حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست

مجلس صبح امروز وزیر آموزش‌وپرورش را تهدید به استیضاح کرده بود

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که به مدارس دولتی و غیردولتی اعلام کرده است که حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست.

او در گفتگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که دانش‌آموزان می‌توانند «یکی از دو روش حضوری یا مجازی را انتخاب و به مدرسه اعلام کنند.»

صبح امروز و پیش از آنکه آقای حاجی‌میرزایی حضور در مدارس را غیرالزامی اعلام کند، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از آغاز روند استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در مجلس خبر داده بود.

ولی اسماعیلی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «مجلس انقلابی برای حفظ جان فرزندان ملت با احدی تعارف ندارد.»

روز شنبه و هم‌زمان با بازگشایی مدارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت که به وزیر آموزش‌وپرورش هشدار داده است که تصمیمات آن‌ها شوخی نیست و آلوده شدن معلمان و دانش‌آموزان شرایط را پیچیده خواهد کرد: «جمعه با وزیر بهداشت تماس گرفتم، در تشکیل کلاس دخالت نمی‌کنیم و مسئولیت ستاد کروناست اما رسماً اعلام می‌کنیم هرگونه اقدامی باعث عدم امنیت برای معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها شود از آن عدول نمی‌کنیم، این کار شوخی نیست اگر موج سوم کرونا راه بیفتد مدیریت ۱۵٫۵ میلیون معلم و دانش‌آموز که در واقع نماینده ۱۵٫۵ میلیون خانواده‌اند کار سختی است.»

حاجی‌بابایی همچنین از حسن روحانی و ستاد مقابله با کرونا خواست که مسئولیت این تصمیمشان را بپذیرند و پس از بروز فاجعه آن را انکار نکنند: «ستاد کرونا باید مسئولیت باز شدن مدارس را رسماً به‌ عهده بگیرد تا اگر فردا مشکلی پیش آمد نگویند ما نبودیم دیگری تصمیم گرفت. باید ستاد کرونا رسماً اعلام کند. بچه کلاس اول و دوم ابتدایی را در خانه هم نمی‌شود کنترل کرد و کار سختی است حال اگر آموزش‌وپرورش می‌تواند که دستشان را هم می‌بوسیم.»

وزارت آموزش‌وپرورش هفته گذشته اعلام کرد که مدارش از روز شنبه (۱۵ شهریور) بازگشایی می‌شوند و همه تمهیدات برای حفظ سلامت دانش‌آموزان اندیشیده شده است.

این تصمیم با انتقاد گروه گسترده‌ای از فعالان سیاسی، مدنی و پزشکان مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران روز شنبه و هم‌زمان با برگزاری آیین بازگشایی مدارس با انتشار یک نامه سرگشاده خطاب به حاجی میرزایی به او هشدار داد که این تصمیم «یقیناً» موجب افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا خواهد شد.

هم‌زمان، تعدادی از والدین دانش‌آموزان نیز در شبکه‌های اجتماعی مخالفت و انتقادشان از این تصمیم را اعلام کردند.  

با این‌حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بی‌توجه به این انتقادها، روز شنبه به‌صورت مجازی و از کاخ سعدآباد، مراسم نمادین بازگشایی مدارس را انجام داد و گفت که منتقدان تصمیماتش با پیشرفت و تعالی کشور مخالف‌اند و جمهوری اسلامی در دوره جنگ و بمباران هم مدارس را تعطیل نکرد.

بیشتر از