وضع قرمزی که سفیدبشو نیست: فاجعه آتش سوزی جنگل های غرب آمریکا

در نقاطی از ساحل غربی آمریکا چیزی جز تلی از خاکستر و خودروهای سوخته باقی نمانده است

آتش سوزی های گسترده در جنگل های غرب آمریکا-David Ryder/Getty Images/AFP

.بادهای قوی مسئولان را در غرب آمریکا را بر آن داشتند تا با اعلام «خطر قرمز» هشدار بدهند، و همزمان ده‌ها آتش‌سوزی کماکان ادامه دارند

رطوبت کم و افزایش باد می‌تواند شعله‌های آتش را از مناطق به شدت آسیب دیده در جنوب اورگان به شمال کالیفرنیا هدایت کند. مسئولان درباره میزان تهدید در طی ۲۴ ساعت آینده، هشدار داده‌اند. 

آتش‌سوزی جنگل‌ها از ایالات کالیفرنیا تا ایالت واشنگتن دستکم ۳۵ نفر را کشته و پرسنل آتش‌نشانی به مبارزه برای مهار شعله‌های آتش ادامه می‌دهند. 

مقامات در آخر هفته گفتند که آتش‌سوزی مرگبار در جنوب اورگان، تقریبا باعث مفقود شدن ده‌ها نفر شده است. 

شعله‌های آتش در شمال و جنوب ساحل غربی آمریکا محله‌ها را ویران کرده و چیزی باقی نگذاشته غیر از تل خاکستر و اتومبیل‌های سوخته، ده‌ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هالشان کرده و چتری از دود را بر آسمان‌های سیاتل، سن‌فرانسیسکو و پورتلند در اورگان گسترده ، که یکی از آلوده‌ترین کیفیت‌های هوا در جهان شناخته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال دود با مسدود کردن آفتاب و کاهش دمای هوا به یاری آتش‌نشان‌هایی شتافته که تلاش می‌کنند شعله‌ها را مهار کنند، شعله‌هایی که در برخی مناطق اندکی فروکش کرده است. 

دست‌کم ده نفر در هفته گذشته در ایالت اورگان جان باخته‌اند. مسئولان گفته اند که افراد بیشتری در آتش‌سوزی‌‌های دیگر مفقود شده‌اند، و شمار موارد جان‌باخته احتمالا افزایش خواهد یافت. 

در کالیفرنیا، ۲۴ نفر جان باخته‌اند و یک نفر در ایالت واشنگتن جانش را از دست داده است. هزاران خانه و ساختمان‌های دیگر در آتش سوخته‌اند. 

سوزاندن سوخت‌های فسیلی موجب گرمایش جهانی و بیشتر شدن بحران آب و هوا می‌شود. افزایش دما و شرایط زیستی خشک‌تر، عوامل موثر در آتش‌سوزی شدیدتر و طولانی‌تر جنگل‌ها هستند. 

دولت‌های دموکراتیک هر سه ایالت فوق می‌گویند که آتش‌ها نتیجه بحران آب‌و هوایی است و دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا را مسئول آن می‌دانند، او قرار است روز دوشنبه برای سرکشی به وضعیت آتش به کالیفرنیا سفر کند. 

جی اینسلی، فرماندار ایالت واشنگتن روز یکشنبه به برنامه «این هفته»‌در شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت:‌ «عصبانی‌کننده است که وقتی چنین چالشی برای جوامعان رخ داده و تمامی ساحل غربی ایالات متحده  در آتش می‌سوزد، رییس‌جمهوری داشته باشیم که بگوید اینها صرفا آتش‌سوزی جنگل‌ها است، و نه آتش سوزی ناشی از تغییرات جوی.»‌

ترامپ در یک گردهمایی در نوادا مدیریت ناکافی جنگل‌ها را مسئول دانست، که بعد پیتر ناوارو، مشاور کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با یک برنامه شبکه خبری سی‌ان‌ان، آن را تکرار کرد و گفت برای سالهای زیادی در کالیفرنیا، «بویژه به دلیل کاهش بودجه، نشانی از تمایل به مدیریت جنگل‌های ما وجود نداشته است.» 

خبرگزاری ها در تدوین این گزارش همکاری داشته اند

© The Independent

بیشتر از جهان