وزارت امور خارجه ایران: شکایت کانادا را دریافت نکردیم و نمی‌کنیم

نشنال پست: کانادا بابت سرنگونی هواپیمای اوکراینی دو شکایت به ایران ارسال کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد که دادگاه کانادایی صلاحیت رسیدگی به شکایت بازماندگان هواپیمای اوکراینی را ندارند-عکس از ایرنا

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، در مورد اخبار منتشر شده درباره شکایت دو گروه از بازماندگان سرنشینان هواپیمای اوکراینی از برخی مقامات ایران و فرماندهان سپاه، گفت که وزارت خارجه چنین چیزی دریافت نکرده و دریافت هم نخواهد کرد. او در ادامه با توضیح اینکه هنوز صحت این خبر مشخص نیست ادامه داد که مطابق با حقوق بین‌الملل، دادگاه‌های کانادا صلاحیت لازم برای بررسی پرونده‌ای که خارج از حوزه قضایی آنهاست را ندارند. او در مورد روند قضایی موضوع نیز اعلام کرد که پرونده در ایران در حال پیگیری قضایی است. این درحالی است که یکی از دفاتر وکلای شاکیان اعلام کرده که نسخه‌ای از شکایت را به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ارسال کرده و رسید آن را نیز دریافت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب زاده از حضور هیئت اوکراینی در تهران و مذاکره در مورد سایر ابعاد موضوع خبر داد و مدعی شد که اقدام کانادا در حمایت از خانواده‌های بازماندگان را بر اساس اغراض سیاسی است.

دولت فدرال کانادا به تازگی، و هشت ماه بعد از حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، به وکلا اعلام کرد که دو پرونده قضایی شکایت گروهی را به وزارت امور خارجه تهران تحویل داده ‌است.

به گزارش نشنال پست، این اقدام، مانع حقوقی برای طرح دعوی مدنی درباره سقوط هواپیمای ساقط شده در ماه ژانویه را در دادگاه‌های کانادا برمی‌دارد.

پرونده این شکایت در ماه ژانویه و مدت کوتاهی پس از سقوط هواپیمای بین‌المللی اوکراینی PS752 تشکیل شد و اتاوا از نظر قانونی موظف بود که آن‌ها را به ایران، به عنوان متهم پرونده، تحویل دهد.

از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه هشت ماه می‌گذرد. پس از بررسی‌ها و بر اساس شواهد به دست آمده مشخص شد که سپاه با شلیک دو موشک هواپیمای مسافربری اوکراینی را با ۱۷۶ مسافر سرنگون کرده است. در ابتدا حکومت جمهوری اسلامی به مدت سه روز موضوع را انکار کرد؛ اما پس از افشای فیلم‌ها و شواهد، ناچار به اقرار و پذیرش ماجرا شدند.

در پی افشای شلیک سپاه به هواپیمای مسافری، امیر علی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با حضور در برابر خبرنگاران مسئولیت کلیه ماجرا را پذیرفت. اما تا به امروز او نه از سمت خود استعفا کرده و نه از سوی مقامات ارشد حکومت و قوه قضائیه مورد بازخواست و محاکمه قرار گرفته است. 

حال گروهی از ایرانیان ساکن کانادا که بستگان خود را در این عملیات سپاه از دست دادند، در دادگاه‌های کانادا علیه برخی سران حکومت و سپاه اقامه دعوی کردند. یکی از وکلای پرونده با اشاره به تروریستی خواندن شلیک به هواپیمای مسافری، سهل‌انگاری ایران را از موارد موجود در دادخواست عنوان کرده است.