واکنش کاربران تیک‌تاک به ممنوعيت این برنامک توسط ترامپ

کاربران می‌گویند ترامپ به جای  تمرکز بر مسایل جدی‌تر مانند همه‌گیری کرونا، توجه‌ خود را معطوف به تیک‌تاک کرده است

وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که فروش دو برنامک  «تیک‌تاک» و «وی‌چت» به کاربران آمریکایی ممنوع می‌شود-NICOLAS ASFOURI / AFP

اعلام تصمیم دولت ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر ممنوعیت [قریب‌القوع] نرم‌افزار شبکه اجتماعی اینترنتی «تیک‌تاک» در آمریکا، کاربران و تولیدکنندگان محتوا در این شبکه را به سوگ نشانده است. 

روز جمعه، وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد که از روز یکشنبه، فروش دو برنامک موبایل «تیک‌تاک» و «وی‌چت» به کاربران آمریکایی ممنوع می‌شود.

اگرچه کاربرانی که از قبل برنامک تیک‌تاک را دانلود کرده‌اند، فعلاً همچنان قادر به استفاده از آن هستند، اما اگر شرکت صاحب تیک‌تاک نتواند نگرانی‌های دولت ترامپ در خصوص امنیت ملی را رفع کند، از ۱۲ نوامبر این برنامک با احتمال ممنوعیت کامل مواجه خواهد بود.

در حالی که رئیس‌جمهوری ترامپ چندین ماه است که درباره ممنوعیت برنامک چینی تیک‌تاک سخن می‌گوید، این اقدام هنوز برای بسیاری از بیش از یکصد میلیون کاربر آمریکایی این برنامه، شوک‌آور بوده است.

واکنش‌ها در توییتر نسبت به این اعلامیه عمدتاً منفی بوده است و بسیاری از کاربران ابراز ناامیدی می‌کنند که رئیس‌جمهوری به جای  تمرکز بر مسایل جدی‌تر مانند مشکل بیماری همه‌گیر کرونا، توجه‌ خود را معطوف به تیک‌تاک کرده است.

یکی از کاربران توییتر  نوشت: «بگذارید این مسئله را روشن کنم. در وضعیتی که با یک بیماری همه‌گیر دست به گریبان هستیم که منجر به کشته شدن ۲۰۰ هزار آمریکایی شده است، وضع اقتصاد خراب است و اعتراضات گسترده‌ خیابانی علیه خشونت پلیس در جریان است، ترامپ تمرکزش را متوجه ممنوعیت تیک‌تاک کرده است؟»

دیگری [کنایه‌آمیز] گفت: «یعنی تیک‌تاک یک اضطرار ملی است، اما یک بیماری همه‌گیر جهانی اضطرار ملی نیست.»

این اقدام برخی از کاربران را بر آن داشت تا به این نتیجه برسند که تصمیم رئیس‌جمهوری برای ممنوع کردن تیک‌تاک نه ناشی از نگرانی‌های امنیتی، بلکه مرتبط است با انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها حاکی از این که تیک‌تاک مسبب حضور ضعیف طرفداران ترامپ در تجمع انتخاباتی او در شهر تولسا در ماه ژوئن بوده است.

یک نفر پیشنهاد داد: «اقدام به ممنوعیت تیک‌تاک چیزی نیست جز رفتار بچگانه و نابالغ ترامپ که همیشه از او سر می‌زند. دلیل این ممنوعیت این است که کاربران نوجوان تیک‌تاک تجمع ترامپ در تولسا را که موجب گسترش بیماری کرونا بود، به مسخره گرفتند.» وی ادامه داد: «این هیچ ارتباطی به چین و امنیت ملی ندارد. ترامپ تحمل این را ندارد که کسی ضمیر خودستای او را به مسخره بگیرد.»

شخص دیگری در توییتر خود اظهار داشت: «من هنوز هم فکر می‌کنم ممنوعیت تیک‌تاک به دلیل انتقام ترامپ از مسخره‌بازی کاربران تیک‌تک در تجمع [تولسا] است. مسئله به سادگی، این است. پاسخ ترامپ این است که تیک‌تاک را تعطیل کند.»

کاربران، ادله دولت را برای ممنوعیت این شبکه اجتماعی قبول ندارند، و برای از دست رفتن محیطی که به ایشان اجازه خلاقیت و ارتباط با طرفداران و کاربران همفکر را می‌دهد، ابراز ناراحتی می‌کنند.

یکی از کاربران در توییتر خود نوشت: «تیک‌تاک تنها شبکه اجتماعی است که مردم در آن به هنر من و محتوای تولیدی من علاقه نشان داده‌اند، و من از فکر این که این راه ارتباطی را دارم از دست می‌دهم، خیلی ناراحتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگری نوشت: «شما فکر می‌کنید ممنوعیت تیک‌تاک به احساسات من صدمه نمی‌زند؟ من تازه شروع کرده بودم تا برای تبلیغ کتاب‌هایم بازدیدکنندگان کانال تیک‌تاکم را افزایش دهم ... و حالا قرار است که تیک تاک ممنوع شود.»

شخص دیگری نوشت: «در دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا، برای بسیاری از ما، تیک‌تاک به معنای واقعی کلمه تنها اسباب دلخوشی بوده است.» او افزود: «برای بسیاری از مردم، تیک‌تاک مایه طنز و تفریح است. تیک‌تاک جایی است برای تولید محتوای خلاقانه. راهی است برای انتشار اطلاعات مهم به روشی سرگرم‌کننده.»

برخی از محبوب‌ترین کاربران تیک‌تاک نیز علیه تصمیم رئیس‌جمهوری ترامپ زبان به انتقاد گشوده‌اند.

در اول اوت، آریل مارتین که نام کاربری او در تیک‌تاک Baby Ariel است و کانال تیک‌تاکش بیش از ۳۴.۷ میلیون مشترک دارد، در توییتر نوشت: «من از دونالد ترامپ متنفرم.»

گریفین جانسون نیز که بیش از ۹.۲ میلیون مشترک در تیک‌تاک دارد، قبلاً در توییتر خود نوشته بود: «تیک‌تاک دوستان و خاطرات زیادی برای من خلق کرده است که برای همیشه قدردان آن خواهم بود.»

پس از انتشار خبر ممنوعیت قریب‌الوقوع تیک‌تاک، جانسون با اشاره به «تریلر» (Thriller)، برنامک رقیب تیک‌تاک، در توییتر خود نوشت که او و دیگر سازندگان به «تریلر» نقل مکان خواهند کرد.

در زمان محدود باقی‌مانده تا ممنوعیت تیک‌تاک، برخی دیگر که تاکنون کاربر این شبکه اجتماعی نبوده‌اند، از فرصت استفاده کرده‌اند تا از سر لج هم که شده، آن را بارگذاری و نصب کنند.

یکی در توییتر نوشت: «آیا همین الآن تیک‌تک را بارگذاری کردم تا ترامپ را عصبانی کنم؟ بله بله این کار را به همین دلیل کردم.»

© The Independent

بیشتر از جهان