کارشناسان سازمان‌ ملل: اعدام فراقضایی نوید افکاری برای ترساندن مردم بود

«از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم به این اقدامات جمهوری‌اسلامی شدیدا واکنش نشان دهد»

نوید افکاری ضمن رد همه اتهام‌ها خواستار برگزاری دادگاهی عادلانه با حضور شاهدان خود بود-عکس از شبکه‌های اجتماعی

گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعدام «فراقضایی و خودسرانه» نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی را «به شدت محکوم» کرده و آن را نشانه تلاش مقامات برای «ترساندن مردم در شرایط ناآرامی‌های اجتماعی» عنوان کردند.

نوید افکاری که در جریان اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شد، بعدا به اتهام محاربه و قتل به دو بار اعدام محکوم شد. او این اتهام‌ها را رد کرد و خواستار برگزاری دادگاهی عادلانه با حضور شاهدان خود بود.

اما حکم اعدام نوید افکاری در ساعات اولیه بامداد شنبه و در حالی که به نظر می‌رسد او از اجرای این حکم بی‌اطلاع بود، اجرا شد.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل ضمن ابراز تسلیت به خانواده نوید افکاری آمده است: «اینکه با اعدام خودسرانه چنین بی‌توجهی فاحشی به حق حیات صورت گیرد موضوعی منحصر به امور داخلی نیست. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که به این اقدامات جمهوری اسلامی شدیدا واکنش نشان دهد.» این بیانیه می
‌افزاید: ««اگر افکاری مرتکب قتل شده بود، چرا پنهانی و بر اساس اعترافات اخذ شده زیر شکنجه، محاکمه شد؟»

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی در موارد اینچنینی واکنش جامعه‌ بین‌المللی را «دخالت در امور داخلی» توصیف می‌کنند. در همین راستا سفیر آلمان که کشورش به اعدام نوید افکاری اعتراض کرده بود، به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از رهبران و مقامات جهان، سازمان‌های ورزشی و حقوق بشری و فعالان مدنی و سیاسی و شهروندان ایران و جهان اعدام نوید افکاری را محکوم کرده‌اند. پیش از اعلام اعدام او نیز کمپین گسترده بین‌المللی برای لغو این حکم در جریان بود.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه اعدام نوید افکاری دومین اعدام در دو ماه اخیر در ارتباط با اعتراضات بود، آمده است: «این اعدام به همراه تعداد نگران‌ کننده‌ای از دیگر احکام اعدام که علیه معترضین صادر شده، موجب نگرانی نسبت به برخود مقامات با اعتراض‌های آتی و هر نوع ابراز مخالفت با بیان نظر مخالف است.»

اعدام نوید افکاری در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ انجام شد.

فایل صوتی که روز گذشته از آخرین گفت‌و‌گوی تلفنی نوید افکاری پیش از اعلام خبر اعدام او منتشر شد، نشان می‌دهد که این جوان کشتی‌گیر ایرانی در جریان اجرای حکم قرار نداشته است.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل به اعتراف نوید افکاری زیر شکنجه اشاره شده و تاکید شده که «حکم در دادگاهی فاقد حداقل‌های اصول شکلی و ماهوی دادرسی منصفانه و در پوشش اتهام قتل صادر شده است.» 

نوید افکاری در آخرین فایل صوتی می‌گوید که پزشکی قانونی آثار شکنجه روی بدن او و دو برادر دیگرش را تایید کرده است. دو برادر نوید افکاری نیز در جریان پرونده‌ای که برای او ساخته شد بازداشت و به ده‌ها سال زندان و شلاق محکوم شدند. مادر برادران افکاری می‌گوید، آنها «تحت شکنجه ناگزیر به اعتراف علیه یکدیگر شدند.»

نوید افکاری در نامه به قوه قضاییه شکایت کرده که «ماموران روی صورت او پلاستیک می‌کشیدند و او را تا مرز خفگی پیش می‌بردند و سپس در بینی‌اش الکل می‌ریختند.»

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل تردید‌های جدی در مورد اتهام‌های وارد شده به نوید افکاری، ‌شکنجه و اعتراف‌گیری از او و روند اجرای حکم مطرح شده است.

این بیانیه بار دیگر با تاکید بر حق اعتراض مسالمت‌آمیز از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد به تعهداتی که به موجب قوانین بین‌المللی دارند، احترام بگذارند و «فورا اعدام تمامی معترضینی که به مرگ محکوم شده‌اند را متوقف کنند.»

بیشتر از