص نیست که رامنی قصد دارد در رای‌گیری شرکت کند یا خیر. مدیر برنامه‌های وی جمعه شب ادعا کرد که او تا روز تحلیف رئیس جمهوری جدید به تعیین جانشین در دیوان عالی رای نخواهد داد و این کار را «مطلقاً نادرست» می‌داند.

اگر هم فرایند تعیین جانشین در روند انتخابات به تعویق افتد، احتمال می‌رود که برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه جای خود را به رقبای دمکرات بدهند و چنان کسانی بعید است به نامزد رئیس جمهوری ترامپ رای بدهند. نمونه‌وار، مارتا مک‌سالی، سناتور آریزونا که خواهان تعیین جانشین قبل از انتخابات است، از رقیب دمکرات خود مارک کلی عقب است.

برخی از جمهوری‌خواهان نیز مدعی هستند که وضعیت سال ۲۰۱۶ با وضعیت کنونی تفاوت‌هایی دارد و بر آن مبنا، می‌توانند رای‌گیری برای نامزد انتخابی دونالد ترامپ را در آستانه انتخابات نیز برگزار کنند.

آن‌ها می‌گویند که سنت برگزار نکردن جلسه تعیین قاضی دیوان عالی در سخن‌رانی سال ۱۹۹۲ جو بایدن ریشه دارد که در آن هنگام سناتور بود و گفته بود که با توجه به آن که رئیس جمهوری، جمهوری‌خواه است و مجلس سنا تحت اختیار دمکرات‌ها است، رئیس جمهوری باید معرفی قاضی را به بعد از انتخابات موکول کند.

اما آقای بایدن در همان سخنرانی هم گفته بود اگر رئیس جمهوری اصرار دارد که جلسه رای‌گیری برای تعیین جانشین برگزار شود، باید قاضی میانه‌روی را معرفی کند که برای سناتورهای دمکرات هم قابل قبول باشد.

سناتور چاک گرسلی در ماه ژوییه با اعلام این که قبل از انتخابات به تعیین جانشین رای نخواهد داد، گفته بود: «من فقط از رویه‌ای پیروی می‌کنم که قاعده بایدن در سال ۱۹۸۶ تعیین کرده است و سپس در سال ۱۹۹۲ نیز توسط خود وی مورد تاکید قرار گرفت... رویه را مشخص کرده‌اند. من رویه را مشخص نکرده‌ام. درست نیست که برای روسای جمهوری دمکرات یک قاعده داشته باشیم و برای روسای جمهوری جمهوری‌خواه یک قاعده دیگر.»

رهبر اکثریت مجلس سنا نیز در نامه مورخ جمعه خود به قاعده بایدن اشاره کرد و نوشت: «ما در سال ۲۰۱۶ قاعده بایدن را رعایت کردیم که می‌گفت اگر رئیس جمهوری و اکثریت مجلس سنا از دو حزب مخالف باشند، نباید قبل از انتخابات جانشین‌های دیوان عالی را برگزید.»

© The Independent