بازگشت دلفین‌های نادر صورتی‌ به هنگ‌کنگ به لطف قرنطینه سراسری

محققان می‌گویند این پستانداران سریع‌تر از آن چه انتظار می‌رفت با محیط بی‌سروصدای دریاها سازگار شده‌اند و امید می‌رود جمعیت‌شان افزایش یابد.

HK DOLPHIN CONSERVATION SOCIETY / AFP

سکون و آرامشی که همه‌گیری کرونا پدید آورد، بازگشت دلفین‌های نادر صورتی‌رنگ به دریاهای اطراف هنگ‌کنگ را در پی داشته است.

از ماه مارس که رفت‌وآمد قایق‌ها و کشتی‌های مسافری در این منطقه متوقف شده است، مشاهده دلفین سفید و در معرض خطر چینی، نزدیک به یک‌سوم (۳۰ درصد) افزایش یافته است.

محققان نگران انقراض این گونه‌ها هستند، اما می‌گویند طبق تحقیقاتی که انجام داده‌اند، این جانوران سریع‌تر از آن چه انتظار می‌رفت با محیط بی‌سروصدا  سازگار شده‌اند و امید می‌رود جمعیت‌شان افزایش یابد.

دلفین‌های کوهان‌دار اقیانوس‌های هند و آرام که بابت رنگ واقعی‌شان به دلفین صورتی یا دلفین سفید چینی نیز معروف هستند، به علت ماهیگیری بیش از حد، آلودگی هوا و ازدحام کشتی‌های مسافری و قایق‌ها، به شدت لطمه دیده‌اند.

به گفته صندوق جهانی طبیعت، در منطقه دلتای رود مروارید که هنگ‌کنگ هم در آن قرار دارد، حدود ۲۵۰۰ دلفین صورتی در جهان وجود دارد، اما کاهش جمعیت دلفین‌های جوان سبب خواهد شد که جمعیت این گونه در آینده کاهش یابد.

محققان با استفاده از فرصتی که قرنطینه سراسری پدید آورده است، به پایشگری دلفین‌ها با استفاده از پهپاد و فروفرستادن میکروفن از درون قایق‌ها اقدام کردند. طبق این تحقیق، این جانور سریع‌تر با محیط بی‌سروصداتر سازگار شده است و اکنون جمعیت آن شروع به افزایش کرده است.

لیندسی پورتر، محقق محیط ‌زیست دریایی، می‌گوید: «بعد از توقف تردد کشتی‌های مسافری در این منطقه، دلفین‌هایی را مشاهده کردیم که به مدت چهار، پنج و شش سال در زیستگاه هنگ‌کنگ ندیده بودیم. یعنی دلفین‌ها خیلی سریع به این آبراه برگشته‌اند.»

«معمولاً این منطقه پر از کشتی‌های تندروی است که از هنگ‌گنگ به ماکائو مسافر می‌برند و می‌آورند. از زمانی که همه‌گیری کرونا در ماکائو آغاز شد و محدودیت سفر در قسمت اعظم این منطقه برقرار شد، تردد کشتی‌های مسافری تندرو هم متوقف شد، چنان که آب‌های این منطقه بسیار ساکت و آرام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم پورتر که سه دهه به تحقیقات راجع به دلفین‌ها در هنگ‌کنگ مشغول بوده است، افزود: «گاهی احساس می‌کنم که دارم انقراض تدریجی این جانوران را بررسی می‌کنم که خیلی غم‌انگیز است.»

از سوی دیگر، شکار دلفین در بندر تایجی ژاپن از سر گرفته شده است و در نخستین روز شکار سالانه که از اول سپتامبر شروع می‌شود (و تا ماه مارس ادامه دارد) تا کنون چهار دلفین( سه دلفین پوزه بطری و یک دلفین ریسو) صید شده‌اند.

پردیس‌های «تفریحی» دریایی و آکواریوم‌های سراسر جهان خریدار دلفین‌های وحشی هستند.

© The Independent

بیشتر از علوم