آمریکا: حزب‌الله لبنان در اروپا ماده منفجره انبار می‌کند

وزارت خارجه آمریکا از همه کشورها خواست حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی بگذارند

رژه شبه نظامیان حزب الله در بیروت در سال 2019MAHMOUD ZAYYAT / AFP

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که حزب‌الله لبنان از هشت سال پیش در پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه مشغول انبار کردن نیترات آمونیوم در کشورهای مختلف اروپای غربی بوده است.

به گزارش وزارت خارجه ایالات متحده، نیتان سیلز، هماهنگ‌کننده امور ضدتروریسم این وزارتخانه، روز جمعه در یک نشست خبری تلفنی با خبرنگاران گفت که از سال ۲۰۱۲ حزب‌الله از طریق حمل بسته‌های حاوی کمک‌های اولیه، مشغول انبار کردن نیترات آمونیوم در سراسر اروپا بوده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سیلز گفت: «اکنون می‌توانم فاش کنم که این ذخایر نتیرات آمونیوم از راه بلژیک به فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سویس منتقل شده‌اند. همچنین می‌توانم اعلام کنم که مقادیر زیادی از این ماده در فرانسه، یونان و ایتالیا کشف یا منهدم شده‌اند. همان طور که در انفجار بندر بیروت شاهد بودیم، این ماده بسیار خطرناک است.»

وی افزود: «در سال ۲۰۱۸ گمان بر این بود که محموله‌های نیترات اورانیوم هنوز در اروپا باقی است، احتمالا در یونان، ایتالیا و اسپانیا.»

هماهنگ‌کننده امور ضدتروریسم وزارت خارجه آمریکا از همه کشورها خواست که حزب‌الله را به عنوان سازمانی تروریستی شناسایی کنند. او گفت پس از آمریکا که در سال ۱۹۹۷ چنین کرد، در سال ۲۰۱۹ بریتانیا نیز به آمریکا پیوست. او از آلمان، لیتوانی، کوزوو، صربسان، آرژانتین، پاراگوئه، کلمبیا و هندوراس به عنوان کشورهایی نام برد که در ۱۸ ماه گذشته حزب‌الله را گروه تروریستی شناخته‌اند یا فعالیت آن را ممنوع کرده‌اند.