آیا ویروس کرونا واقعا از آزمایشگاه بیرون آمده است؟

منشأ و خاستگاه ویروس کرونا کماکان معلوم نیست

شواهد تازه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از طریق خفاش منتقل نشده است. عكس از:  AFP

از هنگام شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین در اواخر سال گذشته و گسترش شتابان این ویروس در سراسر کشورهای جهان، عقیده بر آن است که ویروس مرگبار کرونا نخست از بازار غذاهای دریایی شهر ووهان نشئت کرده و از خفاش به انسان منتقل شده است. اما تحقیقات آزمایشگاهی و مقالات علمی که به تازگی از سوی شماری از کشورها همچون ایالات متحده، بریتانیا و هنگ‌کنگ منتشر شده است نشان می‌دهد که این ویروس نمی‌تواند به روش طبیعی از حیوان به انسان منتقل شود.

در همین راستا، نشمی عنزی، مشاور بیماری‌های تنفسی در صحبتی که با ایندپیندنت عربی داشت، گفت: نقش خفاش در انتقال بیماری‌های بسیاری از نظر علمی و آزمایشگاهی ثابت شده است و مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به پژوهشی که به تازگی در مجله علمی «نیچر» منتشر شده است، اظهار داشت: کرونا هفتمین نسل از خانواده ویروس‌های است که به انسان منتقل می‌شود البته نسل‌های قبل این ویروس مانند «سارس» در سال ۲۰۰۳ و «مرس» در سال ۲۰۱۲ ظاهر شده است. در این پژوهش که در ۱۷ ماه مارس گذشته منتشر شد، متخصصان بیماری‌های باکتری و واگیردار از کشورهای آمریکا، بریتانیا و استرالیا تأکید کردند که کرونا ویروس اصلاح‌شده و یا تولید شده در آزمایشگاه نیست.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به رغم اظهارات پزشکان، تا به حال در مورد منشأ ویروس کرونا شک و تردیدهای وجود دارد که باعث می‌شود برخی از رهبران جهان انگشت اتهام را به سوی چین دراز کنند. با توجه به همین امر، تنش میان چین و ایالات متحده بر سر این موضوع ادامه دارد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده خاطر نشان کرده است که دولت وی در تلاش است تا منبع این بیماری را پیدا کند که آیا واقعا کرونا از یک آزمایشگاه در شهر ووهان چین بیرون آمده است یا خیر؟ همچنان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تأکید کرده است که چین بایستی از کلیه‌ای اطلاعاتی که در این زمینه دارد، پرده‌برداری کند.

از سوی دیگر، ژنرال مارك ميلي، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، گفته است: اطلاعاتی که در دسترس مقامات ارتش قرار گرفته است نشان می‌دهد که ویروس کرونا منشأ طبیعی داشته و در آزمایشگاه تولید نشده است. اما متأسفانه تا به حال هیچ دلیل علمی و معتبری که طبیعی بودن و یا آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا را ثابت کند وجود ندارد.

پیش از این، تلویزیون فاکس نیوز درگزارشی اعلام کرده بود که ویروس کرونا در یک آزمایشگاه تحقیقاتی در شهر ووهان چین تولید شده است. اما هدف از این اقدام، ساخت سلاح بیولوژیک نبوده بلکه چین سعی داشت نشان دهد که در زمینه تحقیقات آزمایشگاهی به پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی دست یافته است و می‌تواند با کشورهای پیشرفته جهان از جمله با ایالات متحده به رقابت بپردازد.

اما در برخی دیگر از گزارش‌ها گفته شده است که ضعف استانداردهای ایمنی در آزمایشگاهی که روی این ویروس کار می‌کرده است باعث آلودگی کارکنان آزمایشگاه شده سپس ویروس کرونا به بیرون از آزمایشگاه سرایت کرده است.

البته ایالات متحده به شدت در تلاش است تا منبع اصلی این ویروس را پیدا کند و در حال حاضر دانشمندان در چندین مرکز تحقیقاتی آمریکا سرگرم پژوهش در مورد جزئیات و منشأ این ویروس مرگبار هستند.

از سوی دیگر، مقامات آمریکایی باور کامل دارند که چین تلاش‌های زیادی را انجام داده است تا اطلاعات مربوط به ویروس کرونا فاش نشود و مردم جهان از واقعیت این ویروس آگاهی درستی پیدا نکنند. البته مقامات آمریکایی سازمان بهداشت جهانی را نیز متهم به همدستی با چین می‌کنند و عقیده دارند که سازمان بهداشت جهانی یا در پنهان‌کاری شرکت داشته و یا این‌که از واقعیت‌ها چشم پوشی می‌کند. شکی نیست که در صورت ثابت شدن این امر که ویروس کرونا منشأ آزمایشگاهی دارد، آن زمان چین بایستی در برابر تمام جهان پاسخگو باشد و مسئولیت خسارت‌های جانی و مالی ناشی از این بیماری مرگبار را متحمل شود.

در پاسخ به اتهامات واشنگتن، چین اظهار داشته است که رئیس جمهوری آمریکا سعی می‌کند سوء مدیریت بحران را بدین شیوه بپوشاند و از پذیرش مسئولیت در برابر ملت آمریکا طفره‌روی کند.

هرچند به درستی معلوم نیست که ویروس کرونا چگونه از خفاش به انسان منتقل شده است، اما نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر این که ویروس کرونا نخست از خفاش به نوعی گربه وحشی انتقال کرده سپس به انسان منتقل شده است. اما روایت دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که در نخست یک تن از کارمندان یک آزمایشگاه در شهر ووهان به ویروس کرونا مبتلا شده و این ویروس بعدا به همسر وی منتقل شده است.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز گفته است: هیچ دلیل قاطعی وجود ندارد که ویروس کرونا عمدا در چین ساخته شده باشد اما به هر حال، چین سابقه طولانی در انتشار بیماری‌های همه‌گیر در جهان دارد و در بسیاری از آزمایشگاه‌های چین استانداردهای ایمنی به صورت درست رعایت نمی‌شود.

قابل ذکر است که ویروس عامل بیماری سارس نیز در سال ۲۰۰۳ از چین نشئت کرده و در نخست از حیوان به انسان منتقل شده بود.

در واکنش به این اظهارات، فضلیه شایب، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در یک نشست خبری در ژنو گفت: شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا منشأ حیوانی دارد و نمی‌تواند در آزمایشگاه ایجاد شده باشد، اما این‌که این ویروس چگونه به انسان منتقل شده است تا به حال پرسش برانگیز است.

در این میان، چین بدون این‌که دلیل روشنی ارائه کند تأکید دارد که ویروس کرونا از طریق حیوان به انسان منتقل شده است، اما برخورد دولت چین با خبرنگارانی که به دنبال یافتن منبع این ویروس هستند، شک و تردیدها را نسبت به صحت این ادعا افزایش می‌دهد.

البته از هنگام شیوع بیماری کرونا در ماه دسامبر ۲۰۱۹ تا پایان ماه مه ۲۰۲۰، حدود ۶ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia