گشت ارشاد در مراکز خرید تهران

تهدید فروشندگان مانتوی «جلوباز و توری» توسط رئيس پلیس تهران

عکس از جهان‌نیوز

سال‌هاست که با نزدیک شدن به فصول گرم سال، نیرو‌های گشت ارشاد حضوری پیگیرتر در خیابان‌ها دارند و به اصطلاح منتظرند که هیچ «منکری» از چشم‌شان فرار نکند! گویی رسم نانوشته‌ای هست که با فاصله گرفتن از فصول گرم، امکان گیر افتادن در دام «امر» به معروف نیروهای گشت ارشاد هم کمتر می‌شد. اما سخنان چند روز پیش سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، این رسم نانوشته را تغییر داد. 

حسین رحیمی که برای جمعی از ائمه استان تهران سخن می‌گفت در بخشی از صحبت‌های خود با تهدید به برخورد با صاحبان فروشگاه‌هایی که مانتوهای «توری» و «جلوباز» می‌فروشند، گفت: «حتی با صاحبان پاساژها و مجتمع‌های تجاری بزرگ نیز برای راه اندازی گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر هماهنگی‌هایی صورت گرفته و این گروه‌ها پس از آموزش توسط پلیس فعالیت خود را آغاز خواهند کرد».

رحیمی هم‌چنین در بخش دیگری از حرف‌های خود ادعا کرد که اجرای طرح ناظر که براساس آن با سرنشینان «بدحجاب» برخورد می‌شد باعث کم شدن ۸۰ درصدی به گفته او «کشف حجاب» داخل خودروها شده است. رحیمی شهروندان تهران را نیز تهدید کرد و گفت: «برای برخورد با رانندگان و سرنشینان خودروها و افرادی که در گوشه و کنار خیابان‌ها اقدام به بی حجابی و بدحجابی می‌کنند برنامه مفصلی داریم».

از حرف‌های رئیس پلیس تهران اینگونه بر‌می‌آمد که با شروع فصول سرد سال هم بازار گشت ارشاد داغ خواهد بود و نیروهای «امر به معروف و نهی از منکر» تنها به فصول گرم سال توجه ندارند! چه در مراکز خرید و چه در خودروی شخصی ممکن است که با «برخورد» نیروی انتظامی مواجه شد.

هرچند که درست معلوم نیست که گروه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر قرار است چه آموزشی ببینند تا در مراکز خرید حضور داشته باشند اما نکته‌ای دیگر نیز درحرف‌های رئیس پلیس تهران به چشم می‌خورد؛ ناکارآمدی دستگاه‌های انتظامی و پلیسی در هماهنگ کردن خود با سبک زندگی نسل جدیدی که کم کم در بخش‌های گوناگون اجتماعی خودنمایی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواست جامعه جوان امروز در ایران با معیارهایی که بسیاری از مقامات ایرانی از زندگی اجتماعی دارند بسیار متفاوت است. شاید همین مراکز خرید مثال خوبی باشد برای تغییر سبک معاشرت و یا مواجهه جامعه امروز ایران با جامعه ۱۰ سال پیش. رشد روزافزون مراکز خرید در تهران و دیگر شهرهای بزرگ باعث شده که بخش زیادی از جوانان نه صرفا برای خرید کالا بلکه برای گذران اوقات فراغت «پاساژگردی» کنند. مراکز خریدی که هرکدام جاذبه‌های خاص خود را دارد که صرفا فروشگاه‌ها با کالاهای پرزرق وبرق نیست. 

به راحتی می‌توان این تغییر سبک زندگی را در نمونه‌های دیگری غیر از مراکز خرید هم دید. پخش برنامه استعدادیابی تلویزیونی به اسم «عصر جدید» در ماه‌های گذشته از شبکه سوم تلویزیون جمهوری اسلامی نمونه دیگری از نمایش ناگزیر این تغییر سبک زندگی‌ست. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این برنامه به اجرای حرکات نمایشی و یا هنری می‌پرداختند که تصور نمایش آن‌ها از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بسیار تازگی داشت. 

می‌توان گفت اگر خیلی از نمایش‌هایی که در این برنامه دیده شد در واقع حکایت از همین تغییر رویکرد در سبک زندگی نسلی‌ست که برای رسیدن به خواسته خود صراحت کلام بیشتری دارد. شاید اگر بسیاری از همین شرکت‌کنندگان در برنامه «عصر جدید» مثلا در گوشه‌ای از خیابان و یا یکی از همین مراکز خرید مشغول اجرای حرکات نمایشی می‌شد، توسط گشت ارشاد به جرم انجام «حرکات موزون در ملاء عام»  دستگیر می‌شد! 

برخوردهای مقامات انتظامی و امنیتی در ایران با مساله حجاب در تمام سال‌های گذشته هیچ‌گاه موفق نبود و تغییر سبک زندگی ایرانیان در سال‌های گذشته تصویر آن «حجابی» را که ایده‌آل حاکمان جمهوری اسلامی بود کاملا از چهره شهرهای ایران زدوده است هرچند که مقامات هنوز به این خیال‌اند که «فروشنده» مانتوی جلوباز و یا توری را می‌خواهد به زور به «خریدار» بفروشد نه اینکه این خود «خریدار» است که دنبال آن لباس آمده!

هرچند که مقامات پلیس اصرار دارند که برخوردهای امنیتی و پلیسی مقامات انتظامی با مردم در فضایی آرام و تنها در حد تذکر لسانی‌ست اما گزارش‌های بسیار زیادی در سال‌های گذشته از رفتارهای خشن نیروهای گشت ارشاد با مردم گزارش شده است. اصرار بر تکرار دوباره روش‌هایی که همواره خشم شهروندان را در پی داشته گویای این نکته است که درک تغییر سبک زندگی جامعه ایرانی برای مقامات جمهوری اسلامی بسیار دشوار و ناممکن است. گویی فقط با زبان خشونت می‌توانند به شناخت آن مبادرت ورزند. 

بیشتر از