ابراز نگرانی آمریکا از اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه

پومپئو گفت که تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ با سران ترکیه و یونان مکمل سفر او به قبرس خواهد بود

مایک پومپئو (چپ) در کنار رئیس جمهور قبرس-- AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه در سفر به قبرس از ترکیه خواست که از فعالیت‌های تنش‌زا در شرق مدیترانه دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پومپئو در این دیدار از همه طرف‌ها خواست که به دیپلماسی برگردند.

آنکارا با یونان و قبرس بر سر منابع هیدروکربن دریایی و حوزه‌های نفوذ دریایی اختلاف دارد و این اختلافات احتمال بروز درگیری را در منطقه مدیترانه شرقی افزایش داده ‌است.

پومپئو پس از ملاقات با نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور و نیکوس کریستودولیدز، وزیر امور خارجه قبرس، در نیکوزیا به خبرنگاران گفت: «ما بسیار نگران عملیات‌ مداوم ترکیه برای یافتن منابع طبیعی در منطقه‌ای در شرق مدیترانه هستیم که یونان و قبرس بر آن حق دارند.»

جزیره مدیترانه‌ای قبرس بین جمهوری قبرس که عضو اتحادیه اروپاست، و کشوری جدا شده تقسیم شده است که پس از حمله ترکیه در سال ۱۹۷۴ تشکیل شد. این حمله در پاسخ به کودتای نظامی صورت گرفت.

پومپئو گفت که علاوه بر سفر وی به قبرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با همتای ترک خود رجب طیب اردوغان و نخست وزیر یونان کیریاکوس میتسوتاکیس تماس تلفنی خواهد داشت.

در دیدار با پومپئو، آناستاسيادس از «موضع قاطع آمريكا در محكوم كردن حفاری‌های غيرقانوني تركيه در منطقه انحصاری اقتصادی قبرس» استقبال كرد.

رئیس جمهور قبرس اظهار داشت: «دیدار پومپئو در زمانی که به دلیل اقدامات غیرقانونی ترکیه تحولات مهمی در شرق مدیترانه اتفاق می افتد، نشان‌دهنده نگرانی صادقانه و علاقه آمریکا به حفظ ثبات در منطقه ماست.»

او تاکید کرد که «فعالیت‌های غیرقانونی ترکیه باید فوراً خاتمه یابد» و افزود که قبرس از حل اختلافات در شرق مدیترانه از طریق گفت‌وگو حمایت می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه در حال شکار ذخایر گاز و نفت در آب‌های مورد ادعای یونان عضو دیگر عضو ناتو است و ماه گذشته یک کشتی اکتشافی را با پشتیبانی ناوچه های نظامی در منطقه مستقر کرد.

سپس یونان با دنبال کردن کشتی‌های ترکیه‌ای و برگزاری رزمایش‌های دریایی با چندین متحد اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی به حضور ترکیه پاسخ داد.

سفر پومپئو اندکی پس از آن رخ می‌دهد که ایالات متحده تحریم تسلیحاتی ده‌ها ساله قبرس را لغو کرد و خشم ترکیه را برانگیخت.

چند روز پیش هم سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به قبرس سفر کرد.

بیشتر از جهان