بازگشت خیره کننده نائومی اوساکا با پیروزی در فینال اوپن آمریکا

تنیس باز ۲۲ ساله ژاپنی در برابر آزارنکا از شکست پیروزی ساخت

این سومین عنوان قهرمانی گرند اسلم اوساکاست MATTHEW STOCKMAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نائومی اوساکا با به دست آوردن عنوان قهرمانی سومین گرند اسلم خود، به صدر تنیس زنان بازگشت.

تنیس‌باز ۲۲ ساله ژاپنی در ست اول بازی، مقهور ویکتوریا آزارنکا شد، اما با بازگشتی درخشان، در نهایت ۶-۱، ۶-۳ و ۶-۳ به پیروزی رسید.

در کنار عنوان‌های قهرمان جام اوپن آمریکای ۲۰۱۸ و اوپن استرالیای ۲۰۱۹، این جام نیز به مجموعه افتخارات اوساکا افزوده می‌شود. اوساکا که پردرآمدترین ورزشکار زن جهان است، با کسب این عنوان ۲.۳ میلیون پوند دیگر به ثروتش افزوده شد. اوساکا همچنین اولین تنیس‌باز آسیایی است که سه عنوان قهرمانی انفرادی گرند اسلم به دست آورده است. لی نا، تنیس‌باز چینی، دو قهرمانی در کارنامه خود دارد.

اما این فقط حکایتی در باره تنیس نیست، چرا که اوساکا از جایگاه خود برای حمایت از جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» و گرامیداشت قربانیان خشونت و سبعیت استفاده می‌کند.

هفتمین ماسک صورت اوساکا، نام تامیر رایس را بر خود داشت، پسر ۱۲ ساله‌ای که در سال ۲۰۱۴ به دست پلیسی که با سلاحش بازی می‌کرد، کشته شد. کوردی، خواننده رپ و دوست پسر اوساکا، در جایگاه تماشاگران نشسته بود و تی‌شرتی به تن داشت با شعار «بودجه پلیس را قطع کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم اعطای جایزه، وقتی از اوساکا پرسیدند با آن ماسک چه پیامی می‌خواست بفرستد، به‌تندی پاسخ داد: «سئوال این است که شما چه پیامی گرفتید. به نظر من هدف این است که آدم‌ها را تشویق کنیم حرف بزنند.»

اوساکا یقینا این کار را کرده است و در تلاش برای رسیدن به هدفی بزرگتر از پیروزی شخصی، به وضوح ذهنی که مشخصه او در دو قهرمانی قبلی‌اش بود، دوباره دست یافته است.

او گفت: «در زمینه تنیس، زندگی من دائم در حال حرکت بوده، به‌خصوص بعد از اوپن قبلی آمریکا که بردم، زندگی‌ام شتاب گرفت و دیگر نتوانستم از سرعتش کم کنم.

«قرنطینه قطعا به من فرصتی داد تا درباره خیلی چیزها فکر کنم؛ از جمله این که چه هدفی دارم و دلم می‌خواهد مردم چطور از من یاد کنند. با این ذهنیت وارد این تورنمنت شدم. به نظرم قطعا کمکم کرد.»

فکر اوساکا مشغول کوبی براینت هم بود. او با فوق‌ستاره بسکتبال آمریکا – که ماه ژانویه در سقوط هلیکوپتر کشته شد – دوست بود.

اوساکا گفت: «حس می‌کنم در این لحظه به کارهایی که من می‌کنم، افتخار کند.

«میراثش برای من زنده است. به نظرم فوق‌العاده است که کسی بتواند الهامبخش این همه آدم باشد. می‌خواهم همان جور آدمی باشم که او دوست داشت باشم. نظرش این بود که آینده‌ درخشانی دارم، من هم امیدوارم این طور باشد.»

بسیاری خواهند گفت که اوساکا الان هم درخشان است، و عوض کردن نتیجه بازی‌ای که به نظر می‌رسید دارد در آن می‌بازد، بی‌نهایت خیره‌کننده بود.

اوساکا ست اول را فقط طی ۲۷ دقیقه باخت، و یک امتیاز مانده بود تا در ست دوم ۰-۳ ببازد، ولی کم‌کم بازی خودش را دیکته کرد، و اواخر بازی هم وقتی آزارنکا که ۴-۱عقب افتاده بود، به امتیاز ۳-۴ رسید، توانست برتری‌اش را حفظ کند.

در پاسخ به این که چطور نتیجه بازی را برگرداند، تنیس‌باز ۲۲ ساله گفت: «فقط حس کردم خیلی شرم‌آور است که در کمتر از یک ساعت ببازم، برای همین باید سعی کنم مثبت بازی کنم.»

اوساکا پس از پیروزی، روی زمین تنیس استادیوم تقریبا خالی آرتوراش دراز کشید تا پیروزی‌اش را هضم کند.

«داشتم به بازیکن‌های بزرگی فکر می‌کردم که روی زمین می‌افتادند و به آسمان نگاه می‌کردند. همیشه دلم می‌خواست چیزی را که آنها می‌دیدند، ببینم. لحظه خارق‌العاده‌ای بود. خوشحالم که این کار را کردم.»

آزارنکا هم باید سومین شکست خود در فینال اوپن آمریکا را هضم می‌کرد، اما با گرفتاری‌هایی که بیرون از زمین تنیس داشته، همین که هفت سال پس از آخرین عنوان قهرمانی‌اش به گرند اسلم برگشت، پیروزی بزرگی بود.

این بازیکن ۳۱ ساله گفت: «این سه هفته محشر بود. مدت‌ها بود چنین نتایج خوبی به دست نیاورده بودم.

«امروز باختم، ولی چیز زیادی برایم عوض نمی‌شود. معلوم است که دوست داشتم ببرم. تمام تلاشم را کردم. ولی بخت با من یار نبود.»

«ولی از بازی‌هایم در این سه هفته خیلی راضی‌ام. حس کردم خیلی پیشرفت کرده‌ام. بازی‌های خیلی خوبی کردم. حس کردم در مراحل خیلی سختی خودم را از نظر جسمی و روانی آزمایش کردم.

«عالی بود. دوست دارم به همین ترتیب ادامه بدهم و از بازی لذت ببرم. حضور در فینال اوپن آمریکا خیلی لذتبخش بود. بابت این فرصت خیلی شکرگزارم.»

بیشتر از ورزش