مزایده برای فروش ۱۲ فروند هواپیمای ایران‌ایر

هواپیماهای مستهلک هما به چه کار می‌آیند؟

واریز مبلغی در حدود چهار هزار دلار شانس شما را برای خرید هر یک هواپیمای مسافربری ایران ایر تضمین می‌کند- شبکه‌های اجتماعی

شرکت هواپیمایی هما  ۱۲ فروند هواپیمای از رده خارج خود را به مزایده گذاشت. با توجه به آن‌که ایران به دلیل تحریم‌ها معمولاً هواپیماهای دست‌دوم را خریداری می‌کند، هواپیماهای «از رده خارج» بسیار مستهلک هستند.

سایت The Drive با توجه به شرایط ویژه هواپیماهای مستهلک ایران، جوانب مختلف این مزایده را مورد بررسی قرار داده است.

این سایت نوشته است که همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا برای خلاص شدن از هواپیماها و قطعات مستهلک خود مستأصل می‌شوند اما هواپیماهای ایران خیلی کهنه هستند.

در ادامه این مطلب آمده است که واریز مبلغی در حدود چهار هزار دلار شانس شما را برای خرید هر یک هواپیمای مسافربری ایران ایر -که شامل نمونه‌هایی از ایرباس A300 و A310 و همچنین بوئینگ 727 ، 747 و 747SP کمیاب است- تضمین می‌کند.

فهرست هواپیماهای اسقاطی که به مزایده گذاشته شده در تصویر آمده است.

از بین انواع ایرباس، A300 نخستین نسل جت پهن‌پیکر این تولیدکننده اروپایی است، در حالی که A310 یک نمونه کوتاه شده آن است که در سال ۱۹۸۲ معرفی شد. هواپیماهای آمریکایی هم شامل هواپیمای سه موتوره ۷۲۷ کلاسیک، دو نوع اولیه ۷۴۷ - ۱۰۰ و سری ۲۰۰ و کوتاه پیکر 747SP است.

مطلب The Drive، با مسلم دانستن این‌که هواپیماهای مذکور بسیار قدیمی هستند، آورده است که هواپیماهای 747SP از قدیمی‌ترین هواپیماها هستند. این هواپیماها برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ به پرواز درآمدند و دشوار است که ببینیم آن‌ها امروز می‌توانند به‌عنوان یک تجارت مناسب معامله شوند.

اکثر این هواپیماها چند سال پیش زمین‌گیر شده بودند و ایران ایر اکنون با توجه به سن آن‌ها، کاهش تعداد کلی مسافران و همچنین مشکلات قابل‌توجهی که برای تأمین قطعات یدکی موردنیاز برای پرواز دارد، تصمیم گرفته به‌طور کامل آن‌ها را رها کند.

به نوشته این وب‌سایت حمل‌ونقل، به‌احتمال زیاد نوسازی این ۱۲ فروند هواپیما از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست و اوراق کردن و استفاده از قطعات یدکی و مواد به کار رفته در آن‌ها گزینه مناسب‌تری است.

این مطلب با اشاره به این‌که شرکت ایران ایر به طور خاص مورد تحریم آمریکا است، آورده است که حتی اگر یک مشتری بالقوه غیرآمریکایی موفق شود این تحریم‌ها را دور بزند، هیچ تضمینی برای بازگشت این هواپیماها به پرواز وجود ندارد. مشخص نیست که هواپیماهای ایران ایر به طور خاص خودشان هم تحریم می‌شوند یا خیر، اما شرکت‌های مستقر در ایالات‌متحده به هر حال احتیاط می‌کنند. همچنین شرکت‌های خارجی هم از ترس تحریم‌های ثانویه تمایلی به این مزایده نشان نمی‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممکن است این هواپیماهای مسافربری ارزش خوبی برای اوراق کردن داشته باشند، که این امر می‌تواند دلالان را جذب کند، اما ایالات‌متحده باز هم دقیقاً مراقب است که هر یک از قطعات یدکی کجا می‌رود. به نوشته فدرال رجیستر، مجله رسمی دولت فدرال ایالات‌متحده، «ایران ایر سابقه ارسال قطعات یدکی هواپیماهای غیرنظامی به نهادهای نظامی و برای اهداف نظامی را دارد.»

بر اساس مطلب The Drive، با در نظر گرفتن این موانع احتمالی، شاید شرکت‌های هواپیمایی دیگر مستقر در ایران به‌عنوان محتمل‌ترین خریدار هواپیما ظاهر شوند. در این صورت، احتمالاً از قطعات یدکی آن‌ها استفاده می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی کاسپین (۷۴۷-۱۰۰ / ۲۰۰)، ایران ایرتور (A300 و A310)، ماهان ایر (A300 و A310)، هواپیمایی معراج (A300)، قشم ایر (A300) و تابان ایر (A310) ممکن است خریدار این هواپیماها باشند.

غیر از منافع هواپیمایی داخلی، یک خریدار بالقوه هواپیماهای ۷۴۷ نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران است. در ماه اوت، گزارش‌هایی درباره خسارت وارد شده به ۷۴۷-۲۰۰ نیروی هوایی در هنگام آزمایش موتور منتشر شد و پیشنهاد شد که یک موتور هواپیمای قدیمی 747SP ایران ایر روی آن کار گذاشته شود. ۷۴۷ یک سوخت‌رسان مهم برای نیروی هوایی ایران است که قابلیت حمل‌ونقل در مسیرهای طولانی را دارد. این هواپیما امکان پشتیبانی از گروه‌های ایرانی در سوریه را برای نیروی هوایی ایران فراهم می‌کند.

جدیدترین مزایده ایران ایر، نشان‌دهنده هدف‌گذاری برای منطقی سازی ناوگان آن است که اکنون بیشتر هواپیماهای آن ایرباس‌های دوموتوره و همچنین ناوگان محصولات توربوی ATR 72-600 برای پروازهای منطقه‌ای هستند. آخرین تجهیزات آمریکایی در ناوگان ایران ایر، یک جفت MD-82 و یک فروند۷۴۷-۲۰۰ است که برای حمل بار استفاده می‌شود.

بیشتر از