وزیر امور خارجه آمریکا: حریم هوایی خود را به روی ماهان‌ایر ببندید

مایک پومپئو: پروازهای مستقیم هواپیمایی ماهان به ونزوئلا حامل کمک‌های «نامعلوم» است

هواپیمایی ماهان به دلیل ادامه پروازها به چین از سوی نماینده شیراز در مجلس متهم ردیف اول شیوع کرونا در ایران لقب گرفته است-MOHAMMED HUWAIS / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از کشورها خواست حریم هوایی خود را به روی پروازهای خط‌هوایی ماهان ببندند. این خط هوایی متهم به همکاری با سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد. پومپئو می‌گوید، ماهان‌ایر اخیرا محموله‌های «نامعلومی» را برای دولت ونزوئلا حمل کرده است. ماهان‌ایر در ماه‌های اخیر به دلیل برقرار نگهداشتن پروزاها در مسیر چین باوجود شیوع کووید-۱۹، دوباره در کانون توجه‌ قرار گرفت.

به گزارش رویترز، پومپئو در کنفرانس خبری خود گفت: «ماهان‌ایر در روزهای اخیر منابعی را به دست دولت نیکلاس مادورو رسانده است.» ایران و ونزوئلا به دلیل سیاست‌های خود هدف تحریم‌های ایالات‌متحده قرار دارند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «در روزهای اخیر پروازهای متعددی متعلق به شرکت ماهان‌ایر به ونزوئلا رفته و حامل کمک‌ها و حمایت‌هایی بود که هنوز ماهیت آن روشن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که این پروزاها باید متوقف شود و دیگر کشورها باید حریم هوایی خود را به روی ماهان‌ایر ببندند.

اطلاعات سایت فلایت‌رادار۲۴ نشان می‌دهد که دو پرواز ماهان‌ایر در هفته گذشته در فرودگاه لاس پیدراس در غرب ونزوئلا به زمین نشسته‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این پروزاها حامل تجهیزات برای احیای پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا بوده است. این کشور تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و در ماه‌های اخیر با کمبود بنزین مواجه شده است.

اما برخی ناظران بین‌المللی می‌گویند با توجه به سابقه ماهان‌ایر در همکاری با سپاه پاسداران، محموله‌ای که با این پروزاها به ونزوئلا انتقال داده شده، نگران‌ کننده است.

تا قبل از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، در دوره محمود احمدی‌نژاد، پروزاهایی در مسیر تهران-دمشق-کارکاس برقرار بود.

واشینگتن ادعا می‌کرد تهران با این پروازها به دمشق و کاراکاس سلاح، نیرو و مواد مخدر ارسال می‌کند. اتهامی که مقامات تهران آن را رد می‌کنند.

در نهایت ماهان‌ایر در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و این پروزاها نیر متوقف شد.

سال گذشته خبرهایی در مورد برقراری پروزا مستقیم ماهان‌ایر بین تهران و کاراکاس منتشر شد و تیمی از وزارت امور خارجه نیز با یک پرواز مستقیم به کاراکس رفت. اما نتیجه این مذاکرات مشخص نشد.

کمک و سازماندهی حزب‌الله در آمریکای لاتین، انتقال سلاح و تجهیزات و کمک به دولت مادورو برای سرکوب معترضان در ونزوئلا از جمله اتهام‌هایی است که علیه روابط تهران-کاراکاس و پروازهای ماهان به ونزوئلا مطرح می‌شود.

مقامات هواپیمایی ماهان هنوز در مورد این پروزاها اظهار نظر نکرده‌اند.