آب تمام رودخانه‌های انگلستان آلوده است

کیفیت آب رودخانه‌های انگلستان همچنان بدترین در اروپاست

آلودگی آب‌ها به سموم کشاورزی باعث مرگ ماهی‌ها می‌شود-Niklas HALLE'N / AFP

بنا به آخرین آمارهای دولتی، تمام رودخانه‌های انگلستان (بخشی از بریتانیا) آلوده است و تنها هفت رودخانه با استانداردهای «قابل قبول» محیط زیست مطابقت دارند.

فعالان محیط زیست نبود «خشم‌آور» هرگونه پیشرفت در پاکسازی رودخانه‌ها را به رغم وعده‌های دولت برای بهبود کیفیت آب رودخانه‌ها، تقبیح کرده‌اند.

داده‌های آژانس حفاظت از محیط زیست در روز پنجشنبه، حاکی از آن است که تنها ۱۴ درصد رودخانه‌های انگلستان را می‌توان از نظر محیط زیست سالم تلقی کرد.

گزارش این نهاد که بخشی از وزارت محیط زیست، غذا و روستاست، همچنین نشان می‌دهد که از نظر وجود مواد شیمیایی، هیچیک از رودخانه‌ها به سطح «قابل قبول»  و آخرین استانداردهای ایمنی از آلودگی نرسیده‌اند.  

ربکا پوُ، یکی از مدیران کل این وزارتخانه، این گزارش را «ناراحت کننده» خواند و اذعان داشت که موید آن است که اکنون باید به فوریت در مورد معضل آلودگی از فاضلاب‌ها و مواد شیمیایی به‌کار رفته در کشاورزی، اقدام شود.

خانم پوُ گفت: «باید بیشتر و سریع‌تر در مورد کاهش پیامد محیط زیستی نشت‌های ناشی از توفان و دیگر منابع آلودگی، از جمله مواد شیمیایی و کشاورزی، اقدام کنیم.»

او گفت که در اوایل ماه جاری با مسئولان شرکت‌های آب ملاقات کرده است تا در مورد «انتظارات» برای کاهش سطح الودگی توافق کنند.

«این گزارش و نحوه جدید و دقیق‌تر آزمایش مواد شیمیایی در آب‌های محیط زیست‌مان نمایانگر آن است که راه درازی در پیش داریم. هرچند محتوای این گزارش ناراحت کننده است، اما به ما فرصت می‌دهد که برای حل معضل آلودگی به گونه‌ای موثرتر برنامه‌ریزی کنیم.» 

آژانس محیط زیست انگلستان وعده داده بود که تا سال ۲۰۲۷  کیفیت آب ۷۵ درصد رودخانه‌ها را به سطح قابل قبول برساند، اما حال اذعان می‌کند که دستیابی به چنین هدفی «بعید» است.

اما هوارد بوید، دبیرکل آژانس، می‌گوید: «میزان آلودگی آب از سال ۲۰۱۶ تغییری نکرده است و قابل قبول نیست.»

او گفت که در طول ۲۵ سال گذشته پیشرفت‌هایی (در جهت پاکسازی آب‌ها) صورت گرفته است، از جمله کاهش میزان فسفات و آمونیاک در روند پاکسازی آب فاضلاب‌ها، اما اعتراف کرد که در سال‌های اخیر «این پیشرفت ادامه نیافته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوید افزود: «امروز کیفیت تنها ۱۴ درصد از رودخانه‌ها قابل قبول است. برای دستیابی به هدف‌مان، همگان، یعنی شهروندان، کشاورزان و شرکت‌های آب، باید نحوه استفاده از آب را بهینه کنند.» 

جورج مونبیوت، فعال محیط زیست، آمار جدید را «خشم‌آور» توصیف کرد و گفت: «این نتیجه مستقیم شکست کامل مقررات در بریتانیاست که به شرکت‌های آب و پرورش دهندگان رمه اجازه می‌دهد رودخانه‌هامان را تبدیل به فاضلاب کنند.»

نهاد حفاظت از ماهی سالمون و قزل آلا، می‌گوید که کیفیت آب رودخانه‌های انگلستان همچنان بدترین در اروپاست و بخشی از دلایل آن، کاهش بودجه نظارتی آژانس حفظ محیط زیست است. این نهاد می‌گوید «هیچ‌گونه پیشرفتی در این مورد صورت نگرفته است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی