حساب توییتر ویروس‌شناس افشاگر چینی مسدود شد

لی‌ منگ‌ یان مدعی است ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های چین تولید شده است

مناقشه بر سر منشا ویروس کرونا ادامه دارد- NICOLAS ASFOURI / AFP

توییتر حساب ویروس‌شناس چینی را که مدعی شد، کووید-۱۹ «ساخته دست بشر» است و در آزمایشگاه ووهان ساخته شده مسدود کرد. 

دکتر لی منگ یان، که محقق و فوق دکترا در دانشکده پزشکی عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ است، این هفته با مسدود شدن حساب توییتر خود روبه‌رو شد. 

این ویروس‌شناس، که پیش از بسته شدن حساب توییترش بیش از ۶۰ هزار مخاطب پیگیر داشت، ادعا کرد شواهدی دارد که نشان می‌دهند دولت چین در ساخت ویروس دست داشته و به این ترتیب در سر خط خبرهای هفته قرار گرفت. این ویروس تا امروز بیش از ۹۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان کشته است. وی مدعی است از کشورش فرار کرده و در حال حاضر در آمریکا مخفی شده است. 

توییتر در ماه می ‌گذشته سیاستی را وضع کرد که اگر پستی مربوط به کووید-۱۹ حاوی اطلاعات مورد مناقشه باشد یا مورد شکایت قرار گرفته باشد، آن‌ها را نشانه‌گذاری خواهد کرد. 

به گفته این شرکت، سیاست مزبور به جهت «فراهم کردن فرصت توضیح یا شفاف‌سازی در مواقعی وضع شده که خطر آسیب‌رسان بودن یک توییت شدید نباشد ولی مردم را به اشتباه بیندازد یا سردرگم کند.» 

توییتر ظاهرا هیچ یک از توییت‌های دکتر یان را نشانه‌گذاری نکرده است اما حسابش را معلق کرد. یک سخنگوی این شرکت به نیوزویک گفت توییتر در مورد حساب افراد اظهارنظر نمی‌کند. 

به گزارش نیوزویک، دکتر لی منگ یان همراه با سه تن از همکاران خود، که ظاهرا وابسته به انجمن «حاکمیت قانون» هستند، ادعاهای خود را در مورد سرمنشاء ویروس کرونا مطرح کرد. انجمن مزبور گروهی است که مورد حمایت مالی مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، استیون بانون، قرار دارد. 

در این گزارش، که هنوز بازخوانی نشده، آمده است: «نظریه سرمنشاء طبیعی، گرچه مورد پذیرش بسیاری قرار گرفته، اما فاقد حمایت اساسی است. اما نظریه دیگر که ویروس را حاصل یک آزمایش تحقیقاتی می‌داند، پیش از انتشار در مجلات علمی به شدت سانسور شده است.» 

این محققان مدعی هستند شواهدی دارند که نشان می‌دهد کووید-۱۹ در آزمایشگاه ساخته شده، اما به نظر نمی‌رسد در گزارش آن‌ها اطلاعات جدیدی در مورد خود ویروس ارائه شده باشد. 

دانشگاه هنگ‌کنگ این ادعا را رد کرد و در بیانیه‌ای که در تلویزیون آی‌تی‌وی خوانده شد بیان کرد: «تا آن جا که ما می‌دانیم، اظهارات دکتر یان با حقایق هم‌خوانی ندارد. این اظهارات هیچ مبنای علمی نداشته و به شایعه شباهت دارد.» 

او به تاکر کارلسون، مجری برنامه، گفت ویروس «ساخت بشر» است و مدعی شد: «من مدرکی دارم که ثابت می‌کند آن‌ها چه کرده‌اند و چرا و چگونه می‌توانند چنین کاری بکنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یان افزود: «جهان علم هم سکوت کرده است…و با حزب کمونیست چین همکاری می‌کند. آن‌ها نمی‌خواهند مردم از حقایق آگاه شوند. به همین خاطر است که حساب من را مسدود کردند. من را ساکت کرده‌اند. حزب کمونیست چین می‌خواهد من ناپدید شوم.» 

این مصاحبه در صفحه فیس‌بوک تاکر کارلسون منتشر شد اما این شبکه مجازی با نشانه‌گذاری آن نوشت: «ادعاهای مطرح شده در این پست با حقایق سنخیت ندارد.» 

به گزارش نیوزویک، فیس‌بوک با سه پیوند به پایگاه factcheck.org و روزنامه یواس‌ای تودی، سعی کرد دروغ بودن ادعای دکتر یان مبنی بر مصنوعی بودن ویروس را فاش کند. 

مصاحبه دکتر یان در برنامه تاکر کارلسون تا زمان نوشتن این خبر در یوتیوب موجود بود. 

© The Independent