اوج‌گیری تنش میان مسکو و برلین: سفر لاوروف به آلمان لغو شد

روسیه غرب را به تلاش برای خدشه دار کردن وجهه روسیه با اتهامات بی اساس کرد

الکسی ناوالنی در جریان تظاهرات اعتراضی در مسکو در اوایل سال 2020 MAXIM ZMEYEV / AFP

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفر از پیش تعیین شده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور به برلین لغو شده است. به گزارش رویترز، بر اساس این بیانیه، دلیل لغو سفر روز سه شنبه آقای لاوروف «تغییر برنامه همتای آلمانی او» است.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که تنش میان مسکو و برلین بر سر مسمومیت احتمالی الکسی ناوالنی، فعال سیاسی مخالف ولادیمیر پوتین بالا گرفته است. آلمان می‌گوید آقای ناوالنی که در بیمارستانی در برلین بستری است با سم اعصاب «نوویچوک» مسموم شده بود. روسیه گفته که هنوز مدرکی دال بر مسمومیت در دست ندارد.

روز سه‌شنبه، بیمارستان «شاریته» برلین اعلام کرد که آقای ناوالنی «با موفقیت از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شده، مشغول فیزیوتراپی است و برای مدت کوتاهی می‌تواند تختش را ترک کند.» با این حال پزشکان آلمانی می‌گویند که اثرات درازمدت مسمومیت بر آقای ناوالنی ۴۴ ساله ممکن است باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه درخواست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر سران کشورها را برای پاسخ دادن به پرسش‌هایی در مسمومیت او رد کرده، دخالت دولت در آن را تکذیب کرده، و غرب را متهم کرده که می‌خواهد وجهه روسیه را خدشه‌دار کند.

روز دوشنبه دولت آلمان گفت که آزمایش‌هایی که در فرانسه و سوئد انجام شده، یافته‌های آزمایشگاه نظامی آلمان را تایید می‌کند که آقای ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده، همان سم اعصابی که به گفته مقام‌های بریتانیا، برای مسموم کردن سرگی اسکریپال جاسوس سابق روسیه و دخترش در شهر سالیسبری انگلستان در سال ۲۰۱۸ به کار رفته بود.

روز دوشنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود، «نگرانی عمیق خود را از این اقدام جنایی» ابراز داشت و خواستار توضیح شفافی در این باره شد.

کاخ کرملین گفت که در این گفتگو، آقای پوتین «بر نامناسب بودن اتهامات بی‌اساس علیه روسیه» تاکید کرد و از آلمان خواست نتایج آزمایش‌های آقای ناوالنی را به کارشناسان روس تحویل دهد. آقای پوتین همچنین خواستار همکاری پزشکان آلمان و روسیه در این زمینه شد.

آقای ناوالنی که از مخالفان برجسته دولت روسیه است، روز ۲۰ اوت هنگام پرواز از شهر تومسک در سیبری به مسکو، حالش به هم خورد. بعد از مدتی بستری شدن در مسکو، او را به برلین انتقال دادند.

دولت آلمان اعلام کرد که در بدن الکسی ناوالنی، از رهبران اپوزیسیون روسیه، که در حین پرواز حالش خراب شد، آثار سم اعصاب «نوویچوک» را یافته است که تنها در اختیار ارتش روسیه است.