تشدید جنگ در قندوز؛ هواپیماهای ارتش مواضع طالبان را بمباران کردند 

بمباران ارتش پس از حمله جنگجویان طالبان به پاسگاه‌های ارتش افغانستان در قندوز صورت گرفت

دست کم ۲۰ جنگجوی طالبان در پی حمله هوایی ارتش افغانستان کشته شده‌اند-ROBERTO SCHMIDT / AFP

منابع محلی تایید کرده‌اند که جنگجویان طالبان به پاسگاه‌های امنیتی ارتش افغانستان در شهرستان خان‌آباد در استان شمالی قندوز حمله کرده‌اند و دستکم ۳ سرباز ارتش را کشته‌اند. 

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی استاندار قندوز، می‌گوید که این حمله دیشب در نزدیکی روستای عکس داوود انجام گرفت و طالبان با حمله به پایگاه ارتش، کوشیدند در امتداد راه نیز زندگی مسافران را مختل کنند. 

ساعاتی پس از آن درگیری، مقام‌های محلی در قندوز نیز اعلام کردند که نیروهای هوایی ارتش افغانستان برای سرکوب شورشیان طالبان در آن منطقه اقدام به حمله هوایی کرده است و دستکم ۲۰ جنگجوی طالبان را از بین برده‌اند. گفته می‌شود که دستکم ۱۵ نفر دیگر نیز در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند. 

دفتر استاندار قندوز نیز انجام حملات هوایی را تایید کرد و گفت که هدف از آن، یک پایگاه طالبان در همان منطقه بوده است. 

گزارش‌ها حاکی‌ست که شماری از غیرنظامیان نیز در حمله تعقیبی نیروهای ارتش افغانستان کشته و مجروح شده‌اند. مقام‌های محلی قندوز می‌گویند که این غیرنظامیان برای دیدن پایگاه طالبان و بیرون کشیدن اجسادشان بعد از حمله اول تجمع کرده بودند که هدف گرفته شدند. 

منطقه آشوب‌زده خان‌آباد در کنترل طالبان است و شورشیان از همان نواحی بارها به مرکز استان قندوز هجوم برده‌اند. 

همزمان، لشکر ۲۱۷ پامیر اعلام کرده است که حملاتی تهاجمی علیه جنگجویان طالبان در دو منطقه علی‌آباد و دشت ارچی قندوز نیز راه‌اندازی کرده‌اند که در پی آن دستکم ۲۴ شورشی کشته شده‌اند. مقام‌های افغان می‌گویند که در میان آنها یک پیکارجوی پاکستانی نیز بوده است. 

به گفته سخنگوی لشکر ۲۱۷ ارتش، ۱۸ پیکارجوی دیگر طالبان نیز در این عملیات‌های نظامی مجروح شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اخبار حاکی از آن است که  در جریان مذاکرات صلح أفغانستان، خشونت‌ها بار دیگر به شدت افزایش یافته است. گروه طالبان درخواست دولت برای توافق به آتش‌بس بشردوستانه‌ را رد کرده است و گفته است که پیش از توافق روی موضوعات دیگر که عامل اصلی جنگ است، حاضر نیست دست از جنگ بکشد. 

بیش از یک هفته است که مذاکره ‌کنندگان طالبان و دولت افغانستان در قطر مستقیم با هم مذاکره می‌کنند، اما تاکنون نتوانسته‌اند موضوعات مورد بحث را در این نشست‌های بین‌افغانی تعیین کنند. 

پیش‌تر، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع أفغانستان، گفته بود که تلفات نیروهای طالبان سه یا چهار برابر تلفات سربازان ارتش است و تاکید کرده بود که تصرف کشور از راه زور، «خواب است و خیال است و محال است و جنون.» 

بیشتر از