هدف قرار دادن معاون اول رئیس‌جمهور به‌خاطر اظهارات ضد پاکستانی او بود؟

امر‌الله صالح از یک انفجار مهیب جان سالم به در برد

 سخنگوی طالبان در یک پیام کوتاه توییتری نوشته است که این انفجار کار طالبان نبوده است-Najiba NOORI / AFP

حوالی صبح روز چهارشنبه کاروان خودروهای امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان در داخل شهر کابل هدف یک حمله انفجاری قرار گرفت.

 این انفجار ساعت هفت و نیم صبح به‌وقت کابل در منطقه تایمنی در مرکز شهر کابل زمانی رخ داد که کاروان حامل معاون اول ریاست جمهوری از منطقه رد می‌شد. در این حادثه به آقای صلح آسیب آن‌چنانی وارد نشد، تنها دستش زخم سطحی برداشته و بخش‌های از صورتش در حد کمی سوخته است؛ اما سه تن از محافظان وی در این حادثه زخمی شده‌اند؛ اما آمار تلفات افراد غیرنظامی در این رابطه ضدونقیض است. طارق آرین سخنگوی وزارت داخله (وزارت کشور) آمار کشته‌شده‌ها را ۳ نفر و زخمی‌ها را ۱۲ نفر اعلام کرد؛ اما اکمل سمسور سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان تعداد کشته‌شده‌ها را ۶ نفر و زخمی‌ها را ۱۲ اعلام کرده است. رسانه‌ها نیز تا زمان نوشتن این مطلب، تعداد کشته‌شده‌ها را ۱۰ تن اعلام کرده‌اند. دلیل این انفجار هنوز مشخص نشده است. مقام‌های امنیتی درباره دلیل این انفجار اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد احتمال حمله با خودروی مملو از مواد انفجاری منتفی است، زیرا شواهد چنان نشان می‌دهد که به‌احتمال‌زیاد مواد منفجره در مسیر حرکت کاروان خودروها کار گذاشته‌شده بود.

 شاهدان عینی به‌خصوص کسبه محلی، حادثه را ناشی از انفجار بالون گاز عنوان کرده‌اند. ظاهر امر نیز چنین نشان می‌دهد که این انفجار آتش فراوانی ایجاد کرده است؛ زیرا در مساحت ۵۰ مترمربع تقریباً همه‌چیز سوخته و سیاه شده است. همچنان آثار سوختگی شدید در روی بدن زخمی‌ها و کشته‌شده‌های حادثه نیز حکایت‌گر همین موضوع است.

اما ممکن است انفجار ابعاد گسترده‌تری داشته باشد. ویدیوهای که در شبکه‌های اجتماعی از محل انفجار منتشرشده است، نشان می‌دهد که درجه تخریب انفجار بالا بوده است. بنا احتمال اولیه تا زمان گزارش رسمی نهادهای امنیتی افغانستان، علت انفجار می‌تواند ترکیبی از مواد انفجاری و مواد قابل اشتعال بوده باشد.

به نظر می‌رسد هدف اصلی این انفجار معاون اول ریاست جمهوری باشد. آقای صالح در پیامی که لحظات بعد از انفجار منتشر کرد گفت که این انفجار کاروان خودروهای او را هدف قرار داده است. آقای صالح از کسانی که از این حادثه متضرر شده‌اند پوزش خواست.

از سوی دیگر گروه طالبان نیز سریعاً در رابطه به انفجار روز چهارشنبه واکنش نشان داده و مسئولیت آن را بر عهده نگرفتند.

 ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک پیام کوتاه توییتری نوشته است که این انفجار کار طالبان نبوده است.

با توجه به اظهارات تازه معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه به خط دیورند و رویکرد پاکستان در قبال افغانستان احتمال دارد، عوامل مرتبط به سازمان استخباراتی آی اس آی پاکستان پشت این حادثه باشند. برای پاکستان مطرح کردن بحث دیورند و یا نقد رویکرد این کشور در قبال افغانستان همیشه حساسیت‌برانگیز بوده. همچنان برخورد انتقادی نسبت به سیاست‌های پاکستان در قبال هندوستان به‌خصوص مسئله کشمیر، همیشه با واکنش این کشور روبه‌رو شده است. یکی از این واکنش‌ها برخوردهای فیزیکی است.

 تقریباً در جهان خیلی‌ها این مسئله را می‌پذیرند که سازمان استخباراتی پاکستان برای ترور چهره‌های مخالف این کشور، دغدغه زیادی ندارد. قبل از این نیز چهره‌های زیادی که منتقد تند پاکستان و عمل کرد سازمان استخباراتی این کشور بوده‌اند، به‌صورت مشکوک حذف‌شده‌اند. از سوی دیگر زمینه‌سازی برای یک چنین انفجاری علیه معاون اول رئیس‌جمهور که از سطح امنیتی بالای برخوردار است. آن‌هم فقط کمتر از چهار روز پس از اظهارات جنجالی‌اش. تنها می‌تواند از توان یک سازمان استخباراتی با نفوذ در افغانستان ساخته باشد.

به‌هرحال این بار دوم است که آقای صلح از یک حمله تروریستی جان سالم به درمی‌برد. در سال گذشته دفتر روند سبز که توسط آقای صالح ایجادشده است، موردحمله قرار گرفت. در آن حادثه بیش از ۲۰ تن کشته و در حدود ۵۰ تن دیگر زخم برداشتند و خود آقای صلح نیز در آن حادثه زخمی شده بود. حادثه سال گذشته نیز بدون آنکه مسئولیت آن را کسی بر عهده بگیرد. همچنان مبهم باقی ماند.

بیشتر از