طرح ضربت سپاه در محلات برای ایجاد وحشت و سرکوب

سپاه قصد دارد کنترل امنیت شهرها را به دست بگیرد

گشت‌های بسیج و ایست‌های بازرسی حریم خصوصی و آزادی‌های فردی شهروندان را نقض می‌کنند- عکس از بازتاب

به گفته فرمانده سپاه تهران قرار است در محلات مختلف تهران تیم‌های ضربت تشکیل شود تا با اراذل و اوباش و سایر اخلالگران در امنیت مردم مقابله کنند.

محمد یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران در گفتگو با برنا اعلام کرد که به منظور اجرای طرح «امنیت محله محور» و با استفاده از ظرفیت‌های بسیج، قرار است تیم‌های ضربت تشکیل شود. او هدف تشکیل این گروه‌ها را مبارزه با کیف‌قاپی، سرقت و مبارزه با اراذل و اوباش عنوان کرد.

بر اساس قانون، نیروی انتظامی موظف به تامین امنیت درون شهرها است. اما سپاه از این فرصت برای ورود به حوزه امنیت شهری و حریم خصوصی شهروندان نیز استفاده می‌کند. به این ترتیب سپاه در مواردی که نیاز بداند حوزه مدیریتی نیروی انتظامی را نقض می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دهه ۶۰ که کمیته‌های انقلابی تشکیل شد تا شروع به کار گشت‌های امنیتی در سال ۸۷، سپاه با استفاده از نیروی بسیج، عاملیت محدودیت آزادی‌های فردی و کنترل شهروندان را بر عهده داشته است. ایجاد ایست‌های بازرسی و تفتیش اتومبیل‌ها از جمله مواردی است که بسیج محلات طی سال‌های گذشته انجام داده است.

در پاییز سال ۹۶، غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده وقت بسیج اعلام کرد که با توجه به ارتقای امنیت محلات، قصد داریم تا از تعداد ایست‌های بازرسی بسیج بکاهیم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم.

طی سال‌های اخیر به نظر می‌رسید که دخالت در حریم خصوصی مردم و فشار بسیج کاهش یافته است، اما در تیرماه ۹۸ و پس از آنکه فیلم‌هایی مبنی بر عکس‌العمل شدید مردم عادی علیه افراد به اصطلاح «آمر به معروف» منتشر شد که به حریم خصوصی مردم عادی تعرض می‌کردند؛ سالار آبنوش، معاون عملیات سازمان بسیج گفته بود: « ما نباید به خاطر حرف‌هایی که در فضای مجازی زده می‌شود کنار بکشیم. در قانون جمهوری اسلامی بحث حجاب و عفاف گفته شده است و خلاف این جرم است، فردی که چند جرم را در کنار هم انجام می‌دهد همانند بحث مشروبات، رفتار ظاهر، حرکات هنجار شکن، ضرب و شتم مامور باید مورد برخورد قرار گیرد.» او در مورد وجود ایست بازرسی هم گفته بود که «طرح گشت بسیج جمع نشده است و بنا بر نیاز و در صورت تشخیص، مجددا برقرار می‌شود».

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که نیروی انتظامی نیز به تنهایی فشار و هزینه بسیاری را برای کنترل پوشش و نحوه زندگی مردم اعمال می‌کند. اخیرا پیام‌هایی به برخی از شهروندان ارسال شده که آنها در درون خودرو، حجاب را رعایت نکرده‌اند. این موضوعی زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم برخی از دریافت کنندگان این قبیل‌ پیامک‌ها خودشان روحانی هستند.

این قبیل پیامک‌ها نشان می‌دهد که حتی بخشی از اقشار مذهبی هم با آن همراهی نمی‌کنند. مدت‌ها است که افکار عمومی خواهان روشن شدن میزان بودجه و هزینه برای اجرای چنین طرح‌هایی است. طرح‌هایی که مغایر با خواست عمومی، تنها زمینه سرکوب بیشتر را فراهم می‌کند.

بیشتر از