این راه دیگر به رم ختم نمی‌شود

ایتالیا پرواز هواپیماهای شرکت ماهان‌ایر به آن کشور را متوقف کرد

 ایتالیا سومین کشور بزرگ اروپایی‌ست که پروازهای ماهان‌ایر را متوقف کرده است.AFP PHOTO / MOHAMMED HUWAIS 

پس از فرانسه و آلمان، ایتالیا نیز به صف کشورهایی‌ پیوست که پروازهای هواپیمایی ماهان به آن کشور را متوقف کرد. نخستین ‌بار، یک روزنامه محلی به نام «لا استامپا» این خبر را منتشر کرد؛ خبری که به زعم این روزنامه ایتالیایی، نشان از تغییر رویکرد سیاسی آن کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران دارد. 

به گفته آژانس ملی هواپیمایی کشوری ایتالیا، شرکت هواپیمایی «ماهان» متعلق به جمهوری اسلامی، ۴۵ روز فرصت دارد که اقدامات مربوط به توقف کامل پروازهای خود به دو شهر «میلان» و «رم» را انجام دهد.  آژانس ملی هواپیمایی ایتالیا گفته است که از تاریخ ۱۵ دسامبر تمامی پروازهای شرکت ماهان به مقصد این دو شهر در کشور ایتالیا، متوقف خواهد شد. چنان پروازهایی از سال ۲۰۱۵ و پس از تصویب برجام، به صورت مرتب از مقصد تهران به رم و میلان انجام می‌گرفت. 

چندی پیش وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو، به ایتالیا سفر کرد و چنان که مقامات ایتالیایی گفته‌اند، یکی از مهم‌ترین موضوعات مطروحه میان سران دو کشور، همانا مسئله تحریم و توقف پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان بوده است که در واقع بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران پس از «ایران‌ایر» است. 

نزدیک به هشت سال پیش، آمریکا شرکت هواپیمایی ماهان را به دلیل ارائه خدمات به سپاه قدس پاسداران و نیز کمک نظامی و انتقال نیرو به لبنان و سوریه، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. نزدیک به یک سال پیش، آلمان هم پروازهای این شرکت هواپیمایی را به خاک کشور خود متوقف کرد. به گفته مقامات آلمانی، آن تصمیم در مسیر حفظ «امنیت ملی» اتخاذ شده بود. 

پس از آلمان، فرانسه نیز پرواز هواپیمایی ماهان را به آن کشور ممنوع کرد و با ذکر آن که ماهان ایر در «جابه‌جایی نیرو و سلاح به سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه» دست دارد، اعلام کرد که هواپیماهای آن شرکت اجازه پرواز از مبدأ یا به مقصد پاریس، نخواهند داشت. پاریس، یکی از مقاصدی بود که پس از اجرای برجام، هفته‌ای دو پرواز از تهران به آنجا انجام می‌گرفت. در آن زمان، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که  تصمیم «لغو مجوز پروازهای شرکت ماهان» را فرانسه از چند سال پیش از آن و در دوره ریاست جمهوری فرانسوا اولاند، مد نظر داشت، اما پس از امضای برجام و «به دلیل نگرانی از لطمه خوردن توافق هسته‌ای» آن تصمیم کنار گذاشته شده بود.

پس از آن اقدام از سوی کشورهای آلمان و فرانسه بود که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، با نوشتن توییت‌هایی، ضمن استقبال از تصمیم کشورهای فرانسه و آلمان، دیگر کشورهای اروپایی را نیز تشویق به اتخاذ چنان تصمیمی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

به‌نظر می‌رسد که حالا ایتالیا نیز درخواست آمریکا را شنیده است و به دیگر هم‌پیمانان اروپایی خود پیوسته است تا مانع از فرود یا برخاستن هواپیماهای شرکت هوایی «ماهان‌ایر» در خاک خود شود.

اتهامات اساسی که در این مدت متوجه شرکت هواپیمایی ماهان بوده است، بیشتر به حمایت این شرکت بزرگ از سپاه پاسداران و همکاری در انتقال تسلیحات به نیروهای شبه‌نظامی‌ای مرتبط می‌شود که به گفته مقامات آمریکایی، گروه‌های تروریستی و آشوب‌گر منطقه هستند. از سوی دیگر، پس از آن که سپاه پاسداران نیز به فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا افزوده شد، برخی از تحریم‌های آن کشور علیه جمهوری اسلامی ایران دامنه وسیع‌تری یافت و امکان تحریم شرکت‌های ظاهرا خصوصی بزرگی که در واقع در اختیار یا تحت مدیریت سپاه پاسداران هستند، برای آمریکا و هم‌پیمانان آن سهل‌تر شد. 

حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش جمهوری اسلامی ایران به سخت‌تر شدن حلقه‌های تحریم غرب، به ویژه در حوزه‌های گوناگونی چون صنعت سفرهای هوایی، چه خواهد بود. در چنین أوضاع و احوالی است که هر روز ابعاد جدیدی از چنان تحریم‌هایی برملا می‌شود؛ مانند روز گذشته که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه صنعت «عمران» اعلام کرد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در اولین واکنش نسبت به تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه بخش عمران ایران، گفت: «اعمال تحریم‌های جدید نشانه ضعف و ناکارآمدی دیپلماسی آمریکا‌ست». با این حال، به ‌نظر می‌رسد که شعارهای مقامات حکومت جمهوری اسلامی، مسیر مناسبی برای ایستادگی در برابر شدت گرفتن تحریم‌های غرب نباشد. با گذشت هر روز، اجرای تحریم‌های بین‌المللی بیش از پیش بر زندگی روزمره جامعه ایرانی تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان عمق آن تاثیرات را به‌ راحتی نادیده گرفت.

بیشتر از