سکوت جامعه کشتی ایران در برابر اعدام نوید افکاری

آلکسی مدودید: در عالم هستی هیچ کس حق ستاندن زندگی کسی را ندارد. باید به زندگی ارزش گذاشت

خبر اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر جوان ایرانی، موجی از واکنش‌ها را در میان افکار عمومی داخل و خارج برانگیخت. حتی بسیاری از ورزشکاران خارجی چه پیش از اجرای حکم و چه پس از آن، به آن واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. اما آن چه در این میان جلب نظر می‌کند، سکوت جامعه کشتی ایران به عنوان خانواده دوم نوید افکاری است.

نوید افکاری یکی از کشتی‌گیران مدال‌آور در صحنه ملی ایران است. او در نوجوانی به فینال مسابقات کشور رسید و  جز این مورد بارها نیز در مسابقاتی که حضور داشته، مقام‌های ارزنده‌ای به دست آورده است. بنا به گفته‌ خود نوید، او عاشق کشتی بود و تنها دلخوشی وی نیز کشتی بود. نوید در یکی از فایل‌های صوتی که از او منتشر شده اعلام کرد که کارگری می‌کرده و تمام فکرش معطوف به کشتی بوده است.

با توجه به این موضوع و همه‌گیری خبر حکم اعدام وی در سراسر جهان، آلکسی والسیلیویچ مدودید، کشتی‌گیر سابق شوروی و روس‌تبار که یکی از بزرگترین کشتی‌گیران تاریخ جهان است، به حکم اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد.

برنده ده مدال طلای جهان و المپيک خطاب به مقامات ایران گفت: «در عالم هستی هیچ کس حق ستاندن زندگی کسی را ندارد. باید به زندگی ارزش گذاشت، زندگی مهم‌ترین پدیده است. من از مقامات ایرانی می خواهم مجازات اعدام علیه نوید افکاری را لغو کنند.» او در ادامه گفت که در صورتی که این جوان زنده بماند، می‌تواند در آینده مدال‌های بیشتری به دست آورد.

جز آقای مدودید، فرانک اشتابلر، دارنده سه مدال طلای کشتی فرنگی جهان؛ براندون اسلی، قهرمان کشتی آزاد المپیک؛ سالی رابرتز، دارنده دو نشان جهانی کشتی زنان و آلینه فوتر- فوکن، زن کشتی‌گیر آلمانی و برنده مدال قهرمانی جهان نسبت به این حکم واکنش نشان دادند.

اما در حالی که کشتی‌گیران بین‌المللی به موضوع اعدام افکاری واکنش نشان می‌دهند، بسیاری از مدال‌آوران المپیک و جهانی ما حاضر به سخن گفتن در مورد آن نیستند.

برخی سکوت جامعه کشتی را ناشی از نگرانی بابت از دست دادن موقعیت در کشتی و هزینه‌های ناشی از آن می‌دانند. از دیرباز کشتی به عنوان ورزش جوانمردی شناخته می‌شد. از این رو توقع می‌رود که اعضای جامعه کشتی به دور از نگرانی بابت موقعیت و رابطه خود با حکومت، آن چه حق است را بر زبان بیاورند. مگر نه این که چندی پیش رسول خادم عدم مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی را محکوم کرد و آغازکننده نقدها در این زمینه شد.

از سوی دیگر جز جامعه کشتی، بسیاری از ورزشکاران از سایر رشته‌های ورزشی در جهان نیز زبان به نقد این حکم گشودند. «بابی گرین» قهرمان مسابقات هنرهای رزمی و ترکیبی، بلافاصله پس از پیروزی نسبت به این حکم واکنش نشان داد.

 

فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است. در آخرین خبر، امروز و پس از انتشار خبر اعدام افکاری، علی بن حسین، نائب رئیس فیفا در امور آسیا خواستار محرومیت ایران از حضور در مسابقات بین‌المللی شد.

او در توئیتر رسمی خود نوشت که اعدام نوید افکاری بسیار وحشتناک است. خصوصا وقتی بدانیم که بدون یک محاکمه منصفانه و علنی برای او حکم صادر شده است. او در ادامه توئیت خود از مجامع ورزشی بین‌المللی خواست که تا زمان پایبندی به حقوق بشر در ایران، این کشور را از حضور در مسابقات مختلف ورزشی حذف کنند.

این موضوع در رابطه با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نیز سابقه داشته است و حال که بلندپایه‌ترین مقامات ورزشی به آن می‌پردازند، باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

موضوع جالب آن است که طرح محرومیت ورزش ایران از حضور در مجامع بین‌المللی، با حمایت بخش بزرگی از افکار عمومی ایران در فضای مجازی مواجه شده است.

به هر روی از جامعه کشتی و اساسا جامعه ورزش ایران توقع می‌رود تا در حمایت از یکی از اعضای کوچک خود، واکنش مناسبی را بروز دهد، موضوعی که پیشتر بارها و در مسائل گوناگون انجام شده است.

بیشتر از