دانش‌آموزان مبتلا به کرونا شده‌اند، دولت تکذیب می‌کند

به نظر می‌رسد دانش‌آموزان قربانی ناتوانی ساختاری در بخش نظام آموزشی در برگزاری کلاس‌های غیرحضوری خواهند شد

«مقررات ابتدایی کنترل کرونا در مدارس رعایت نمی‌شود»- عکس از ایلنا

در پی گزارش‌های رسیده در ایران طی روزهای گذشته مبنی بر ابتلای برخی دانش‌آموزان و معلمان به ویروس کرونا، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه در واکنش به گزارش‌های منتشرشده گفت: «هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در مدارس و دانشگاه‌ها وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانه‌زنی است.»

تنها چند روز بعد از بازگشایی مدارس سرپرست فرمانداری شهرستان سلسله (لرستان) از ابتلای ۳۹ دانش‌آموز در یکی از مدارس این منطقه خبر داد. این خبر روز بعد تکذیب شد. ولی با فاصله کوتاهی حسین فرهادی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان سلسله گفت آزمایش کرونای ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان مثبت شده است و بیشترین آمار مبتلایان از بین ۱۸ نفر مربوط به مقاطع ابتدایی است. ولی به گفته وی این کودکان از قبل کرونا داشته‌اند و موضوع بیماری ربطی به بازگشایی مدارس نداشته است. در نهایت اما مدارس شهرستان سلسله برای یک هفته تعطیل شد.

هم‌زمان خبر ابتلای چند معلم، ناظم و دانش‌آموز در یکی از مدارس شاهد استان تهران نگرانی خانواده‌ها را از حضور دانش‌آموزان در مدارس بیشتر کرد.

مرگ دانش‌آموز پسر هشت‌ساله گتوندی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا نیز یکی دیگر از اخبار پس از بازگشایی مدارس بود که به گفته فرماندار گتوند خوزستان: «این دانش‌آموز از بدو تولد بیماری قلبی داشت و آزمایش کرونای او در دو مرحله منفی و در مرحله سوم مثبت بود.» مدرسه این دانش‌آموز نیز به مدت یک هفته تعطیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته هم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از ابتلای ۴۸ معلم و ۱۶۳ دانش‌آموز به کرونا در دو هفته گذشته خبر داد. به گفته بهروز کلیدری ۱۸۳ معلم هم میان اعضای خانواده‌شان موارد مبتلا داشته‌اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش‌آموز درگیر کرونا هستند. به گفته آقای کلیدری مرگ و میر در استان اصفهان سه برابر شده است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان: «بعید نیست با این شرایط بازگشایی مدارس، تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند و مرگ‌ومیر‌ها بیشتر شوند.» به گفته وی مقررات ابتدایی کنترل کرونا در مدارس رعایت نمی‌شود.

در استان خراسان جنوبی نیز هشت دانش‌آموز به کرونا مبتلا شدند اما محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه پزشکی بیرجند گفت همه این دانش‌آموزان بیرون مدرسه مبتلا شده‌اند نه این که داخل مدرسه ویروس را به هم منتقل کرده باشند.

با افزایش اخبار مربوط به ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به کرونا، بسیاری احتمال تعطیل شدن مدارس و برگزاری کلاس‌های غیرحضوری می‌دهند در حالی که محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد چون تنها دو هفته از بازگشایی مدارس گذشته است مستنداتی درباره افزایش ابتلا به کرونا در مدارس در دست نیست.

روز پنج‌شنبه هم حسن روحانی که پیش‌تر اصرار به برگزاری مراسم محرم و بازگشایی مدارس در ایران داشت با اشاره به انتشار اخبار مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان به بیماری کرونا گفت: «با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها گذشته است، هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در محیط‌های آموزشی وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانه‌زنی است.»

به نظر می‌رسد دانش‌آموزان وخانواده‌هایشان در ایران قربانی ناتوانی ساختاری در بخش نظام آموزشی در برگزاری کلاس‌های غیرحضوری در این کشور خواهند شد. نبود زیرساخت‌های کارآمد آموزشی، نبود دسترسی یک‌پارچه به نظام آموزشی در مدارس شهرها و روستاهای ایران، فقر فناوری در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها، وزارت آموزش و پرورش را به تشویق مردم برای حضور در مدرسه واداشته است. چرا که در غیر این صورت این دولت است که وظیفه تامین یا کمک جهت تامین وسائل آموزشی و فناوری‌های مربوط به آن را دارد.

بیشتر از