دونالد ترامپ: یک کشور دیگر به صلح امارات-اسرائیل می‌پیوندد

«با پادشاه عربستان در حال گفت‌و‌گو هستیم»

دونالد ترامپ در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مه۲۰۱۷-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، ممکن است کشور دیگری به زودی به توافق دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات متحده عربی ملحق شود.

رویترز به نقل از ترامپ گزارش داد: «ما می‌توانیم کشور دیگری را داشته باشیم که به این توافق می‌پیوندد و به شما می‌گویم که کشورها برای ورود به این توافق صف می‌کشند.»

ترامپ در ادمه گفت: «در بازه زمانی کوتاه می‌شنوید که کشورهای دیگری آمده‌اند و می‌توانید صلح در خاورمیانه داشته باشید. کشورهای بزرگتر هم خواهند آمد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به گفت‌و‌گو با پادشاه عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: «ما در حال گفت‌و‌گو هستیم،‌ به تازگی دیالوگ را آغاز کرده‌ایم و آنها هم خواهند آمد.»

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، سفارت عربستان در واشینگتن به این پرسش پاسخ نداد که آیا نمایندگانی از عربستان نیز در مراسم امضاء توافق اسرائیل و امارات در کاخ سغید حضور خواهند داشت یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور آمریکا که سه‌شنبه این هفته میزبان وزیر امور خارجه امارات و نخست‌وزیر اسرائیل در مراسم امضاء «توافق ابراهیم» خواهد بود، دقیقا به نام کشور خاصی که قرار است به توافق ملحق شود، اشاره نکرد.

با این حال عربستان سعودی اخیرا اعلام کرد که حریم هوایی خود را برای همه پروازهای امارات متحده عربی که می‌تواند شامل پروازهای امارات-اسرائیل باشد، باز می‌گذارد. همچنین مقامات ریاض تاکید کرده‌اند که ضمن حمایت از طرح صلح اعراب، از همه راهکارهای جامع برای مساله فلسطین حمایت می‌کنند.

توافق ابراهیم با نقش مستقیم دولت دونالد ترامپ به دست آمده و مذاکره‌کنندگان ارشد دونالد ترامپ در روند صلح خاورمیانه اخیرا با مقامات بحرین و عمان در زمینه پیوستن به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت‌و‌گو کرده‌اند.

انتظار می‌رود بحرین یکی از کشورهایی باشد که به زودی و پس از امضاء رسمی توافق ابراهیم، در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام برمی‌دارد. در این صورت بحرین چهارمین کشوری خواهد بود که پس از مصر، اردن و امارات متحده عربی پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، با اسرائیل روابط رسمی برقرار می‌کند.